۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 609720

معارضان مسلح سوری اعلام کردند که توانسته‌اند به توافقی با نیروهای روسیه دست یابند که به موجب آن سلاح‌هایشان را به صورت مرحله‌ای تحویل می‌دهند و نیروهای پلیس نظامی روسیه هم در مناطق مرزی سوریه با اردن مستقر می‌شوند.

یکی از راهبردهایی که با تصمیم دولت سوریه و پشتیبانی روس‌ها در طول بیش از سه سال گذشته در سوریه ایجاد شد، راهبرد توافق با معارضان بود که اجرای آن در مقاطع و مکان‌های مختلفی از این کشور از جمله عظیمیه، غوطه شرقی و حلب انجام گرفت.
هدف از اجرای توافق این بود که ارتش سوریه بدون استفاده از ابزار قدرت و دادن تلفات بتواند معارضان را از یک منطقه خارج و آن را پاکسازی کند. 
البته دولت سوریه از سال 2012 تاکنون همواره تلاش کرده تا شهروندان خود را که به گروه‌های معارض پیوسته و عضو گروه‌های مسلح شده‌اند، با اعطای عفو عمومی، برگرداند و آن‌ها تسلیم شوند که در این امر موفق بوده و هزاران نفر از مردم سوریه خود را با این راهکار تسلیم کرده‌اند.
بخشش و مذاکره، نتایج بسیار خوبی را برای جنگ داخلی سوریه دربر داشت؛ نخست آنکه سرعت آزادسازی بخش‌های زیادی از خاک این کشور افزایش پیدا کرد، دوم آنکه این پاکسازی با حداقل تلفات و هزینه باشد و سوم اینکه بخش‌هایی از معارضان دست از مخالفت و مبارزه با دولت برداشتند.
پرسشی که در این بین وجود دارد این است که برای آن دست از معارضان که خود را تسلیم نکردند و بیشتر در ادلب هستند چه باید کرد؟ براساس آمار حدود 40 هزار نفر از معارضان و خانواده هایشان در ادلب حضور دارند و اینکه آیا سازمان ملل برای خروج آنان وسط میدان خواهد آمد یا با جنگ مجبور به ترک این منطقه خواهند شد، یکی از دغدغه‌های اصلی دولتمردان سوریه است. به نظر می‌رسد که توافق اخیر میان روسیه و گروه‌های معارض حاضر در درعا و ادلب راه حال نهایی برای پاکسازی این منطقه باشد بویژه که گروهک تروریستی موسوم به ارتش آزاد سوریه نیز این آتش بس را پذیرفته تا سوریه یک گام بزرگ دیگر به آزادسازی نهایی جنوب این کشور از دست گروه‌های تروریستی نزدیک شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.