قدس انلاین : مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اوقات فراغت، زمینه‌ساز توسعه فرهنگی و اجتماعی بوده و نیز سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

اوقات فراغت، کاهش آسیب‌های اجتماعی و توسعه فرهنگی را ایجاد می‌کند
جعفر مروارید ظهر امروز در مراسم گردهمایی مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که در تالار نور برگزار شد؛ گفت: اوقات فراغت باتوجه به‌اختیارات و تاثیراتی که در فرهنگ عمومی و جامعه می‌گذارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: اگر فرهنگ عمومی و نخبگانی را دو عنصر مهم از هویت و شرایط کنونی جامعه بدانیم، مساجد به‌عنوان کهن‌ترین پایگاه مردمی که از اوایل نوجوانی تا کهنسالی، نفوذ بسیاری در شخصیت افراد دارد، نقش ویژه‌ای در شکل‌دهی فرهنگ نخبگانی را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به‌اینکه مسجد پایگاه اسلام است و بیانات رهبری هم از مساجد آغاز شد؛ ادامه داد: مساجد تنها وظیفه تبیین مسائل را به‌عهده ندارند، بلکه آنها موظف به‌انتقال فرهنگ و ارزش‌ها هستند، ما می‌توانیم به‌واسطه مساجد، ارزش‌ها را از نسلی به‌نسل دیگر منتقل کنیم.

مروارید تاکید کرد: نگاه نسل جدید به‌ارزش‌ها با نگاه ما به‌ارزش‌ها تفاوت ویژه‌ای دارد، ما باید به‌واسطه رسانه‌ها و شیوه‌های نوین به‌توجیه آنها بپردازیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم توجیه جوانان در شرایط امروز جامعه؛ متذکر شد: فضای امروز جامعه، ارزش‌های اجتماعی و دینی ما را مورد هجمه قرار داده و شبهه‌افکنی می‌کند، ما باید در این میان به‌رفع شبهه و نشان دادن زیبایی‌های جامعه بپردازیم.

وی با اشاره به‌اینکه امام رضا(ع) بر صورت‌بندی، زیبایی‌ها و استفاده از شیوه‌های بصری تاکید دارند؛ ادامه داد: ما موظف به‌استفاده از شیوه‌های بصری و هنری هستیم و اگر به‌عنوان میراث‌داران دین نبوی باشیم، هیچ نفوذی در جامعه ما کارساز نیست.

مروارید یادآور شد: جوانان مخاطب برنامه‌های اوقات فراغت هستند، زمانی آینده را به‌خوبی برای جوان آماده می‌کنیم که ارزش‌ها را به‌درستی به‌او منتقل کرده باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه باید بتوانیم به‌جوان، خودآگاهی، خوداندیشی و همچنین هویت‌بخشی بدهیم؛ ادامه داد: از این طریق جوان می‌تواند به‌سمت آینده، آشکار حرکت کند و وظیفه ما این است که جوان را با هویت اسلامی آشنا کنیم.

وی عنوان کرد: اوقات فراغت، زمینه‌ساز توسعه فرهنگی و اجتماعی بوده و نیز سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مروارید با اشاره به‌اینکه مسجد در کنار دانشگاه، مدرسه و بازار ۴ پایگاه اصلی هستند؛ افزود: این مراکز و پایگاه‌ها در تعامل بایکدیگر هویت ما شیعیان را گسترده‌تر می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی یادآور شد: مساجد و کانون‌های فرهنگی باید از رسانه استفاده کنند، چراکه رسانه نقش نقاد اجتماعی را دارد و تریبون خواست و مطالبات است، چه بهتر که کانون‌ها از این تریبون بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به‌اینکه مسجد، ظهور اجتماعی مؤمنانه بود؛ بیان کرد: مسجد عبادت را با زندگی مرتبط کرد، چراکه انسان اجتماعی است.

