قدس آنلاین - وحید اکرمی: رئیس هیات فوتبال استان گفت: به تازگی ۵ فرد متخلف شناسایی شده اند که بعنوان مربی در آموزشگاه های فوتبال فعالیت می کردند. به باشگاه ها و آموزشگاه های فوتبال اعلام نموده ایم که به هیچ عنوان حق استفاده از این افراد را ندارند.

هیات فوتبال اسامی ۵ مربی ممنوع الکار را فاش کرد/ وعده های میلیونی مدارس فوتبال مشهد برای انتقال به باشگاههای لیگ/پای پلیس مشهد به مدارس غیرمجازفوتبال بازشد

شاید پر بیراه نباشد اگر بگوییم امروزه فوتبال با آن جذابیت فوق العاده اش تقریبا در تمام خانه ها و خانواده ها ریشه دوانده است. همین جذابیت است که بیشتر والدین را ترغیب می کند، برای پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان بخصوص در فصل تابستان به مدارس و آموزشگاه های فوتبال مراجعه کنند. به این امید که فرزندانشان در آینده ای نزدیک پله های ترقی را  بپیمایند و برای خود نام و اعتبار و البته ثروتی دست و پا کنند. به همین دلیل به دنبال مدارس فوتبال حرفه ای می گردند. اما وجه تمایز مدارس و آموزشگاه های فوتبال حرفه ای با غیر حرفه ای چیست؟ آیا می توان به وعده های شیرین مسئولان این مدارس اعتماد کرد؟ آیا تمام مدارس مجوز فعالیت دارند؟ برای پاسخ به این پرسشها مصاحبه ای را با دکتر برادران ، رئیس هیات فوتبال استان خراسان رضوی انجام دادیم که درادامه میخوانید:

**  نحوه صدور مجوز برای آموزشگاه های فوتبال چگونه است؟     

براساس اساسنامه و بخشنامه های FIFA  و AFC  صدور مجوز فعالیت برای مدارس فوتبال بر عهده هیات فوتبال همان منطقه یا استان است. البته یکسری کلاسهای فوتبال از طرف مراکز دولتی و یا سازمانها و ادارات از جمله آموزش و پرورش و شهرداری و ... برگزار می شود که هدف این کلاسها بیشتر پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فصل تابستان است و چندان نگاه فوتبالی و پیشرفت و ارتقای بازیکنان نوآموز در آنها حاکم نیست. اما تمامی مدارس خصوصی که در زمینه فوتبال و فوتسال می خواهند فعالیت کنند باید از هیئت فوتبال مجوز دریافت کنند.

** تعداد مدارس فوتبال که به صورت قانونی در حال فعالیت هستند چقدر است؟

حدود ۷۰ مدرسه فوتبال در سطح استان و حدود ۴۰ مدرسه در سطح شهر مشهد با کسب مجوزهای قانونی مشغول به فعالیت هستند. امسال مدارس هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رشد قابل توجهی داشته اند. بخصوص برگزاری مسابقات جام جهانی هم در این زمینه بسیار تاثیر گذار بوده است. امسال از چند چهره فوتبالی باتجربه و شاخص استان از جمله حسین بادامکی هم دعوت کردیم که به جمع دارندگان مدارس فوتبال اضافه شوند تا نگاه فوتبالی و بار کیفی مدارس بیشتر شده و از نگاه صرف مالی و سود دهی مدارس که در سالیان گذشته بیشتر رایج بود کاسته شود.

** علت تفاوت نرخ شهریه آموزشگاه های فوتبال با یکدیگر چیست؟

مدارس فوتبال براساس موارد مختلفی از جمله داشتن زمین مناسب، انتخاب مربی باتجربه، جذب بازیکن به اندازه مجاز، ارائه لباس یکدست و توپ و کیف به بازیکنان و... و. دسته بندی و طبقه بندی می شوند و براساس آن تعرفه شهریه مدارس مشخص می شود. همچنین در پایان دوره جشنواره ای استانی بین آموزشگاه ها برگزار می شود، و بر اساس معیارهای هیات به هر مدرسه امتیازهایی تعلق میگیرد و هر ساله مدارس نمونه انتخاب و معرفی می شوند.

