۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
کد خبر: 609952

قدس انلاین : حاشیه شهرها پر از استعدادهای مختلف علمی و ورزشی است که اگر حمایت شوند به شکوفایی می رسند و یکی از این عرصه ها حوزه ورزش های رزمی و از جمله جودو است.

حاشیه نشینان تاتامی در خراسان رضوی

 در مناطق حاشیه ای کلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد، که رفته رفته میزان سکونت در آن با متن برابری می کند، علاقه مندان زیادی به رشته رزمی جودو وجود دارند که برای رفتن به روی تاتامی مبارزه حامی ندارند.

جودو، یک ورزش هنر اصیل ژاپنی است که به عنوان یکی از کارآمدترین، تکنیکی‌ترین و سخت‌ترین ورزش‌های رزمی جهان شناخته شده و منشأ آن، جنگ تن به تن سامورایی ‌ها با بیش از دو هزار سال تاریخ است. جودو نخستین رشتهٔ رزمی بود که در المپیک 1964 توکیو وارد بازی‌های المپیک شد.
خراسان رضوی در سالیان اخیر جودوکاران موفقی در عرصه های ملی و بین المللی داشته که از جمله آنان می توان به جواد محجوب، علی معلومات، قنبرعلی قنبری، امیر قاسمی نژاد، حجت رهنما و رضا مخیری اشاره کرد.
اردیبهشت امسال نیز علی پرهیزکار و امین کامیابی نیا در رده سنی جوانان به ترتیب نشان های نقره و برنز مسابقات آسیایی لبنان را به دست آوردند.

*هزینه اعزام تیم نداریم
یک مربی جودو در مناطق حاشیه ای شهر مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: برای حضور در نخستین دوره مسابقات لیگ برتر امید، که قرار است از 28 تیرماه در تهران برگزار شود، تیمی از استعدادهای برتر جودوی حاشیه شهر مشهد را آماده کرده ایم اما برای هزینه اعزام آنها درمانده ایم.
مهدی وحدتی افزود: مسابقات لیگ برتر امید پخش زنده تلویزیونی نیز دارد اما هنوز نتوانسته ایم سرمایه گذار و حامی مالی برای این تیم پیدا کنیم.
وی ادامه داد: در حاشیه شهر که زمینه آسیب های اجتماعی مهیاتر است، جوانان و نوجوانان را تشویق به ورود به عرصه ورزش می کنیم. اینها امید به پیشرفت و حضور در رقابتها دارند. ولی وقتی حمایتی نداشته باشند رها کرده و گرفتار آسیب می شوند.

*لزوم فعالیت همگانی دستگاهها در حاشیه شهر
مسئول ورزش همگانی تربیت بدنی قرارگاه شهید برونسی مشهد گفت: تمامی کارگروههای مرتبط با مجموعه های شهر مشهد ملزم هستند در کارگروه حاشیه شهر فعال بوده و کار کنند. هم اکنون دبیری این کارگروه توسط نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به سپاه امام رضا(ع) استان سپرده شده است.
مسعود خسروی فرد، با بیان اینکه یکی از اقدامات سپاه در عرصه ورزش، عمومی کردن آن است، افزود: تا پایان سال 50 ایستگاه ورزش صبحگاهی در حاشیه شهر مشهد ایجاد می شود.
وی گفت: با همکاری تربیت بدنی آستان قدس رضوی نیز المپیادهای مختلف استعداد یابی در رشته های گوناگون برگزار می شود تا استعدادها شناسایی شود. این کارها در عرصه همگانی است. سپاه در حد بضاعت خود تلاش می کند. برای ورزش قهرمانی در هر عرصه ای امکانات و پول بیشتری نیاز است که از توان بسیج خارج است.

*وعده ها در حد حرف است
دبیر هیات جودوی بسیج خراسان رضوی گفت: فعالیتهای سپاه در حاشیه شهر مشهد بر کسی پوشیده نیست. سپاه در 2 سال اخیر 6 ناحیه به حاشیه شهر مشهد اضافه کرد تا امور امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و ورزش را پیگیری کند. سوله های مختلف چند منظوره نیز با هزینه ای سنگین به بهره برداری رسیده، هرچند بعضی از آنها در خصوص آب، برق و گاز مشکل دارند.
رسول شهرکی افزود: علاقه مندان به ورزش جودو را با کمترین هزینه آموزش می دهیم
و در بعضی موارد هم به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده ها، هیچ هزینه ای برای آموزش فرزندان دریافت نمی شود.
وی با بیان اینکه هدف سپاه و بسیج، توسعه ورزش و کمک به قشر مستضعف است، افزود: ورزش یک بعد همگانی و یک بعد قهرمانی دارد. یک نوجوان و جوان که وارد ورزش می شود آرزو دارد جزو قهرمانهای ملی شود و این آرزو جز با حضور در میادین و رقابت های ورزشی محقق نمی شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در عرصه ورزش قهرمانی با آن مواجهیم نبود حمایت لازم از نوجوانان و جوانان برای حضور در رقابتها است. در این عرصه هیچ پشتیبانی نداریم. در این خصوص انتظار از سپاه بیش از همه است.
شهرکی گفت: پیشنهاد ما این است که ورزشکاران جودوی تعلیم دیده پایگاههای بسیج در استانهای مختلف را جمع کرده و با برگزاری مسابقات انتخابی از بین آنان یک تیم برگزینند و در رقابتها شرکت دهند.
دبیر هیات جودوی بسیج خراسان رضوی بیان کرد: وقتی اهمیتی به نوجوانان و جوانان داده نشود آنها دلسرد می شوند. هیچ جایی به تیمداری اهمیت نمی دهد و همه هم دلایل خود را مبنی بر نبود بودجه، بخشنامه و دستورالعمل حمایتی را مطرح می کنند.

*برای حضور در لیگ برنامه داریم
رئیس هیات جودو، جوجیتسو و کوراش خراسان رضوی هم گفت: مهمترین برنامه امسال ما تقویت جودوی بانوان، حضور جدی در لیگ برتر امید و لیگ بزرگسالان است. برای حضور در لیگ جودو بزرگسالان هم که در نیمه دوم سال انجام می شود برنامه ریزی کرده ایم.
حسین محمودی با بیان اینکه هیات جودوی استان به دلایل مالی توان تیمداری ندارد، افزود: مذاکرات مختلفی با شهرداری، اداره کل ورزش و جوانان و بعضی کارخانه ها برای حمایت از تیم ها انجام داده ایم که همچنان تلاش داریم حامیان خوبی برای تیم های استان در رقابتهای کشوری پیدا کنیم.
وی گفت: حدود پنج هزار جودوکار سازمان یافته در استان وجود دارد که یک پنجم آنها را بانوان تشکیل می دهند.
محمودی ادامه داد: هم اکنون هیات جودو علاوه بر مشهد در 12 شهرستان خراسان رضوی فعال است و با استعدادهای بسیار خوبی که در استان داریم هم اکنون پنج نماینده استان در رشته کوراش و یک نماینده در تیم ملی جودو برای مسابقات جاکارتا 2018 حضور دارند.
وی افزود: یقینا با برگزاری لیگ استانی جودو که از مردادماه آغاز می شود استعدادهای بیشتری در این رشته در استان شناسایی و شکوفا می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.