قدس انلاین : سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: هفت هزار چاه کشاورزی فاقد مجوز در این استان شناسایی شده است که انسداد 2 هزار چاه از این تعداد در دستور کار امسال قرار دارد.

هفت هزار چاه غیر مجاز در خراسان رضوی شناسایی شد

محمد علایی روز چهارشنبه در نشست شورای آب شهرستان سبزوار افزود: از مجموع 37 دشت خراسان رضوی 34 دشت ممنوعه و بحرانی و با کاهش آبهای زیرزمینی مواجه است.

وی اظهار کرد: میانگین بارندگی سال زراعی جاری این استان 129 میلیمتر بود که نسبت به سال زراعی گذشته 28 درصد و نسبت به میانگین دوره بلند مدت 35 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: منابع آب خراسان رضوی چهار میلیارد و 450 میلیون مترمکعب است در حالی که 6 میلیارد مترمکعب آب در این استان مصرف می شود.
علایی با اشاره به مشکل بالا آمدگی سطح آبهای زیرزمینی سبزوار افزود: این امر بخش های شمالی این شهر و 85 درصد حوزه خدمات شهری را در بر گرفته و مسجد جامع تاریخی این شهر را نیز تهدید می کند.
وی اظهار کرد: 13 رشته قنات از شمال شهر سبزوار وارد حوزه خدمات شهری می شود که 10 رشته آن تخریب شده است.
وی گفت: در شهر سبزوار به سبب ضخامت اندک آبرفت امکان جذب فاضلاب وجود ندارد لذا بخشی از آب قنوات که وارد محدوده خدمات شهری می شود به علت نفوذ ناپذیری مشکلاتی را ایجاد کرده است.
علایی افزود: سالانه 24 میلیون متر مکعب آب در شهر سبزوار به مصرف شرب، خدمات و بهداشت می رسد و 20میلیون مترمکعب فاضلاب تولید می شود که شرکت آب و فاضلاب استان 85 درصد شبکه جمع آوری فاضلاب در این شهر را ایجاد کرده و هم اکنون 90 درصد خانه های مسکونی آن به انشعاب فاضلاب متصل شده است.
وی اظهار کرد: مطالعات ساماندهی قنوات و حفاظت از مسجد جامع سبزوار با اولویت ویژه در دست بررسی است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: 80 درصد فضای سبز این شهر با بهره گیری از آب غیر قابل شرب آبیاری می شود.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: سال گذشته 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده 10 ستاد مدیریت بحران کشور برای حل مشکلات قنات زیر مسجد جامع سبزوار اختصاص یافت که جذب آن نیاز به طرح مطالعاتی در این زمینه و اجرای آن دارد.
فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: به سبب استفاده بی رویه از آبهای زیر زمینی، هم اکنون بیلان آب دشت سبزوار منفی 37 میلیون متر مکعب است که با افزایش طرحهای آبیاری نوین بیلان آبهای زیرزمینی این شهرستان مثبت خواهد شد.
احمد برادران افزود: تغییر الگوی کشت به سوی کاشت محصولات کم آب طلب، تسطیح اراضی کشاورزی، توسعه کشت های گلخانه ای و افزایش مکانیزاسیون در کشت محصولات زراعی و باغی از جمله برنامه های جهاد کشاورزی این شهرستان برای مقابله با آثار خشکسالی و کاهش منابع آب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.