مروارید متذکر شد: مسجد قرار است، ظهور پایگاه اجتماعی باشد، چراکه این مکان مقدس، تعالی را کمک به‌شهرواندان می‌داند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن تاکید بر حمایت از کالای ایرانی؛ گفت: ما باید این حمایت را از طریق جوانان بسیجی و مذهبی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به‌نزدیک شدن به‌دهه کرامت اضافه کرد: دهه کرامت و نام‌گذاری آن، جهت کار را به‌ما نشان می‌دهد و ما شعار دهه کرامت در سال جاری را خدمت کریمانه تعیین کردیم.

مروارید بیان کرد: خدمت کریمانه در پرتو کرامت رضوی، خدمت کریمانه و ترویج گره‌گشایی، خدمت کریمانه و شادی مؤمنانه، شهدا الگوی خدمت کریمانه و اقتدا به‌ حضرت امیر المومنین(ع)، ارتقای فرهنگ اجتماعی اهل بیت(ع)، پیامبر اعظم(ص) پناه مستضعفان، امام هشتم الگو خدمت کریمانه، از جمله نام‌های روزهای دهه کرامت در سال جاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: برنامه مشارکت در گلباران حرم مطهر، برگزاری ١٠ شب ویژه برنامه در استان، برگزاری نمایشگاه کتاب با محوریت سیره حضرت رضا(ع) در مشهد و ۵ شهر استان، جشنواره محراب، ٨ جشن ویژه شهرستان‌ها، طراحی پوستر گلباران حرم و ٨ جشن ویژه خواهران از جمله برنامه‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دهه کرامت است.

وی برگزاری ١٠٠ جشن روستایی، افتتاح کانون‌های فرهنگی امام رضا(ع)، انتشار ویژه‌نامه امام رضا(ع) و مسابقه کتابخوانی را از دیگر برنامه‌های دهه کرامت دانست.

خانواده محور فعالیت‌های فرهنگی مساجد

در ادامه مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی گفت: با توجه به‌آغاز فصل تابستان و شروع اوقات فراغت، همه طلاب، دانش‌آموزان و دانشجویان تعطیل هستند و در این میان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تکاپو برگزاری برنامه‌های اوقات فراغت هستند.

محمد حسین عبدالهی با تاکید بر اینکه در برنامه‌های اوقات فراغت اجباری در کار نیست؛ اظهار کرد: اوقات فراغت اجباری و دستوری پیش نمی‌رود و تلاش ما در کانون‌های فرهنگی بر این است تا خانواده را به‌عنوان محور برنامه‌های فرهنگی معرفی کنیم، چراکه خانواده مخاطب مساجد هستند.

وی با اشاره بر اینکه اوقات فراغت صرفا به‌معنی برگزاری کلاس نیست؛ ادامه داد: ایجاد نشاط در جامعه، نشاط اجتماعی و اسلامی با توجه به‌مشکلات اجتماعی، ایجاد امید در مردم و توجه به ۴٠سالگی انقلاب که به‌پختگی رسیده، از موضوعات مهم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی بیان کرد: موضوعات دارای اولویت در  اوقات فراغت مطرح و به ۴٠سالگی انقلاب هم در برنامه‌ها و کلاس‌ها توجه می‌شود.

عبدالهی با اشاره به‌اینکه ١۶٠ برنامه با موضوعات نماز در دست کار داریم؛ عنوان کرد: موضوعات قرآن و عترت نیز در اولویت ما است که ٣٢ برنامه با  محوریت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه هم در دست اجرا داریم.

وی متذکر شد: استفاده از فضای مجازی و تطهیر این فضای ناپاک باید مورد توجه کانون‌ها قرار بگیرد و کانون باید تبدیل به‌مکانی برای آموزش استفاده درست از فضای مجازی و ترویج و تولید محتوا دینی مجازی شود.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با تاکید بر اینکه اسرائیل در این ایام بیکار نمانده است؛ افزود: توجه به‌مشکلات و آسیب‌هایی که جوانان را نشانه رفته‌اند، ضروری بوده، در اوقات فراغت باید به‌نیاز جوانان با نگاه تربیتی و قرآنی توجه کرد.

