وزیر خارجه آمریکا در پی اینکه کره شمالی او را به ارائه درخواست‌هایی نظیر "گانگسترها" در جریان مذاکرات دو روزه در پیونگ‌یانگ متهم کرد، امروز (یکشنبه) به دیدار وزیران خارجه ژاپن و کره جنوبی در توکیو رفت.

پیشنهاد سه جانبه به پیونگ‌یانگ؛ بقای نظام کره‌شمالی در مقابل حذف سلاح‌ هسته‌ای

به گزارش قدس آنلاین، در سایه تنش جدید در روند صلح بین آمریکا و کره‌شمالی به رغم مذاکرات متعدد که دو روز ادامه داشت پامپئو به توکیو رفت. بعد از مخالفت پیونگ‌یانگ با درخواست‌های "یکجانبه" واشنگتن در زمینه خلع سریع سلاح هسته‌ای روابط دو کشور شاهد بحران تازه‌ای شده است.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات سطح بالا این بار ما را در موضعی خطرناک قرار داده و چه بسا اراده ثابت ما را در زمینه خلع سلاح اتمی به جای تقویت اعتماد میان کره شمالی و آمریکا متزلزل کند.

اما مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در ابتدای دیدار صبح امروز (یکشنبه) خود با تارو کونو، همتای ژاپنی‌اش در توکیو هیچ پاسخی به سوال خبرنگاری درباره بیانیه وزارت خارجه کره‌شمالی نداد.

پامپئو همچنین امروز نشستی سه جانبه با همتای ژاپنی و کانگ کیونگ هوا، وزیر خارجه کره‌ جنوبی در ژاپن برگزار کرد.

وزیر خارجه آمریکا در توکیو گفت، تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ تا زمان خلع کامل سلاح‌ هسته‌ای کره‌شمالی باقی خواهند ماند.

وی در کنفرانس خبری بعد از دیدار با همتایان کره‌جنوبی و ژاپنی‌اش تاکید کرد: تحریم‌ها تا زمان خلع کامل سلاح هسته‌ای کره‌شمالی باقی می‌مانند به طوریکه این خواسته ما به طور کامل محقق شود.

وزارت خارجه ژاپن نیز درباره این دیدار سه جانبه اعلام کرد، توکیو، واشنگتن و سئول آماده تضمین بقای نظام کنونی کره‌شمالی به شرط خلع سلاح هسته‌ای این کشور به طور کامل و نهایی هستند.

تارو کونو اظهار داشت، ژاپن، آمریکا و کره‌جنوبی در این مذاکرات سه جانبه بر تعهد خود در زمینه خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره تاکید کردند.

وزیر خارجه ژاپن در کنفرانس خبری مشترک با همتایان آمریکایی و کره‌جنوبی خود تصریح کرد: امروز بار دیگر بر پایبندی خود به ادامه تقویت همکاری سه جانبه برای تحقق هدفی مشترک در انهدام کامل و قابل تحقق انواع سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کردیم. ما همچنین راه‌های همکاری با کره‌شمالی را در زمینه اتخاذ تدابیری ملموس در راستای اجرای بندهای قطعنامه مربوطه شورای امنیت را بررسی کردیم.  

وی افزود: من و وزیر خارجه کره‌جنوبی قصد داریم تا آخر مایک پامپئو را حمایت کنیم.

کونو به نقش ارتباطی مهم وزیر خارجه کره‌جنوبی در روابط بین آمریکا و کره‌شمالی اشاره کرد و افزود: در جریان مذاکرات سه جانبه وزیران خارجه بر آمادگی خود برای تضمین حفظ نظام کره‌شمالی تاکید کردیم و طبق آنچه در اجلاس سنگاپور توافق شد تمام ضمانت‌های امنیتی به کره‌شمالی داده می‌شود. ما تاکید کردیم جامعه جهانی به اجرای بندهای قطعنامه شورای امنیت در زمینه خلع سلاح کره‌شمالی به طور نهایی ادامه خواهد داد.

ارزیابی متفاوت آمریکا و کره‌شمالی از دور جدید مذاکرات در پیونگ‌یانگ

این در حالی است که ارزیابی کره‌شمالی از سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به این کشور با اظهارات او در روز شنبه در تناقض بود، چراکه پامپئو مدعی شده بود، پیشرفتی را تقریبا در تمامی مسائل اساسی به دست آورده اما کره شمالی رویکرد آمریکا را در مذاکرات با مایک پامپئو در مورد برنامه اتمی‌اش "تاسف‌آور" و درخواست‌های این کشور را "یک‌طرفه" خواند.

در بیانیه وزارت خارجه کره‌شمالی که خبرگزاری رسمی این کشور آن را منتشر کرده، آمده است، آمریکا، این کشور را برای متوقف کردن برنامه تسلیحات اتمی‌اش تحت فشار قرار داده و مطالباتی طرح می‌کند که حال و هوای "گانگستری" دارد.

این در حالی است که پیشتر وزیر خارجه آمریکا سفر دو روزه‌اش را به کره‌شمالی و مذاکرات در این کشور را سازنده توصیف کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا گفته بود که در جریان مذاکراتش با مقامات کره شمالی پیشرفت‌هایی در مورد خلع سلاح اتمی این کشور حاصل شده است.

هرچند که او به جزئیاتی در مورد این گفت‌وگوها اشاره نکرد.

سومین سفر پامپئو به کره‌شمالی پس از نشست تاریخی دونالد ترامپ و کیم جونگ-اون، رهبران آمریکا و کره شمالی انجام شد.

پامپئو قبل از عزیمت به کره‌شمالی گفته بود، تلاش می‌کند بر سر جزئیات مربوط به تعهدات کره‌شمالی و حفظ سند توافق شده میان دو کشور در نشست ۱۲ ژوئن و اجرای آن به توافقاتی دست یابد.

کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در نشست ماه ژوئن خود با دونالد ترامپ در سنگاپور تعهدی کلی درباره تلاش درخصوص خلع سلاح هسته‌ای کشورش داده بود به طوریکه نحوه و زمان پایان دادن به برنامه هسته‌ای کره‌شمالی در سند امضا شده، وجود نداشت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.