معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار مشهد گفت: مدیریت شهری در سال‌های گذشته به‌صورت تفکیک‌شده، به جمع‌آوری و حمل زباله‌های پزشکی از در کلینیک‌ها و مطب پزشکان می‌پرداخت، اما به زباله‎جامعه پزشکی به وظیفه خود درقبال عادی‌سازی‌های عفونی و ویژه، توجهی نداشتند.

مهلت ٢ هفته‌ای برای بی‌خطرسازی زباله‌های پزشکی درمشهد
 کاظمی با اشاره‌به ابلاغ بخشنامه دادستانی به درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها به‌منظور مدیریت زباله‌های پزشکی افزود: براساس این بخشنامه، مراکز بهداشتی و درمانی باید برای بی‌خطرسازی زباله‌های تولیدی خود اقدام کنند، سپس زباله عادی‌شده را دراختیار سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد قرار دهند.

وی ادامه داد: مسئولیت تشخیص نوع زباله و تأیید انجام مراحل تبدیل زباله پزشکی به زباله عادی، برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار مشهد گفت: دانشگاه علوم پزشکی، یکی از شرکت‌های بخش خصوصی را به درمانگاه‌ها و پزشکان معرفی کرده است تا این شرکت درقبال دریافت وجه، برای بی‌خطرسازی زباله‌های پزشکی و عفونی اقدام کند، اما هنوز جامعه پزشکی همکاری نکرده است.
کاظمی افزود: از مجموع دوهزارو۵٠٠ مطب فعال در مشهد، تاکنون فقط ٧٠٠‌مطب با این شرکت قرارداد منعقد کرده‌اند و بقیه پزشکان به ابلاغیه دادستانی برای مدیریت زباله‌های پزشکی توجهی ندارند.

وی تصریح کرد: شرکت عامل بی‌خطرسازی زباله‌های پزشکی، هیچ ارتباطی با مدیریت شهری ندارد و شایعات درباره افزایش تعرفه جمع‌آوری زباله‌های عفونی به‌هیچ‌عنوان درست نیست.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار مشهد گفت: براساس قانون مدیریت شهری، هیچ مسئولیتی برای جمع‌آوری زباله‌های پزشکی از در مطب‌ها و کلینیک‌های درمانی تعریف نشده است.

قاضی محمد بخشی محبی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان‌رضوی هم با بیان اینکه درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها تا ابتدای مرداد، مهلت دارند تا در این موضوع اقدام کنند گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد مطابق نظر دادستانی، ١۶ تیر از جمع‌آوری زباله‌های پزشکی خودداری کرد، اما با پادرمیانی فرمانداری، مهلت دوهفته‌ای جدیدی تعیین شد.

وی تصریح کرد: اگر پزشکان و کلینیک‌های درمانی تا ابتدای مرداد برای انعقاد قرارداد با بخش خصوصی و بی‌خطرسازی زباله‎های پزشکی خود اقدام نکنند، ازسوی فرمانداری به دادستانی معرفی خواهند شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان‌رضوی گفت: به‌منظور رفع انحصار از یک شرکت بخش خصوصی برای بی‌خطرسازی پسماند عفونی، مقرر شد فراخوانی در کشور منتشر شود و شرکت‌های متقاضی به این فرایند ورود کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.