قدس انلاین : سرپرست شرکت امور آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر از مجموع 37 دشت در این استان، حدود 34 دشت در وضعیت ممنوع و بحرانی است و تنها 3 دشت در خراسان رضوی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

34 دشت خراسان رضوی در وضعیت بحرانی قرار دارد/ خروج استان از خشکسالی در آینده‌ای نزدیک
محمد علایی در حاشیه نشست بررسی مشکلات قنات این شهرستان که در محل سالن جلسات فرمانداری سبزوار برگزار شد؛ گفت: میانگین بارش بارندگی طی امسال در خراسان رضوی، 129 میلی‌متر بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، 28 درصد کاهش‌ یافته است.

سرپرست شرکت امور آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: این استان طی 18 سال اخیر در دوره خشکسالی قرار گرفته که براساس شواهد حوزه دانشگاهی، به‌زودی از دوره خشکسالی خارج می‌شویم.

وی وضعیت آب در خراسان رضوی را بحرانی دانست و بیان کرد: این بحران آب ارتباطی با خشکسالی ندارد و به‌دلیل مصرف بیش‌ از اندازه و اسراف شدید آب دچار کمبود شدید آب در استان شده‌ایم.

علایی ادامه داد: با مصرف بهینه آب هیچ‌گونه مشکلی در تأمین آب موردنیاز وجود ندارد، ولی ادامه برداشت به‌شیوه‌های صحیح، شرایط خراسان رضوی را در وضعیت بدتری قرار می‌دهد.

سرپرست شرکت امور آب منطقه‌ای خراسان رضوی بابیان اینکه خوشبختانه دولت برای مدیریت آبی برنامه جامعی ارائه کرده است؛ تصریح کرد: در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی خراسان رضوی مصوب شده که از آب شرب و بهداشت نباید در فضای سبز استفاده شود و شرکت آب منطقه‌ای استان با این موضوع برخورد شدید می‌کند.

وی با اشاره به‌موضوع انتقال آب از دریای عمان یا خلیج‌فارس به‌خراسان رضوی؛ گفت: در حال حاضر به‌دلیل وجود چاه‌های غیرمجاز و اسراف آب با کمبود منابع آبی مواجه هستیم و انتقال آب  به‌این استان مشکلی را حل نمی‌کند.

علایی افزود: در حال حاضر، از مجموع 37 دشت خراسان رضوی، حدود 34 دشت در وضعیت ممنوع و بحرانی است و تنها سه دشت در این استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

سرپرست شرکت امور آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به‌وضعیت قنوات سبزوار، بیان کرد: بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی یکی از مهم‌ترین مشکلات سبزوار طی چند سال اخیر بوده که حدود 85 درصد حوزه خدماتی این شهر را فرا گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین قنوات مسجد جامع سبزوار یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های تاریخی و میراث فرهنگی این شهرستان را تهدید می‌کند.

علایی ادامه داد: 13 رشته قنات در سبزوار وجود دارد که از این تعداد، 10 رشته قنات دچار تخریب‌ شده، ولی بخش آبگون قنات سالم مانده است.

سرپرست شرکت امور آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: سالانه حدود 24 میلیون مترمکعب آب در سبزوار به‌مصرف می‌رسد، از این میزان، حدود 20 میلیون مترمکعب فاضلاب تولید می‌کند که توسط چاه‌های جذبی سطح شهر منتقل می‌شود.

وی بابیان اینکه 85 درصد شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سبزوار احداث‌ شده است، تصریح کرد: حدود 90 درصد منازل مسکونی سبزوار به‌سیستم فاضلاب شهری متصل شده‌اند.

علایی گفت: مشاور شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی طی دو ماه آینده قنوات تخریب‌ شده سطح شهر را شناسایی می‌کند و در این طرح، حفاظت از اثر تاریخی مسجد جامع سبزوار در حال اولویت قرار دارد.

سرپرست شرکت امور آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: 7 هزار چاه غیرمجاز آب در استان شناسایی‌ شده که طی امسال 2 هزار چاه غیرمجاز مسدود می‌شود.

وی یادآور شد: هم‌اکنون، 22 درصد مخازن سدهای خراسان رضوی خالی بوده و نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، 50 درصد کاهش‌ یافته است.

اختصاص 20 میلیارد ریال اعتبار برای رفع مشکلات قنات زیر مسجد جامع سبزوار

در ادامه این جلسه، نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: 80 درصد از فضای سبز این شهر با بهره‌گیری از آب چاه‌های غیرقابل آشامیدنی، آبیاری می‌شود که 20 درصد دیگر نیز باید تبدیل به‌آبیاری غیرشرب شود.

رمضان علی سبحانی‌فر افزود: سال گذشته، 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده 10 ستاد مدیریت بحران کشور برای حل مشکلات قنات زیر مسجد جامع سبزوار اختصاص یافت که جذب آن نیاز به‌طرح مطالعاتی و اهمیت اجرای این عملیات دارد.

اختصاص 200 میلیارد ریال اعتبار به‌اجرای طرح های کشاورزی در سبزوار

در ادامه این جلسه، فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: در سال زراعی جاری، طرح‌های آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار در 3 هزار و 150 هکتار اراضی این شهرستان با هزینه 200 میلیارد ریال طی سال زراعی جاری اجرا شد.

احمد برادران با اشاره به‌اینکه اجرای طرح‌های آبیاری و انتقال آب با لوله سبب افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی منابع آبی می‌شود، افزود: انتقال آب کشاورزی با لوله نیز در 120 کیلومتر از اراضی کشاورزی این شهرستان با هزینه 6 میلیارد ریال انجام‌ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.