قدس انلاین : نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: حجاب به‌عنوان مسئله قرآنی و دینی مورد توجه همه است اما آنچه باید تبیین شود حرکت نابکارانه و جریان استعماری رضاخانی است که در شرایط آن روز و حاکمیت بریتانیا صورت گرفته است.

لزوم تبیین حرکت نابکارانه و جریان استعماری رضاخانی/ توسعه حجاب با فکر و قلم اتفاق می‌افتد
 آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در مراسم پاسداشت شهدای مسجد گوهرشاد در روز ملی عفاف و حجاب که در مسجد گوهرشاد برگزار شد؛ گفت: مسجد گوهرشاد قتلگاه عزیزانی است که در مبارزه با دست رضاخان که نشانده آمریکا و بریتانیا بود، پرداختند و در سحرگاه ٢١ تیرماه سال ١٣١۵ این ایوان مقصوره و شبستان تبریزی به وسیله نیروهای جلاد محاصره شد و مردم بی‌گناه که در مقام مقاومت ناموس خود قیام کرده بودند به خاک و خون کشیده شدند و اجساد آنان به بازماندگانشان بازنگشت، شهدای آن روز در رقم چهار هزار نفر ثبت شده و این اجساد را در گودال خشت‌مال‌ها روی هم انباشتند و ناپدید کردند و بازمانگان آنها حتی به یادمان و قبور آنها دست پیدا نکردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امروز بعد از ٨٠ سال از آن واقعه به‌نیابت خانواده داغ دیده آنها که هدفشان حفظ حجاب بوده پرچم آنها را به‌پا داشتید؛ اظهار کرد:  حجاب به‌عنوان مسئله قرآنی و دینی مورد توجه همه است اما آنچه باید تبیین شود حرکت نابکارانه و جریان استعماری رضاخانی است که در شرایط آن روز و حاکمیت بریتانیا صورت گرفته است.

وی یادآور شد: وقتی بعد از جنگ‌جهانی دوم سلطه بر کشورهای جهان سوم مطرح شد، بهترین راه برای استیلای منافع انسانی و منابع طبیعی در راستای سرمایه‌داری جهانی و براندازی هویت ملت‌ها به‌وسیله ابزار مدرنیزاسیون در کشورها بود. 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: استعمارگران به این نتیجه رسیدند که اگر مسئله مدرن‌سازی را در کشورها تحمیل کنند و بر آنها مسلط می‌شوند و از منابع انسانی و طبیعی آنها برخوردار می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند. 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: دیدند چاره ای جز براندازی این جوامع ندارند و با حضور رضاخان به این نتیجه رسیدند که هویت این مردم را از آنها بگیرند، با توجه به‌اینکه ایران کشوری مذهبی است و این کار آسان اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه دشمن قصد داشت ارزش و هویت ایرانی را از بین ببرد؛ گفت: پوشش و لباس نشان‌دهنده جریان، هویت و ارزش‌های یک کشور است، اما مسئله کشف حجاب در راستای براندازی هویت مردم انجام شد و لباس بلند ایرانی از بین رفت، اینکه ایرانی با لباس و کلاه فرنگی و نمایشی وابسته به‌غرب شناخته شود، نتیجه تایید رضاخان بود.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: علما نسبت به‌هدف دشمن که براندازی هویت مردم ایران بود  واقف شدند و فعالیت‌هایی نیز انجام دادند که اعتراضات آنها به‌جایی نمی‌رسید، دشمن مسئله اتحاد شکل لباس را مطرح کرد و در هر اقلیمی که پوشش برای مردم مهم بود، می‌خواست هویت مردم را از آنها بگیرد. 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه دشمن و رضاخان که دست نشانده آنها بود در راستای براندازی مردم و جانشینی هویت غربی به‌جای هویت ایرانی بودند؛ یادآور شد: جامعه‌ای که هویت خود را از دست داد در اختیار و سلطه جریان فرهنگی و استعمارگری قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: کارنامه رضاخان جز نوکری برای غرب هیچ نداشته و در ایجاد برنامه‌های فناوری و علمی حرکتی جز در خدمت استعمار غرب به‌وجود نیاورده است. 

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به ساخت راه‌آهن در دوران پهلوی؛ اضافه کرد: راه‌آهن را از جنوب به‌شمال کشید در حالی که مسیر مردم از غرب به‌شرق و از طریق جاده ابریشم بود و این فعالیت او  برای خدمت به‌متفقین بود، نه مردم؛ چرا که اسلحه را انگلیس‌ها از طریق دریای عمان به‌روس‌ها می‌رساندند و با آنها متحد بود؛ ایجاد راه‌آهن یک حرکت غیراقتصادی برای مردم بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی متذکر شد: رضاخان صنایعی که به‌وجود آورد، صنایعی نبود که مردم را مرفه کند بازار مصرفی را از صنایع و محصولات دست خورده و بازمانده پر کرد و صنایع مادر ایجاد نکرد، خرید خودرو و استفاده در جاده‌های خاکی ایران، ایجاد صنعت نبود.

