رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات بر این باور است که بازار ثانوی ارز نهایتا ۱۰ درصد نیاز ارزی واردات را پوشش می دهد و تاثیر آن چنانی بر وضعیت فعلی بازار ندارد.

بازار ثانویه فقط ۱۰ درصد نیاز ارزی واردات را پوشش می دهد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک  ایران و امارات بر این باور است که بازار ثانوی ارز نهایتا ۱۰ درصد نیاز ارزی واردات را پوشش می دهد و تاثیر آن چنانی بر وضعیت فعلی بازار ندارد.

مسعود دانشمند به خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: در بازار ثانوی، صادرکنندگان ۲۰ درصد ارزشان را با نرخ توافقی به واردکنندگان ارائه می کنند و ۸۰ درصد را باید به دولت و بانک مرکزی تحویل دهند.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران با اشاره به این که در مقابل صادرات غیرنفتی ۴۰ میلیارد دلاری، واردات حدودا ۶۰ میلیارد دلاری داریم، خاطر نشان ساخت: مشخص نیست چه کسی معاملات در این بازار را تضمین می کند و بازار ثانوی ارز، نقش بسیار محدود در رفع نیاز واردات دارد حال آن که اگر این ارز در درون سیستم بانکی جریان داشت و مبادله می شد شاید می توانست در تغییر وضعیت بازار، موثر واقع شود.

وی در همین حال تاکید کرد: دولت هر جا دخالت کرده، مساله ساز شده و بازار را به هم زده لذا در بازار ارز هم باید تنها نظارت کند و نه دخالت.

به گفته وی بازار ثانوی ارز، طرح بدیع و تازه دولت نیست و در دولتهای قبل هم تحت عناوین ارز مبادله ای و یا واردات در مقابل صادرات مطرح شده و شکست خورده بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.