قدس انلاین : معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در باقی مانده روزهای تابستان که اوج گرما است در صادرات برق استان محدودیتی ایجاد شده است.

محدود شدن صادرات برق خراسان رضوی به افغانستان
 
حسین محمودی ، در خصوص صادرات برق استان به کشور افغانستان، اظهار کرد: شبکه برق منطقه خراسان از طریق یکی از پست‌های ما در منطقه تربت‌جام به شبکه 132 کیلو ولت با کشور افغانستان (شهر هرات) ارتباط دارد و طبق قراردادی که بین دو کشور منعقد شده به این کشور برق صادر می‌شود. 
وی ادامه داد: باتوجه به ظرفیتی که شبکه ما دارد در قالب یک قراردادی که منعقد شده حداکثر می‌توانیم 100 مگاوات برق صادر کنیم. منتهی این امر در شرایط مختلف فرق خواهد داشت. 
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: خوشبختانه استان خراسان رضوی از لحاظ تراز تولید به صورت مثبت بوده اما در فصولی مانند تابستان وقتی خودمان دچار مشکل باشیم، صادرات خود را محدود یا قطع خواهیم کرد. 
محمودی با بیان اینکه در چند روز گذشته تبادل برق ما متوقف شده از آنجایی که تراز تولید ما به صورت مثبت بوده و باید به شبکه کشور کمک‌رسانی کنیم، عنوان کرد: به این دلیل که شبکه ما با مشکل روبه‌رو نشود و خاموشی‌ها نیز به حداقل برسد. 
وی تصریح کرد: اگر کمبودی در زمینه تامین برق داشته باشیم، تبادلات ما محدود یا قطع خواهد شد، اما در سایر فصول غیر از تابستان، ما این ظرفیت را داریم که برق را به کشور افغانستان صادر کنیم که این امر به تنهایی از لحاظ اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی ارتباط خوبی را برای ما ایجاد می‌کند. 
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه کشور پاکستان نیز متقاضی برق از استان ما بوده اما هنوز ارتباطی برقرار نشده است، خاطرنشان کرد: ما در غیر از پیک تابستان، استثنائاً امسال به دلیل محدودیت بارشی که در کشور شاهد بودیم، نیروگاه‌های برق آبی آن تولیدی که برنامه‌ریزی کرده بودند را نتوانستند محقق سازند و حدود 4000 و 5000 مگاوات در شبکه برق کشور با کمبود مواجه شدیم. 
محمودی اضافه کرد: اگر بارش‌های جوی را مانند سنوات قبل هرچند کم امسال هم شاهد بودیم و در پشت سدهای خوزستان و کردستان آب ذخیره می‌شد می‌توانستیم در تامین برق این مناطق از نیروگاه‌های برق آبی آن استفاده کنیم. 
وی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود آب پشت سدها و بارش‌های کم جوی در شبکه برق کشور با یک کمبودی همراه بودیم که با همراهی مردم این موضوع حل خواهد شد. 
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: در سایر فصول سال در کشور ما تولید مازاد نیز صورت می‌گیرد، اگر بتوانیم این انرژی را صادر کنیم درآمد ارزی و ارزش افزوده خوبی را برای کشور و استان خود به ارمغان آورده‌ایم. 
محمودی گفت: در باقی مانده تابستان که اوج گرما بوده، در صادرات ما محدودیتی ایجاد شده به گونه‌ای که حتی چند روزی هم قطع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.