قدس آنلاین-بزرگداشت سالروز قیام مسجد گوهرشاد در مشهد با هدف بزرگداشت یاد و خاطره شهدای این واقعه در مشهد مقدس و در حرم رضوی برگزار می شود.

بزرگداشت سالروز قیام مسجد گوهرشاد در مشهد

واقعهٔ مسجد گوهرشاد مشهد در تیر سال 1314هجری خورشیدی، از رویدادهای مهم دوران حکومت رضا شاه پهلوی و نخست‌وزیری محمدعلی فروغی به شمار می‌آید که  برای همیشه در دفتر اقدامات سلسله پهلوی ثبت شد. .

 خیزش مردم در جریان این واقعه در اعتراض به اجباری شدن بر سرنهادن کلاه شاپو توسط حکومت مرکزی، روی داد که منجر به شهید شدن حدود سه هزار نفر از مردم شد.

به همین مناسبت مراسم ویژه روز عفاف و حجاب همزمان با سالروز قیام مسجد گوهرشاد در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: این مراسم فردا پنج شنبه 21 تیر از ساعت 18 با سخنرانی آیت الله سیداحمد علم الهدی؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و  مدیحه خوانی مداحان  در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سیدجلال حسینی افزود: بزرگداشت یاد و خاطره شهدای مسجد گوهرشاد و روز عفاف و حجاب همزمان با سالروز واقعه تاریخی قیام مسجد جامع گوهرشاد و یادآوری سرکوب قیام مردم متدین مشهد علیه قانون کشف حجاب رضاخانی از اهداف برگزاری این مراسم  در حرم رضوی است.

وی گفت: پرسمان دینی، حلقه معرفت، نمایشگاه، دین نشاط زندگی و مراسم سخنرانی از دیگر برنامه‌‏های روز ملی عفاف و حجاب در دیگر اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی است.

همزمان با اجتماع شهدای مسجد گوهرشاد در اعتراض به کشف حجاب رضاشاه مرحوم بهلول در حال سخنرانی در محکومیت اعمال ننگین رضا شاه ملعون بود که جمعی از شرکت کنندگان در مراسم  به دست عمال رژیم غاصب به شهادت رسیدند.

پاسبان بازنشسته حسینعلی ذوالفقاری گلمکانی که در شب حادثه در محل حاضر اما به گفته خود از معدود نظامیانی بوده که زیر نظر قادری فرمانده عملیات خدمت نمی‌کرده و درنتیجه دستش به خون مردم آلوده نشده است در اظهارنظری درباره شمار کشتگان فاجعه حمله به مسجد گوهرشاد گفته بود:"آن شب حدود دو سه هزار نفر را کشتند و همه را با ماشین به خندقی بیرون دروازه پایین خیابان منتقل کردند و روی آنها خاک ‌ریختند."

 یک روز پس از این فاجعه عملیات دستگیری علما و روحانیون آغاز شد و تعداد زیادی از آنان بازداشت و روانه زندان شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.