۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 609565

محمد کشتی‌آرای از بازگشت ثبات به بازار در نتیجه کاهش سفته‌بازی خبر داد. وی گفت: افت قیمت‌ها به‌دلیل تحولات بازار وکاهش بورس‌بازی و سفته‌بازی رخ داد.

کاهش سفته‌بازی در بازار سکه

به گزارش قدس آنلاین، به گفته فعالان، نگاه‌های متفاوتی به آینده قیمتی سکه در اولین ماه تابستان وجود دارد. عده‌ای باور دارند با آغاز دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش قیمت‌ها کمی در بازار تعدیل خواهد شد؛ این در حالی است که گروه دیگری باور دارند با پایان روند کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی و ادامه افزایش قیمت طلا، قیمت سکه نیز از این محرک اثر خواهد پذیرفت. در کنار این آنها، باور دارند بازار پس از واکنش مقطعی به دور اول تحویل سکه‌های پیش‌فروش، بار دیگر در جاده افزایشی قرار خواهد گرفت؛ بنابراین این بار نیز خواهد توانست از ارزش خود حفاظت کند.

با این حال، کاهشی‌ها اعتقاد دارند، آنچه قیمت سکه را کمی پس از تحویل دور اول سکه‌های پیش‌فروش افزایشی کرد، ناشی از رشدبهای دلار در بازار داخلی بود. این در حالی است که در مقطع فعلی، آنها باور دارند با تشکیل بازار دوم ارز، قیمت‌های بازار غیررسمی تعدیل خواهد شد و به‌دنبال آن یکی از بال‌های افزایشی قیمت سکه از میان خواهد رفت. در آخرین خبرها، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی نیز از آغاز به کار بازار ثانویه ارز از روز سه‌شنبه هفته جاری خبر داد. به گزارش خبرگزای مهر، کسرایی پور پیش‌بینی کرد: ایجاد بازار ثانویه بتوانند نرخ‌های بازار غیررسمی را کنترل کند. روز یک شنبه، قیمت دلار در مقاطع کوتاهی بالای مرز ۸ هزار تومانی قرار گرفت، ولی افزایش فروش‌ها موجب می‌شد که بار دیگر به کانال ۷ هزار و ۹۰۰ تومان بازگرد. روز دوم هفته یکی از کم نوسان ترین روزهای اخیر بازار ارز نبود و حجم معاملات نیز پایین آمده بود. عده‌ای از معامله‌گران باور دارند، بازار ارز و سکه در شرایط حساسی به سر می‌برد و امکان نوسانات قابل توجه افزایشی یا کاهشی در بازار وجود دارد. چنین انتظاراتی به‌نظر می‌رسد در کاهش سطح دامنه نوسان تاثیر داشت، چراکه بازیگران ارزی در انتظار آشکار شدن بیشتر روند بازار و تعیین موقعیت خود بر اساس متغیرهای جدید بود. روز یک شنبه، وقت موقت استراحت بازار و کاهش سطح نوسانات آن بود.

  سکه ناتوان از شکستن مرز مهم

روز یک شنبه، معامله‌گران سکه در مقطعی تلاش کردند قیمت این فلز گرانبها را از مرز مهم ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی عبور دهند، ولی هر بار با مقاومت کاهشی‌ها مواجه شدند. به این ترتیب، سکه در روز دوم هفته توان خاصی را برای شکست مرز روانی پیش رو از خود نشان نداد. عده‌ای باور دارند، نزدیک شدن به آغاز دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش عاملی بوده است که معامله‌گران بازار این فلز گرانبها را ناچار به عقب نشینی کرده است. بر اساس گفته‌های کانال‌های اطلاع رسانی معامله‌گران، دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش به احتمال زیاد در هفته آخر تیرماه صورت خواهد گرفت. البته برخی نیز عنوان کردند، درصورتی‌که قیمت سکه دچار نوسان شود، ممکن است سکه‌های پیش‌فروش زودتر به بازار عرضه شوند. در حالی که برخی با توجه به احتمال افزایش عرضه انتظار کاهش قیمت را دارند، گروهی دیگر از معامله‌گران باور دارند، نوسان‌گیران پیش از تحویل سکه‌های پیش‌فروش، ممکن است تغییرات قیمتی را بالا ببرند تا مانع از کاهش شدید قیمت‌ها شوند. در واقع از نظر آنها اگر نوسان‌گیران بتوانند، قیمت سکه را به مرز ۳ میلیونی ببرند، آنگاه پس از تحویل سکه‌ها قیمت تا محدوده فعلی افت خواهد کرد. با این حال، اگر قیمت سکه در زمان تحویل سکه‌های پیش‌فروش در همین سطح باشد، احتمال افت تا کانال‌های پایین تر نیز وجود خواهد داشت.

در این میان، برخی معامله‌گران باور دارند، در روزهای آتی با وجود فشار احتمال افزایش عرضه، متغیر جهانی اونس می‌تواند به کمک افزایشی‌های بازار داخلی بیاید. اونس طلا که هفته‌های اخیر سیر کاهشی به خود گرفته و در مقاطعی حتی به زیر مرز هزار و ۲۵۰ دلار رفته بود، روز دوشنبه تا ساعت ۴ بعدازظهر بالای محدوده هزار و ۲۶۰ دلار معامله شد. درصورتی‌که روند بهای طلای جهانی افزایشی باقی بماند، ممکن است سکه طلا را کمی در برابر متغیرهای کاهشی حمایت کند. یکی دیگر از متغیرهایی که معامله‌گران نقدی سکه به آن توجه زیادی دارند، روند قیمت‌ها در معاملات آتی سکه است. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، رفتن سکه به بالای ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در معاملات آتی دی می‌تواند سیگنال افزایشی را به بازار داخلی مخابره کند.

  کاهش سفته‌بازی در بازار سکه

 محمد کشتی‌آرای از بازگشت ثبات به بازار در نتیجه کاهش سفته‌بازی خبر داد. محمد کشتی آرای گفت: افت قیمت‌ها به‌دلیل تحولات بازار وکاهش بورس‌بازی و سفته‌بازی رخ داد. فعلا بازار باثباتی داریم و اگر به همین منوال پیش رود به‌نظر می‌رسد که قیمت‌ها به همین شکل باقی خواهد ماند. وی در پاسخ به این پرسش که ‌آیا نرخ طلا و سکه نزولی‌خواهد شد، اظهار کرد: پیش‌بینی‌اینکه قیمت سکه به چه نرخی می‌رسد مشخص نیست اما در حال‌حاضر با توجه به شرایط موجود وثبات بازار ارز و سکه در کشور به‌نظر می‌رسد از افزایش قیمت‌ها خبری نیست. از نظر کشتی آرای افت قیمت‌ها به‌دلیل تحولات بازار وکاهش بورس‌بازی و سفته‌بازی رخ داد.ضمن آنکه ثبات قیمت جهانی و همچنین ثبات قیمت ارز هم تاثیرگذار بود. وی افزود: حبابی‌که ایجاد شده بود با توجه به کاهش هیجانات در حال کاهش است. به‌نظر می‌رسد اگر همین تعادل تقاضا در بازار ادامه پیدا کند این موضوع باعث می‌شود حباب قیمت‌ها از بین برود. وی گفت: درصورتی‌که از افزایش بهای سکه جلوگیری شود نوعی کاهش قیمت به‌شمار می‌رود.

منبع: افکارنیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.