عبدالهی عنوان کرد: برای ارائه بهترین برنامه‌های فرهنگی باید همه ظرفیت‌های بسیج، سپاه، آموزش‌وپرورش و شهرداری در اختیار کانون‌های فرهنگی مساجد قرار بگیرد.

وی با اشاره به‌دهه کرامت؛ یادآور شد: ١٠٠ مسجد در دهه کرامت به‌برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های این مناسبت مهم می‌پردازند.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه مسجد ۵گروه مخاطب دارد؛ یادآور شد: اعضای کانون، نمازگران مسجد، مراجعین به‌مسجد، مجاورین مسجد و عموم مردم مخاطب مسجد را تشکیل می‌دهند.

عبدالهی گفت: مسجد با انفعال بیگانه است، همچنین؛ این مکان مقدس با منفی‌گرایی، ناامیدی و خودرایی سازگاری ندارد، هر مسجدی که منفعل است باید به‌زودی فعالیت‌های خود را آغاز کند. 

دهه کرامت فرصت مناسبی برای ارتباط‌گیری با مردم

در ادامه این جلسه، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) با بیان اینکه ما ایرانیان نسبت به‌بزرگداشت و تعظیم شعائر دینی موفق عمل کرده‌ایم؛ گفت: خوشبختانه چند سالی است با نام گذاری دهه کرامت و شروع فعالیت‌های آن، برنامه‌های باشکوهی برگزار شده است که  باید در این میان اعیاد ائمه (ع) را با شکوه تر برگزار کنیم.

محمد حسین‌زاده با تاکید بر اینکه فعالیت‌ها فرصت بسیار خوبی برای ارتباط‌گیری با مردم است؛ تاکید کرد: افرادی که به‌مساجد مراجعه می‌کنند، مشخص هستند و نیز افرادی وجود دارند که اصلا به‌مسجد مراجعه نمی‌کنند، اما دهه کرامت فرصت مناسبی برای استفاده از این ظرفیت است.

وی با تاکید بر اینکه مشهد در برگزاری دهه کرامت باید متفاوت باشد؛ از برگزاری جشنواره کرامت خبر داد و گفت: محوریت این جشنواره امام رضا(ع) است که دبیرخانه آن هم ایجاد شده و اقلام محله‌آرایی را در اختیار کانون‌های فرهنگی مساجد قرار می‌دهد.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) با اشاره به‌اینکه در پایان جشنواره به ٨ کانون برتر هدایایی اعطا می‌شود؛ افزود: همه ما همسایه امام رضا(ع) هستیم، اما تنها ٣ میلیون نفر از جمعیت ایران از این نعمت همسایگی برخوردارند و شکرگذاری این نعمت با باشکوه برگزار کردن میلاد این حضرت انجام می‌شود.

وجود امام رضا(ع) سرمایه اجتماعی در جامعه

در ادامه این جلسه، معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: وجود پربرکت امام رضا(ع) در ایران و حدیث سلسله‌الذهب ایشان، مهم‌ترین نقطه عطف این کشور بوده که در طول تاریخ حادثه‌ای ماندگارتر از این حدیث گرانقدر را پیدا نمی‌کنید.

فرشید فلاح تاکید کرد: امام رضا(ع) به‌دلیل برکات وجودی یکی از مهم‌ترین سرمایه اجتماعی محسوب می‌شوند، یعنی دارایی با ارزش معنوی که می‌توان آن را محور وحدت قرار داد و به آن اتکا کرده، از آن برداشت کرد.

وی با تاکید بر اینکه نام‌گذاری دهه کرامت، بسیار هوشمندانه است؛ متذکر شد: جنگ نرم فرهنگی دشمن از طریق فضای مجازی بسیار جدی بوده که امروز می‌توان با استفاده از ظرفیت دهه کرامت آن را خنثی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.