قدس انلاین : نانوایان مشهدی معتقدند اگر وامی ویژه به آن‌ها اختصاص پیدا کند و دولت در زمینه کاهش هزینه‌ها همراهی داشته باشد وضعیت به مراتب بهتر خواهد شد.

گرانی آرد و هزینه‌ها مشکل‌ساز شده؛ وامی به نانوایان اختصاص پیدا نمی‌کند

نانوایان جزو زحمتکش‌ترین اقشار جامعه هستند که معمولا کارشان تعطیلی هم ندارد و در تمام ایام سال مشغول خدمت‌رسانی هستند. گرمای طاقت فرسای این روزهای تابستان را در سراسر کشور اگر در نظر بگیریم بهتر پی به سختی کار نانوایان خواهیم برد.

جدال با کوره آتش نانوایی‌های سنتی البته امروز جای خود را به فرهای مدرن داده اما هنوز چیزی از گرما و حرارت و سختی کار نانوایان نکاسته و فقط شاید بتوان گفت قدری زحمت آنها را کمتر کرده که البته این کاهش زحمت در مقایسه با خیلی دیگر از مشاغل در کشور خودمان بازهم بسیار زیاد است.

نانوایان نیز مانند دیگر اقشار جامعه امروز با مسائل و مشکلاتی روبرو هستند که تمامی آنها به مسئله ارتقای معیشتشان بازمی‌گردد و به دنبال این هستند که با حمایت‌های دولت و اتحادیه میزانی از مشکلات خود را کمتر کنند و سطح معاش خود را مقداری افزایش دهند.

مشکلات نانوایان به مسائلی مانند بیمه و مالیات و اختصاص یارانه و اجاره بهای معمولا بالای محل فعالیت بازمی‌گردد و معتقد هستند که به تنهایی نمی‌توانند مسائل و مشکلات خود را حل کنند و حتما باید اتحادیه نانوایان و کمک‌های دولتی در کنار آنها باشد تا بتوانند این مشکلات را پشت سر بگذارند.

گرانی آرد

یکی از نانوایان فعال در منطقه 2 مشهدمقدس در زمینه مشکلات نانوایان مشهدی می‌گوید: آرد و شکر و نمک گران شده اما از سال 94 نرخ نان ثابت مانده است. نرخ کارگر نیز افزایش پیدا کرده است و درخواست دارد حقوقش افزایش پیدا کند اما با این وضعیت چگونه می‌توانیم حقوق کارگر را افزایش دهیم.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلاتی که نانوایان با آن روبرو هستند این است که اجاره بهای محل فعالیت آنها نیز معمولا بسیار بالاست. برای مثال امسال اجاره بهای محل فعالیت بنده به سه میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا کرده و با این شرایط فعالیت نانوایی اصلا به صرفه اقتصادی نیست و درخواست داریم مسئولان به این وضعیت رسیدگی کنند.

هزینه کارگر افزایش پیدا کرده است

نانوای دیگری که در منطقه 5 مشهد فعالیت می‌کند نیز می‌گوید: آب و برق و گاز گران شده است و مزد کارگر و آرد نیز افزایش پیدا کرده است. مزد روزانه کارگر نانوایی کفاف رفت و آمد روزمره وی را نیز نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیمه نیز گران شده است افزود: هزینه گاز نانوایی‌ها نیز افزایش پیدا کرده است و مزدی که به کارگر می‌دهیم صرف کرایه خانه و یا رفت و آمد وی نیز نمی‌شود.

این نانوای مشهدی می‌گوید: کیفیت آرد اگر مناسب نباشد چاره‌ای نداریم جز اینکه نمک و روغن را اضافه کنیم و خب این مسئله قطعا در کیفیت نان اثرگذار خواهد بود.

چرا وام به نانوایان اختصاص نمی‌یابد؟

یکی از متصدیان نانوایی فعال در منطقه 11 مشهد نیز می‌گوید: قیمت اجاره سال به سال طبق تورم بالا می‌رود و اجاره سه میلیونی تبدیل به اجاره 4 و نیم میلیونی می‌شود و با این وضعیت فعالیت نانوایی به صرفه نیست.

وی می‌گوید: هزینه‌های متعلق به دولت گران شده است اما فکری برای ما نمی‌کند. از یک سو انتظار ایجاد شغل وجود دارد. بنده برای 15 نفر اشتغال زایی کرده‌ام اما حمایتی نمی‌شوم و حتی وامی نیز به ما اختصاص پیدا نمی‌کند تا بخشی از مشکلات خود را حل کنیم.

به گزارش تسنیم، مسائل و مشکلات نانوایان مشهدی به تبع مسائل و مشکلات نانوایان سراسر کشور متعدد است و به نظر می‌رسد در این زمینه باید فکری عاجل به ویژه از سوی دولت و اتحادیه مربوطه صورت بگیرد. بسیاری از نانوایان مشهدی در صحبت‌های خود بهترین راهکارها را ارائه می‌دهند و به نظر می‌رسد اگر در تصمیم گیری‌ها بتوان نظرات خود این قشر و متولیان را دخیل کرد وضعیت بسیار بهتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.