ساری- رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزاری کشور از عزم این سازمان برای اجرای کامل طرح تنفس جنگل ها خبر داد.

طرح تنفس جنگل را بصورت کامل اجرا می کنیم / آفت شمشادها با همکاری فائو متوقف می شود

به گزارش خبرنگار قدس، خلیل آقایی شامگاه سه شنبه در حاشیه سفر به مازندران در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در پاسخ به سوال قدس اظهار کرد: طرح تنفس را زودتر از موعد مقرر اجرایی کردیم و در گام های بعدی درصدد حفاظت، نگهداری و مدیریت پایدار در جنگل ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه چوب موردنیاز از طریق واردات و زراعت چوب تامین می شود، خاطرنشان کرد: برای رعایت قرنطینه، کارشناسان سازمان در آن طرف مرزها مستقر می شوند تا آفتی وارد کشور نشود.

مشکلات اعتباری طرح تنفس مرتفع می شود

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزاری کشور با بیان اینکه سهم برداشت از جنگل ۱۵ درصد بود و با این میزان، شرکت ها برای تامین چوب موردنیازشان با مشکل مواجه نمی شوند، خاطرنشان کرد: تاکنون پرداختی به شرکت ها نداشتیم ولی نگرانی از این بابت وجود نداشته و باید قدری حوصله کنند.

آقایی اضافه کرد: مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مجلس شورای اسلامی قول مساعد دادند تا مشکلات اعتباری طرح تنفس مرتفع شود.

آفت شمشادها کنترل می شود

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزاری کشور در پاسخ به سوال دیگر قدس، از همکاری با فائو برای رفع آفت های شب پره شمشادهای شمال و خشکیدگی بلوط ها در جنوب کشور خبر داد و یادآور شد: همکاری های علمی را در این راستا با فائو داشته ایم و پروژه ای نیز تدوین شده که باید اجرایی گردد.

آقایی در رابطه با اختصاص بالگرد برای اطفا حریق در استان های شمالی گفت: بدنبال راهکاری هستیم تا پایگاه هایی را در شمال کشور راه اندازی کنیم و مقدمات کار انجام شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا با وزارت دفاع تفاهم نامه داریم و در مواقع آتش سوزی از ظرفیت شان استفاده می کنیم.

از ظرفیت مردم بومی استفاده می کنیم

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزاری کشور خاطرنشان کرد: بدنبال آن هستیم تا از ظرفیت و پتانسیل نیروهای بومی در مواقع بحرانی استفاده کنیم چراکه ارزان تر بوده و سرعت عمل نیز بالا می رود.

آقایی افزود: کارشناسان فنلاندی در راستای بالابردن توان علمی همکاران در رابطه با مقابله با حریق در جنگل ها به ایران سفر می کنند.

وی با اشاره به اینکه یک سوم متوسط باران دنیا را در کشورمان شاهد هستیم، گفت: برای مقابله با خشکسالی، ۲۰۰ میلیون دلار به طرح های آبخیزداری اختصاص دادیم که این اتفاق ناشی از همت مسولین نظام است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزاری کشور با اعلام اینکه در سالجاری اولویت با پروژه های آبخیزداری است، افزود: ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور تحت پوشش فعالیت های آبخیزداری قرار خواهد گرفت.

آقایی از نیاز سازمان جنگل به ۳ هزار نیرو خبر داد و یادآور شد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی تنها با جذب ۵۴۴ نیرو موافقت کرد که بدنبال افزایش این میزان هستیم و مهرماه نیز آزمون استخدام نیروها برگزار می شود.

وی از برنامه ریزی برای سنددار کردن اراضی شمال کشور خبر داد و گفت: اراضی جنگلی دارای سند تک برگ خواهند شد تا از تجاوز به عرصه های منابع طبیعی جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.