حزب‌الله بیش از هر کس این حقیقت عبرت‌آموز را درک کرده که خداوند با هیچ نظام و حکومتی عقد اخوت برقرار نکرده و اتفاق سهمگینی که برای انقلاب پیامبر در عاشورا رخ داد، به طریق اولی می‌تواند برای هر انقلاب و حرکت الهی دیگر نیز تکرار شود.

این روزها که فشارهای آمریکا همانند سال 90 همراه با جنگ روانی در حال تکرار است، بازیگران داخلی سیاست زده نیز به هر مناسبتی یأس و ناامیدی را به جامعه تزریق می‌کنند، ناامیدی که هدف انتهایی آن گذشتن از انقلاب اسلامی است؛ یک روز هوای آلوده خوزستان، یک روز بی‌آبی‌اش، یک روز زلزله کرمانشاه، یک روز تصادف تانکر سوخت و اتوبوس در سنندج، یک روز پخش نشدن مصاحبه یک فوتبالیست و یک روز پخش شدن ندامت یک رقاص؛ اما در مقابل این یأس افکنان چه باید کرد؟ حزب‌الله در تمامی مسیر تکاملی‌اش از انقلاب حسینی تا عصر خمینی، همواره «بی‌مرز» بوده است و همین واژه کوتاه و شاید کلیشه شده، رمز ماندگاری، تکامل و گسترش این جریان در طول قرن‌ها مجاهدت به‌حساب می‌آید.

■ بی‌مرز و فراتر از جغرافیا
حزب‌اللهی‌ها، در طول قرون گذشته، در تمامی نگرش‌ها، گرایش‌ها و روش‌های کاری خود، هیچ‌گاه خود را اسیر حد و مرزهای جغرافیایی، قبیله‌ای و قراردادی ندیده‌اند و همین نگاه انسان‌محور است که سبب شده در عین تفاوت‌ها و اختصاصات بسیار، محبوبیت و مطلوبیت وسیعی در میان آزادیخواهان و عدالت خواهان عالم داشته باشند. بدین معنا، می‌توان ادعا کرد که حزب‌اللهی، کسی است که در وهله اول در تمامی سطوح اندیشه‌ای و رفتاری «بی‌مرز» عمل می‌کند.

■ با برنامه‌ریزی به نتیجه می‌رسیم
سنت‌های الهی، قواعد تغییرناپذیری هستند که خداوند در حرکت اجتماعی انسان‌ها نهاده است و تنها با اتکای به این قواعد است که نتیجه حاصل می‌شود. این قاعده طبیعی است که نتیجه در پی تلاش و برنامه‌ریزی به دست می‌آید و کسی مشمول امداد الهی می‌شود که از خلاقیت، ابتکار و برنامه‌ریزی دقیق استفاده کند، خواه چمران و متوسلیان باشد در مسیر مقابله با اسرائیل و آمریکا، خواه ریچارد نفیو و هیلاری کلینتون باشد در مسیر تحریم‌های هوشمند علیه ایران! از این روست که حزب‌الله، هماره برای نیل به نتیجه و هدف، برنامه‌ریز و عالمانه عمل کرده است.

■ یادآوری برای حفظ حافظه تاریخی مردم
حزب‌الله، به تبعیت از بزرگان و امامانش، رسالت خود را ابلاغ و تذکر و یادآوری در میان عموم مردم قرار داده و هماره نقش یادآور و هشداردهنده برای جامعه را ایفا کرده است. یادآوری برای به روز نگاه‌داشتن حافظه تاریخی مردم در باب سنت‌های الهی و هشدار برای خطراتی که امروز و فردای جامعه را تهدید می‌کند. حزب‌الله بیش از هر کس این حقیقت عبرت‌آموز را درک کرده که خداوند با هیچ نظام و حکومتی عقد اخوت برقرار نکرده و اتفاق سهمگینی که برای انقلاب پیامبر در عاشورا رخ داد، به طریق اولی می‌تواند برای هر انقلاب و حرکت الهی دیگر نیز تکرار شود، حتی اگر برای آن انقلاب صدها هزار انسان آزاده هم جان خود را فدا کرده باشند!

■ خدمت به مردم
حزب‌الله، از آنجا که از عمق جریان‌های مردمی ریشه گرفته، تمامی اقداماتش را در راستای تقویت نقش مردم و خدمت به مردم می‌بیند و اساساً آرمانی جز رشد مادی-معنوی مردم هم برای خود تعریف نکرده است. به همین دلیل است که حتی در تخصصی‌ترین و نخبگانی‌ترین حوزه‌های اندیشه‌ای و عملیاتی هم «مردم محور» است و عمیقاً به کارهای فرهنگی عمیق و تدریجی ملتزم است.

■ آینده‌نگری وجه تمایز با دیگران
زورگوها و مفسدها با جوامع و افراد نشسته بر زمین، بی‌تفاوت و آرام، نزاعی ندارند و تنش آنجا آغاز می‌شود که جریانی بخواهد در مسیر مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی حرکت کند و از جا برخیزد. حزب‌الله هم تمام زنده‌بودنش را مدیون آرام و رام نبودن می‌بیند و همین زنده‌بودن، حرکت رو به‌جلو، آینده‌نگری و قیام است که فرد و جامعه حزب‌اللهی را از فرد و جامعه هضم و مطیع در نظام‌های ناعادلانه متمایز کرده است.

■ زبردستی در شرایط پیچیده
 حزب‌الله زیرک و زبردست است و با پیچیده‌تر شدن شرایط و مسائل، با سرعت و قدرتی بیش از مشکلات و ضعف‌ها، خود را توانمند و پیچیده می‌سازد، به همین دلیل است که بشدت به فرصت‌ها چشم دوخته و مشکلاتش را نیز با استفاده از نگاه فرصت بین حل‌وفصل می‌کند.
امروز بسیارند کسانی که می‌پرسند وظیفه ما در این شرایط چیست؟ برای کشورمان چه می‌توانیم بکنیم؟ کدام بار روی زمین‌مانده را به دوش بکشیم؟ چگونه می‌توانیم در این پیچ سخت و صعب، نقش تاریخی‌مان را ایفا کنیم؟ کجای این جبهه وسیع به جهاد ما نیاز دارد؟ و ده‌ها سؤال از این قبیل. باید به این دوستان گفت که شما همچون همه مجاهدان حزب‌اللهی تاریخ «بی‌مرز» باشید تا خداوند، خود مسیر نصر و پیروزی را برایتان نمایان کند... ان‌شاءالله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.