قدس انلاین : اکبر شیخ گفت: جمع‌آوری خاطرات و تاریخ شفاهی برای آینده مشهد و خراسان رضوی حائز اهمیت خواهد بود و ما در حال مکتوب کردن بخشی از آن‌ها هستیم.

تاریخ شفاهی مشهد، مکتوب می‌شود
 
رئیس مرکز اسناد و کتاب‌خانه ملی شمال شرق کشور ، عنوان کرد: در حوزه تاریخ شفاهی مرکز اسناد و کتاب‌خانه ملی شمال شرق کشور دو سال است که با مساعدت سایر دوستان فعالیت خود را شروع کرده است. 
وی افزود: این شروع به معنای موازی‌کاری با سایر نهادهایی که در این حوزه فعالیت کردند نیست و ما با هماهنگی و همکاری‌های لازم با دیگر نهادها از موازی‌کاری با آن‌ها جلوگیری کرده ایم. 
شیخ بیان کرد: یقینا جمع‌آوری تاریخ شفاهی مخصوصا در مشهد مقدس به محققین و پژوهشگران کمک خواهد کرد، تا بتوانند حقایقی از رخدادهای مهم خراسان و مشهد مقدس را به رشته تحریر در آورند. 
رئیس مرکز اسناد و کتاب‌خانه ملی شمال شرق کشور خاطرنشان کرد: تاریخ شفاهی یکی از اقدامات مهمی است که امسال در مرکز اسناد در حال پیگیری است و حتی برای بحث تاریخ شفاهی اعتباراتی هم لحاظ شده است. 
وی ادامه داد: در حوزه تاریخ شفاهی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و همکاران ما در حال پیاده سازی نوارها هستند و امیدواریم تا پایان امسال یک اثر به رشته تحریر در بیاید. 
شیخ بیان کرد: بعد از پیاده سازی نوارها همه محققین و پژوهشگران می‌توانند از این خاطرات ارزشمند و ماندگار، تاریخی و اثرگذار استفاده لازم و کافی را ببرند. 
رئیس مرکز اسناد و کتاب‌خانه ملی شمال شرق کشور گفت: ما در مرکز اسناد و کتاب‌خانه ملی یک کارشناس مستقل با تحصیلاتی در حوزه تاریخ با محوریت تاریخ شفاهی داریم که وظیفه او جمع‌آوری خاطرات، مصاحبه با بزرگان در حوزه مشهد مقدس است. 
وی عنوان کرد: حدود 2500 دقیقه نوار تاکنون جمع‌آوری شده و 600 الی 700 دقیقه از این 2500 دقیقه پیاده سازی شده یعنی از حالت نوار درآمده است. 
شیخ تصریح کرد: از تمام کسانی که در حوزه مشهد و خراسان، انقلاب اسلامی، تاریخ این شهر و رخدادهای آن خاطره‌ای دارند به مرکز اسناد و کتابخانه ملی اطلاع بدهند تا ما به خدمت آن‌ها بیاییم و از خاطرات آن‌ها استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.