فاطمه معتمدی: افزایش کم سابقه دمای هوا در کشور از جمله شهرهای خراسان رضوی و مشهد، آژیر کمبود برق مورد نیاز خانوارها،ادارت و بخش صنعت تولید و توزیع برای روشنایی و استفاده از نیروی سرمایشی کولرهای گازی و آبی را به صدا درآورده است به طوری که دستگاه تأمین‌ کننده نیروی برق را وادار به اعمال خاوموشی و قطع برق کرده است.

گزارش سرزده قدس از دستگاه‌های دولتی در یک روز گرم تابستانی

در این گرمای غیرقابل تحمل که برای مدیریت مصرف برق متولیان خراسان رضوی را به تبع تهران وادار به تغییر ساعات کاری ادارت و دستگاهای دولتی از هفت به 6 و 30 دقیقه صبح کرد در حالی است که بر ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی برق به عنوان راهکار اصلی گذر از شرایط فعلی از سوی دولت تأکید و از ادارات و دستگاه‌های دولتی خواسته شده در این امر پیشگام باشند با این حال برای برخی ادارات و به طور خاص بانک‌ها گویا هنوز شرایط بحرانی تأمین‌ نیرو معنا و مفهوم باید را ندارد به طوری که شرایط استفاده از روشنایی برق و کولرهای عمدتا گازی و آبی برای این ادارات و بانک‌ها همانند روزها و ماه‌های قبل است.

بعد از تهیه گزارش وضعیت صرفه جویی در مصرف برق و استفاده از کولرهای گازی در بانک‌ها اکنون به سراغ برخی ادارات و دستگاه‌های دولتی رفتیم.

اداره کل مسکن و شهرسازی اولین اداره‌ای بود که ابتدای ساعت کاری روز گذشته به آن مراجعه می‌کنم.

ساعت دقایقی از 7 و 30 دقیقه گذشته است و تعدادی ارباب رجوع برای انجام کارهای اداری خود به این اداره مراجعه کرده‌اند، نکته قابل توجه در خصوص وضعیت این اداره روشن بودن اکثر لامپ‌های اتاق‌های کارکنان و سالن‌های نیم طبقه آن بود در حالیکه به نظر نمی‌رسد خاموش کردن لامپ‌های تعبیه شده در سقف سالن‌های این اداره خللی در انجام کار ارباع رجوع ایجاد کند.

طبقه که دفتر مدیرکل در آن وجود دارد نیز تمامی لامپ‌های کم مصرفی که به صورتی تکی در سقف تعبیه و زیبای خاصی به این بخش از اداره داده نیز کاملاً روشن است.

برخلاف این وضعیت، اکثر لامپ‌های سالن‌های طبقات اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خاموش است و فقط لامپ‌های قسمت‌هایی که شمار بیشتری ارباب رجوع دارد روشن است. ضمن اینکه لامپ‌های اتاق‌های کارکنان اکثراً خاموش و این مسئله خللی در خدمات رسانی به ارباب رجوعان این اداره ایجاد نکرده است.

همین وضعیت در سازمان اقتصاد و دارایی خراسان رضوی نیز قابل مشاهده است. لامپ‌های کم مصرف سالن‌های طبقات خاموش و اکثر اتاق‌ها نیز با استفاده از روشنایی روز در حال انجام وظایف اداری خود هستند و لامپ‌ها خاموش است.

لامپ‌های سالن‌های سازمان تامین اجتماعی نیز یک در میان خاموش است و سیستم سرمایشی نیز همانند دیگر ادارات یاد شده در وضعیت متعادلی قرار دارد.

شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی هم تقریباً به صورت کامل صرفه جویی در مصرف برق را رعایت کرده است و سالن‌های این شرکت بدون استفاده از لامپ، روشنایی خود را از نور روز دریافت کرده است.

اکثر راهروهای اصلی طبقات هفت گانه سازمان جهاد کشاورزی استان نیز خاموش است و در برخی طبقات نیز به صورت خط در میان برخی لامپ‌ها روشن است. گرچه کارمندان غالب اتاق‌های این اداره با استفاده از روشنایی روز و بدون نیاز به روشن کردن لامپ‌های تعبیه شده در سقف مشغول به کار هستند، اما در در برخی اتاق‌ها نیز با اینکه تعداد اندکی کارمند حضور دارند، اما تمامی لامپ‌ها روشن است.

وضعیت در اداره کل ثبت احوال استان نیز حاکی از توجه کارکنان و مسئولان این اداره برای صرفه جویی در مصرف برق است به طوری که برق سالن‌های این اداره خاموش و تنها در سالن اصلی به صورت محدود برخی لامپ‌ها روشن است خنکای سیستم سرمایشی تعبیه شده در این اداره نیز در حد معمول است به گفته یکی از مراجعه کنندگان چکه کردن یکی از شیر آب دستگاه آب سردن کن از دید این اداره مغفول مانده که باید بدان توجه شود.

در اداره تثبت اسناد خراسان رضوی همین وضعیت وجود دارد به عبارت دیگر در کنار اینکه لامپ‌های راهروهای طبقات این اداره خاموش است و تنها تعداد اندکی لامپ در برخی راهروها که مراجعه کننده بیشتری دارد روشن است، روشنایی غالب اتاق‌ها به صورت طبیعی و بدون نیاز به روشن کردن لامپ‌ها تأمین‌ شده است.

در خاتمه سری نیز به شرکت توزیع برق مشهد می‌زنیم تا مشخص شود، ارگانی که بحق مصر به رعایت صرفه جویی در مصرف برق و انرژی است و قرار است وضعیت مصرف انرژی را در دیگر ادارات دولتی استان رصد کند، آیا خود مراعات کننده این ضروریات است که در این باره باید گفت انصافاً ضمن اینکه همه لامپ‌های راهروهای این اداره خاموش و تنها یک مهتابی در برخی راهروها روشن است، موضوع قابل توجه اتاق‌های در بسته این اداره به جهت حفظ سرما و جلوگیری از اتلاف انرژی است.

حالا نزدیک ساعت 12 است که به روزنامه می‌رسم. حس خبرنگاری‌ام باعث می‌شود تا روزنامه خودمان را هم در مصرف برق رصد کنم. انصافاً اکثر چراغ‌ها خاموش است و صدای ژنراتور تأمین برق هم همچون روزهای گذشته که از ساعت 55/11 دقیقه روشن می‌شود و تا ساعاتی از بعدازظهر ادامه دارد به گوش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.