عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید دولت هنوز به وزارت آموزش و پرورش از محل حکم برنامه ششم مبنی بر اختصاص ۳ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی، اعتباری نداده است.

دلاری از صندوق ذخیره ارزی به آموزش و پرورش داده نشده است

فریده اولادقباد با یادآوری نشست اخیر اعضای کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات با مسئولان سازمان نوسازی مدارس و تعدادی از خیرین مدرسه‌ساز، گفت: در این نشست رخشانی مهر، معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور گزارشی را از وضعیت سرانه زیربنایی آموزش و پرورش کشور ارائه کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات گزارش ارائه شده، افزود: میانگین فضای استاندارد ۸/۳۹ مترمربع و سرانه میانگین فضای آموزشی کشوری ۵/۱۸ مترمربع است اما سرانه آموزشی استان‌هایی مانند گلستان، کرمان، خوزستان، گیلان، خراسان شمالی، رضوی، قم، تهران، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و البرز زیرخط میانگین قرار دارند.

وی در مورد وضعیت کالبدی کلاس‌های آموزشی در سال ۹۵ و ۹۶ در گزارش مذکور، ادامه داد: ۷۰ درصد مدارس کشور مستحکم بوده، ۱۸ درصد نیاز به مقاوم‌سازی و حدود ۱۲ درصد نیاز به تخریب دارند.

۹۵ هزار و ۷۷۱ باب کلاس در کشور نیازمند مقاوم‌سازی

این نماینده مردم در مجلس دهم، تعداد کلاس‌های نیازمند اجرای مقاوم‌سازی باقیمانده کل کشور را ۹۵ هزار و ۷۷۱ باب دانست و گفت: اعتبار مورد نیاز برای مقاوم‌سازی کلاس‌های باقیمانده ۵۷ هزار میلیارد ریال است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس بخش دوازدهم آموزش عمومی و عالی و علمی و فناوری و بند ۳ ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه دولت مکلف است به منظور افزایش و مقاوم‌سازی مدارس و فضاهای پرورشی و وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ ۳ میلیارد دلار در طول اجرای این برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی با اولویت پروژه‌های نیمه تمام آموزشی و پرورشی و تربیت بدنی اختصاص دهد اما متاسفانه این مبلغ در سال جاری به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده نشده است.  

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور قطع اگر این مبلغ به صندوق توسعه ملی انتقال می‌یافت می‌توانستیم به اختصاص آن امیدی داشته باشیم.

وی با یادآوری وضعیت مدارس دوشیفته استان تهران، گفت: تهران دارای ۱۶۸ مدرسه دو شیفته است و از سویی ۷۵۰ مدرسه دو شیفته در استان تهران وجود دارد که با این اوصاف استان تهران دارای ۹۱۸ مدرسه دو شیفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متوسط سرانه فضای آموزشی استان تهران نسبت به متوسط سرانه استاندارد حدود ۴/۱۳ صدم مترمربع است، تصریح کرد: ۷ هزار کلاس در تهران نیازمند بازسازی و تخریب هستند و اعتبار مورد نیاز برای بازسازی و تخریب آنها ۱۴۰۰ میلیارد تومان است و در شهرستان‌های استان تهران ۹۰۰ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای دهم افزود: ۶ هزار و ۱۰۷ کلاس در شهرستان‌های تهران نیازمند مقاوم‌سازی هستند که اعتبار مورد نیاز برای مقاوم‌سازی آنها ۲۷۵ میلیارد تومان است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با یادآوری اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی در تهران ۴/۲۶ مترمربع است، تصریح کرد: ۶۷ هزار و ۸۲ باب کلاس در کشور نیازمند بازسازی، تخریب و مقاوم سازی بوده که به ۱۳۰ میلیارد ریال برای تخریب و بازسازی آنها نیاز است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ۹ هزار و ۹۰۰ کلاس در تهران نیازمند مقاوم‌سازی هستند، گفت: اعتبار مورد نیاز برای مقاوم‌سازی ۴۴۵ میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

پایان پیام

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.