وی با اشاره به‌اینکه رضاخان دانشگاه را به‌عنوان خدمت غربی ایجاد کرد؛ گفت: در آن روزی که دنیا دانشگاه نداشت ما بزرگانی داشتیم که از حوزه علمیه رشد کرده بودند و درجات بالایی رسیده بودند؛ ابن‌سینا و ابوریحان بیرونی تنها دو نمونه آنها هستند. 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه رضاخان به‌عنوان رقیب حوزه‌های علمیه دانشگاه را راه انداخت، ادامه داد: رضاخان هرکاری انجام داد در نوکری و خدمت برای انگلیس و اروپا بود چراکه او همه چیز را در دامن دشمن قرار داد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه چادر صرف نظر از پوشش اصیل اسلامی، هویت ملی ایرانی است؛ اظهار کرد: لباس ایرانی زنان قبل از اسلام چادر بوده و چادر سفید سراسری آنها از سرتا پا را می‌پوشاند و برای جلوگیری از دیده شدن اندام و قد زنان زیر چادر کلاه بر سر می‌گذاشتند که در ایران باستان اینگونه بود و این نوع پوشش هویت ایرانی بود.

وی یادآور شد: رضاخان علاوه بر دشمنی با اسلام، با ایران و هویت ایرانی هم دشمن بود و برای براندازی هویت ایرانی فعالیت می‌کرد، چرا که این هویت به اسلام گره خورده بود، جاسوس سلطه‌گرانی که می‌خواستند بر ایران سلطه پیدا کنند و بر ما مسلط شوند، عاملشان هم فردی همچون رضاخان، فرزند و خاندانش بود.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به‌اینکه یکی از جنایات آنها کشتار شهدا در سال 1315 بوده است؛ گفت: حکومت رضاخان یک نقطه سیاه عبرت‌انگیز برای این ملت است، رضاخان برای جلب نظر مردم، بعد از سپه‌سالاری جلو دسته‌های عزاداری حرکت می‌کرد اما بعد از مدتی به‌دشمنی با دین اسلام پرداخت.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نخستین فعالیت رضاخان کشف حجاب زنان دربار بود که در کنار حرم حضرت معصومه(س) خانواده او کشف حجاب کردند، که شیخ محمد تقی بافقی به آن اعتراض کرد اما رضاخان دستور شکنجه کردن شیخ بافقی را صادر کرد.

وی حجاب را هویت دینی جامعه دانست و تاکید کرد: امروز کسانی که با حجاب اجباری مقابله می‌کنند در واقع مامور رضاخان و دنباله‌رو او هستند. 

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: امروز با وجود شما خواهران مردآفرین که از هویت ایرانی اسلامی دفاع می‌کنید، روزی نیست که جاسوس انگلیسی در کشور قدم بزند و در مورد حجاب مقاله بنویسد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خطاب به بانوان حاضر در مراسم گفت: امیدوارم شما خواهران انقلابی در خط تداوم حماسه خود نه تنها در روز ٢١ تیر که همیشه مقاومت کنید و حجاب را توسعه دهید و بدانید حجاب با فعالیت فرهنگی توسعه می‌یابد. 

وی اظهار کرد: توسعه حجاب با فکر، قلم و بیان است و یک حرکت فکری است ما هیچگاه به‌زور نمی‌گوییم باحجاب باشید، بلکه اگر فرد با بی‌حجابی خود عامل دشمن در بی‌دین کردن جوانان بشود، باید با بی‌حجابی مبارزه کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه توسعه حجاب و مبارزه با بی‌حجابی دو مقوله متفاوت است؛ عنوان کرد: امروز مردم از نظر اقتصادی و معیشت مشکل دارند، مردم به‌دلیل هجمه‌های استکبار و ندانم‌کاری در مدیریت، دچار مشکل هستند، اما این که به‌دلیل این مسائل بگذاریم در حد بی‌بندوباری آزاد باشند، فکر غلطی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر بی‌حجابی و از بین بردن عفت از دزدی بدتر نباشد در عرض آن است؛ گفت: باید جلوی مفسد اقتصادی را بگیرند و جریان قضایی با او مبارزه کندف چراکه اینگونه نیست که در هویت‌ستیزی و هویت‌زدایی آزاد باشد، بلکه باید با آنها مقابله کرد، ما پای دین و آزادی ایستاده‌ایم و با دزد، اخلالگر، مفسد اقتصادی و مروج ناهنجاری جامعه مبارزه می‌کنیم.

وی یادآور شد: همان‌طور که در جنگ نظامی اجازه تصرف در خاکمان را ندادیم، در جنگ اقتصادی و جنگ نرم هم اجازه نمی‌دهیم بر ما سلطه پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.