داور بخش کلاسیک دومین جشنواره «نبض واژه ها» معتقد است، این جشنواره فضایی را فراهم می کند که شاعران جوان و به ویژه دانشجویان پزشکی علاقه‌مند به حوزه شعر این امکان را پیدا کنند که هنر خود را عرضه کنند و دیده شوند.

جشنواره‌های ادبی به جوانان فرصت دیده شدن می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا طریقی، شاعر و داور بخش کلاسیک دومین جشنواره «نبض واژه‌ها» اظهار کرد: متأسفانه ما در جامعه دچار یک سری خط کشی‌های ذهنی هستیم که باعث می شود مدام در حال قضاوت افراد باشیم. به طور مثال اگر دیوان حافظ در دستان یک مکانیک ببینیم نسبت به آن گارد می گیریم و نمی توانیم این مسئله را بپذیریم. دلیلش هم این است که افراد را براساس یک سری مؤلفه‌هایی تعریف کردیم و نمی‌خواهیم ابعاد دیگر انسان‌ها را باور کنیم. در حالی که توجه به بعدهای دیگر زندگی افراد یکی از عوامل سلامت روان و ذهن است.

وی در ادامه افزود: یکی از اصول اولیه سلامت توجه به علایق شخصی است که منجر به تلطیف روحی فرد و جامعه می شود. طبعاً در جامعه ما شاعری شغل محسوب نمی‌شود و تقریباً همه شاعران یک شغل اصلی دارند. مجموع این عوامل سبب می‌شود که هدف‌گذاری و کشف کسانی که اهل شعر و شاعری هستند و در مشاغل مختلف مشغولند، اهمیت داشته باشد.

طریقی یادآور شد: هدف جشنواره «نبض واژه ها» نیز شناسایی همین استعدادهاست که البته به نظرم بخش دانشجویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به دلیل این که پزشکان شاعر در طول سال ها تجربه‌هایی داشتند و در شاعری تثبیت شدند و شاید جایزه برای آنها اهمیت چندانی نداشته باشد اما حضور دانشجویان در این جشنواره از اهمیت خاصی برخوردار است و چه بسا ۵۰ شاعر با استعداد از بطن این رویداد فرهنگی بیرون بیایند و شناسایی شوند.

این شاعر تاکید کرد: شاید خود من هم اگر در سال ۷۸ در کنگره شعر جوان بندرعباس شرکت نمی‌کردم و مورد تشویق قرار نمی‌گرفتم امروز به کار دیگری مشغول بودم. این گونه برنامه و رویدادهای ادبی اعتماد به نفس شاعران جوان را افزایش و به آنها فرصت دیده شدن می‌دهد.

طریقی در خصوص نحوه برپایی دوره نخست جشنواره «نبض واژه‌ها» عنوان کرد:  طبیعتاً دوره‌های اولیه هرجشنواره ای به لحاظ کمی و کیفی با دوره های بعدی قدری متفاوت است و تا جشنواره خودش را پیدا کند زمان می برد اما با این حال آثار دوره قبل چه به لحاظ کمی و چه کیفی بسیار ارزشمند و قابل احترام بودند. به ویژه بخش دانشجویان فراتر از انتظار ما بود و بخش شاغلان پزشکی نیز اشعار باکیفیت و خوبی به دست ما رسید. انتظار داریم امسال آثار به لحاظ کمی و کیفی بهتر از دوره قبل باشد و شاهد برپایی جشنواره خوب و ارزنده‌ای باشیم.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.