بر این اساس برای هر آموزشگاهی نرخ شهریه مشخص می شود و هیچ مدرسه ای حق عبور از نرخ تعیین شده توسط هیئت فوتبال را ندارد.

** چه برخوردهایی با متخلفین صورت گرفته است؟

مطابق قانون کمیته های مربوطه هیات فوتبال، تخلف را بررسی و تصمیم های لازم را اتخاذ می کنند. دراین مدت پروانه یکی دو آموزشگاه متخلف فوتبالی باطل شده است. امسال نسبت به سالهای گذشته والدین توجه و استقبال بیشتری به مدارس مجوز دار داشته اند و از این بابت جای تقدیر و تشکر است

** نحوه فعالیت مدارس فوتبال غیر مجاز چگونه است؟

تعدادی مدارس غیر مجاز وجود دارند که بدون مجوز به فعالیت پرداخته اند و می توان ادعا کرد که هدف اصلی آنها سوداگری مالی و کسب درآمدهای هنگفت است. برخی از این مدارس با ارائه وعده ها و قولهای دروغین به والدین، از جمله معرفی فرزندان به باشگاه های معتبر و لیگ برتری و یا برگزاری اردوهای خارجی، مبالغ زیادی را درخواست و دریافت می کنند. در نهایت هم به قولهای خود پایبند نبوده و با توجه به اینکه این مدارس فاقد مجوزهای قانونی هستند، دست والدین از شکایت و برخوردهای قانونی کوتاه می ماند.

گاهی اوقات دیده شده است که بعضی از آموزشگاه ها مبالغ ۱۰ میلیون تا ۱۵ میلیون را با همین وعده های دروغین از والدین تقاضا کرده اند.

اولیا باید در جریان باشند که اگر فرزندانشان استعداد بازی در تیم های مطرح و لیگ برتری را داشته باشند به صورت خودکار این مسیر را طی خواهند کرد و دیگر نیازی به اعتماد کردن به وعده و وعیدهای دروغین یکسری از آموزشگاه ها و پرداخت هزینه های هنگفت نیست.

برخی از این مدارس فوتبالی غیر مجاز برای جلب اعتماد افراد و اعتبار بخشیدن به خود از اسامی باشگاه های معتبر ایران استفاده می کنند در حالی که هیچ وابستگی به آنها ندارند.

** آیا با مدارس غیر مجاز برخورد قانونی داشته اید؟

چون آنها زیر مجموعه ما به حساب نمی آیند به صورت مستقیم نمی توانیم با آنها برخورد کنیم اما تعدادی از عوامل کلاس های فوتبال غیر مجاز را شناسایی و در حال تنظیم و ارسال پرونده آنها به مراجع قضایی هستیم. با نیروی انتظامی هم توافقاتی صورت داده ایم که به صورت جدی تر با این موضوع برخورد نمایند.

اخیرا ۵ فرد متخلف شناسایی شده اند که بعنوان مربی در آموزشگاه های فوتبال فعالیت می کردند. به باشگاه ها و آموزشگاه های فوتبال اعلام نموده ایم که حق استفاده از این افراد را ندارند. آقایان جلیل غلامی، هاشم کریمیان، خلیل لطفعلی، مرتضی شاهنده و علی ابراهیمیان بدلیل اینکه مجوزهای لازم و قانونی را از هیات فوتبال کسب نکرده اند نمی توانند در باشگاه های فوتبال استان به عنوان مربی فعالیت کنند و هیچ باشگاهی هم حق استفاده از آنها را ندارد. تعداد دیگری نیز شناسایی شده اند که به احتمال زیاد به این لیست افزوده و آنها را معرفی خواهیم نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.