قدس انلاین : مدیر پایانه مرزی دوغارون در شهرستان تایباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون 204 هزار و 137 تن انواع کالا از این پایانه مرزی به کشور افغانستان صادر شده است.

بیش از 204 هزار تن انواع کالا از پایانه مرزی دوغارون صادر شد
 
کریم نوایی نظامی ، به صادرات این میزان کالا توسط 8633 دستگاه کامیون به کشور افغانستان اشاره و اظهار کرد: همچنین از همین پایانه مرزی 2069 تن کالا وارد ایران شده است.
وی در ادامه افزود: در همین بازه زمانی صادرات 195 هزار و 962 تن انواع کالاهای ترانزیت در قالب 9723 دستگاه کامیون ترانزیتی از این مرز انجام گرفته است.
نوایی نظامی جایگاه صادرات از پایانه مرزی دوغارون در بین پایانه‌های مرزی کشور را در رده دوم و ترانزیت کالا را رده پنچم دانست و بیان کرد: عمده کالاهای ورودی و خروجی از این پایانه  شامل انواع لوازم اتومبیل، منسوجات، نوشابه، گاز مایع، پنل خورشیدی، روغن نباتی، پوست گاو و سنگ‌های ساختمانی است.
مدیر پایانه مرزی دوغارون با اشاره به ویژگی‌های خاص پایانه مرزی دوغارون به عنوان تنها معبر رسمی زمینی در کشور گفت: از مهم‌ترین خصوصیات این معبر، قرار گرفتن در کریدورهای حمل و نقل بین المللی شرق به غرب، توسعه محور شرق و جاده باستانی ابریشم، فعال‌ترین مرز کشور در ترانزیت خروجی کالا، فعال‌ترین مرز کشور در تردد پیاده مسافرین خارجی و وسعت و گستردگی پایانه و نیز تنوع کالاهای عبوری است.
وی با توجه به مسائل و مشکلات موجود در کشور افغانستان برای رانندگان ایرانی، افزود: عمده اعتراض رانندگان ایرانی از مواردی شامل دریافت مبالغ خط سیر و رودپاس توسط طرف افغانی، دریافت مبالغی با عناوین مختلف از رانندگان ایرانی به صورت نقدی و بدون ارائه رسید معتبر، عدم رعایت نوبت دهی به ناوگان ورودی به کشور از سمت اسلام قلعه، عدم ارائه حق و حقوقات رانندگان در کشور افغانستان از قبیل حق خواب و غیره، درخواست رانندگان ایرانی متردد به کشور افغانستان در خصوص حذف شماره پلاک وسیله نقلیه درج شده در ویزا (در کشور افغانستان در صورت عدم همخوانی شماره پلاک با شماره مندرج در ویزا مبالغی تحت عنوان جریمه دریافت می گردد) و همچنین عدم وجود امنیت لازم برای تردد ناوگان ایرانی در کشور افغانستان است.
نوایی نظامی اظهار کرد: اکنون روزانه بیش از 3500 نفر شامل رانندگان، مسافران، کارکنان بخش‌های مختلف اداری و خدماتی در این پایانه مرزی تردد دارند. همچنین مشکلاتی در این منطقه وجود دارد که باید با تعامل تمام دستگاه‌های ذیربط برطرف شود.
گفتنی است، سال گذشته ترانزیت ورودی و خروجی از این پایانه مرزی به بیش از 997 هزار و 884 تن انواع کالا در قالب 48 هزار و 388 دستگاه کامیون ترانزیت رسید.
پایانه مرزی دوغارون در فاصله 18 کیلومتری شهر تایباد قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.