۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 609957

قرآن کریم به عنوان کتاب دین و زندگی انسان، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، نگاه ویژه‌ای به مسئله حجاب دارد. حجاب از دیدگاه قرآن یکی از مسائل مهم دینی است و قرآن کریم  در ۱۰ آیه دستور و توصیه‌هایی صریح درباره حجاب دارد که لحن آن ارشادی نیست بلکه اصطلاحاً امر مولوی است که «وجوب» را در پی دارد.

قرآن کریم به عنوان کتاب دین و زندگی انسان، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، نگاه ویژهای به مسئله حجاب دارد. حجاب از دیدگاه قرآن یکی از مسائل مهم دینی است و قرآن کریم  در ۱۰ آیه دستور و توصیههایی صریح درباره حجاب دارد که لحن آن ارشادی نیست بلکه اصطلاحاً امر مولوی است که «وجوب» را در پی دارد.

نکتهای که منتقدان مسئله حجاب باید بیشتر و دقیقتر به آن توجه کنند این است که قرآن کریم امر به حجاب را همراه با استدلال و فلسفه حجاب بیان میکند تا افرادی که ممکن است نخست اجرای این دستور برایشان دشوار جلوه کند، با دانستن فلسفه این دستور، با آرامش بیشتری آن را اجرا کنند. در بسیاری از موارد، انجام بسیاری کارها برای انسان دشوار است اما وقتی شخص فلسفه و دلیل انجام کار را میفهمد، دیگر انجام آن کار نه تنها برایش دشوار نیست بلکه با خوشحالی و رضایت خاطر آن را انجام میدهد.

مثلاً وقتی به ما میگویند در یک محیط، امکان آلوده شدن به یک ویروس وجود دارد و ما باید از ماسک استفاده کنیم و دستهایمان را مرتب بشوییم، این سختی را به جان میخریم تا از سختی بزرگتری به نام «بیماری» در امان باشیم.

قرآن کریم در آیه ۳۲ سوره مبارکه احزاب میفرماید: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ»؛ یعنی «پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد».

این کریمه، آشکارا به این موضوع اشاره میکند که رعایت نکردن عفاف در سخن گفتن از سوی بانوان، میتواند اثر سوئی داشته باشد که همانا لغزش و به گناه افتادن مردان بیگانه است. روشن است که اگر نبودِ عفاف در سخن گفتن زنان میتواند مردان را به گناه بیندازد، به طریق اولی نبودِ حجاب در پوشش و حرکات، بیشتر موجب لغزش مردان خواهد شد.

دقت کنیم که این مطلب را کسی میگوید که آفریدگار انسان است. او بهتر از هر کسی با روحیات و خُلقیات زن و مرد، یعنی محصولی که خودش آفریده و برای آفرینش آن به خودش تبریک گفته است، آشناست. جاذبه جنسی زن برای مرد و مرد برای زن، یک ودیعه الهی است که موجب ایجاد رابطه عاطفی و بقای نسل بشر و شکلگیری و حفظ بنیان خانواده میشود افزون بر آنکه یکی از بزرگترین لذاتی است که خداوند برای بشر در نظر گرفته است. بنابراین اصل این موهبت پاک الهی باید به عنوان یک گوهر و ذخیره ارزشمند حفظ شود و اگر اشتباهاً با هدف لذتِ بیشتر، در معرض استفاده نادرست قرار گیرد یا به حراج شیطانی گذاشته شود، اصل این گوهر پاک از میان میرود و ساختار زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان را به خطر میاندازد.

بنابراین حجاب دقیقاً شبیه اجاقی است که آتش را در میان آن قرار میدهیم تا بتوانیم از آن استفاده کنیم و اگر همین آتش خارج از محدوده اجاق یا بخاری و ... برافروخته شود، خانمان سوز است و حتی میتواند چون شعلهای که به دامن جنگلی سبز میافتد، جامعهای را بسوزاند و خاکستر کند.

در این میان مغالطهای که ناآگاهانه از سوی برخی بانوان مطرح میشود این است که «مردان باید چشمشان پاک باشد!» این درست که مردان باید چشمشان پاک باشد اما چطور ممکن است که یک مرد در معرض دیدن یک زن بدون حجاب یا بدحجاب در حالی که جذابیتهای بدنش را به نمایش گذاشته قرار گیرد و چشمش پاک بماند؟ - مگر اینکه یوسف پیامبر باشد که کمیاب است -. این مسئله درست مثل این است که بگویید ما آتشافروزی میکنیم اما این وظیفه آتشنشان است که آتش را خاموش کند! خوب چرا اصلاً آتشافروزی کنیم که بعد آتشنشان با خطر خاموش کردن آن روبرو شود؟ وانگهی مگر آتشنشان در این خطر کردن هیچ آسیبی نمیبیند؟ این آتشی است که برافروختن آن، هم زن را می سوزاند و هم مرد را و هم بنیان سلامت روانی خانواده و جامعه را.

جالب است همان بانوانی که با حجاب ناجور در خیابان یا محافل خانوادگی حاضر میشوند، وقتی همسرشان به زنی دیگر که همانطور بدحجاب و باجذابیت ظاهر شده نگاه میکند، با او برخورد و دعوا میکنند که چرا به زنی دیگر نگاه میکنی؟ خوب این داستان دقیقاً درباره خود شما نیز رخ میدهد و شما هم دارید نگاه شوهران چند زن دیگر را به بهای آسیبزدن به بنیان عاطفی آنها، صیدِ نمایش خود میکنید!

بماند که در این میان انبوهی از جوانان مجرد هم هستند که با دیدن این جذابیتهای به نمایش گذاشته شده در کوچه و خیابان و مهمانیها، به انواع گناهان میافتند و حتی گاه با تعدی و تجاوز به ناموس دیگران، مرگ شرف و انسانیت خود و هتک آبروی دیگران را رقم میزنند.

پس این مغالطه که مردان باید چشمشان پاک باشد، آشکارا یک توجیه نادرست است. اما این که زنان میخواهند حجاب و حضور راحتتری در جامعه داشته باشند مسئلهای است که پاسخ دارد. بانوان باید توجه کنند که اولاً برای حفظ حجابشان اجر و ثواب شایسته میبرند و شخصیت و گوهر انسانی آنها به بهای اندک حراج نمیشود و دوم اینکه آثار نیکوی فراوانی که در حفظ حجاب وجود دارد، در برابر آسیبهای سختی که بیحجابی بر پیکر جامعه وارد میکند، پذیرفتن سختی حفظ حجاب را توجیه میکند.

درود و رحمت خدا بر بانوانی که با این اهداف مقدس دشواری حفظ حجاب در گرمای تابستان در کوچه و خیابان و محیط کار را میپذیرند و از سلامت خانواده و جامعه خود صیانت میکنند.

قرآن کریم در کنار دستور به حجاب برای بانوان، به مردان نیز دستور میدهد که عفت نگاه داشته باشند و البته که این یک جاده دوطرفه است. قرآن کریم در آیه ۳۰ سوره مبارکه نور میفرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ»؛ یعنی: به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنان پاکیزه‏تر است زیرا خدا به آنچه میکنند آگاه است.

مردان نیز باید افزون بر کنترل و حیای چشم، از همسر و خانواده خود بخواهند که با حجاب متین در جامعه ظاهر شوند چرا که مردان غیور حاضر نمیشوند ناموسشان بزک کرده در معرض چشمان هیز و گناهکار مردان بیگانه قرار گیرد و عطش شهوت بیماردلان را سیراب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.