مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل توضیحاتی را در خصوص نتایج رایزنی‌ها با مقامات روسیه در جریان سفیر اخیرش به این کشور ارائه کرد.

در گفت‌وگو با پوتین، همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه تثبیت شد

به گزارش قدس آنلاین،علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل، جمعه‌شب توضیحاتی را در خصوص نتایج رایزنی‌ها با مقامات روسیه در جریان سفیر اخیرش به این کشور ارائه کرد. این توضیحات در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران ارائه شد.

وی در این گفت‌وگو به دیدار خود با رئیس جمهور روسیه و تسلیم پیام مقام معظم رهبری و دکتر روحانی به   اشاره کرد و گفت‌وگوهای خود با پوتین را  گفت‌وگوهایی گسترده برشمرد.

ولایتی ضمن اشاره به آمارها افزود: آمارها بسیار گویاست از رشد روابط ایران و روسیه. آمار نخست این است که در چهار ماه نخست سال جاری میلادی حجم مبادلات تجاری ۳۶ درصد افزایش یافته، در همین مدت حجم مبادلات محصولات کشاورزی ۵۷ درصد افزایش داشته؛ مطلب دیگر اینکه در طی سه سال گذشته ۶۰ سند همکاری اعم از قرارداد اجرایی یا یادداشت تفاهم بین دو کشور امضا شده است.

وی خاطرنشان کرد که نکته دیگر که بسیار امیدبخش است اینکه برپایه توافق دو طرف، تاکنون ۳۰ درصد مبادلات تجاری بین ایران و روسیه با پول ملی صورت گرفته است، یعنی ۳۰ درصد نیاز به ارز خارجی یعنی دلار کاهش یافته است. در گفت‌وگوهایی که با مسئولین اقتصادی داشتیم، بنای دو طرف این است که این امر افزایش یابد و همین کار را با چین در پیش خواهیم گرفت تا نیاز به ارز ثالث کمتر شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت تاسیس چهار نیروگاه تولید برق به ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات در بندر عباس در حال اجراست و نزدیک به اتمام است؛ به این ترتیب، ۱۴۰۰ مگاوات به تولید برق کشور اضافه می‌شود.

ولایتی از درخواست روس‌ها برای ایجاد یک پل برقی بین ایران، آذربایجان و روسیه خبر داد که مورد موافقت ایران نیز هست. به این ترتیب، هر طرف نیاز به برق بیشتر داشت می‌تواند به آن دست یابد. بتن‌ریزی واحد دوم نیروگاه هسته‌ای که ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد نیز در سه ماهه اوله سال ۲۰۱۹ میلادی صورت خواهد گرفت.

وی از امضای تجارت آزاد بین ایران و کشورهای اوراسیا نیز خبر داد که  بدون نیاز به ارز خارجی صورت خواهد گرفت.

مطلب دیگر مورد اشاره وی، تقویت و توسعه کریدور شمال به جنوب است. پیشنهاد روس‌ها این است که الگوی برقی کردن راه آهن اینچه برون - گرمسار که در حال شکل گیری است به راه آهن بندر عباس، بافق، سرخس توسعه یابد و اگر این‌طور شود بخش مهمی از کریدور شمال به جنوب بین پترزبورگ و چابهار تسهیل و تقویت خواهد شد.

ولایتی به همکاری‌های منطقه‌ای ایران ورسیه نیز اشاره کرد و گفت  در  گفت‌وگوها با پوتین این همکاری‌ها تثبیت و تقویت شد و به شایعاتی که دشمنان همکاری‌های منطقه‌ای روسیه با محور مقاومت به آنها دامن می‌زدند،  خاتمه داده شد. بسیاری حرف‌هایی می‌زدند که روسیه مخالف حضور ایران در سوریه است یا ایران باید از سوریه بیرون برود، در حالی که آنچه ما از آقای پوتین شنیدیم این بود که همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه در رابطه با سوریه باید ادامه یابد.

وی افزود به زودی اجلاسی در تهران تشکیل خواهد شد و پوتین  اردوغان در تهران با مشارکت آقای روحانی در خصوص راه حل سیاسی سوریه به رایزنی خواهند پرداخت.

نکته دیگر مورد اشاره مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به همکاری‌های مربوط به حوزه دریای خزر اختصاص داشت. به زودی در آستانه ۵ رئیس کشورهای اطراف دریای خزر گرد هم خواهند آمد تا قراردادهایی را که مرضی‌الاطرف است امضا کنند. یکی از مهم‌ترین اهداف این گردهمایی که بخصوص مورد تاکید ایران و روسیه است این است که به هیچ وجه اجازه به کشورهای خارج از حوزه دریای خزر داده نمی‌شود که در این منطقه بسیار حساس حضور یابند. به‌طور مشخص، آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا با بعضی از کشورهای این حوزه قراردادهایی ببندند که ممکن است نظامی باشد. ایران و روسیه جدا مخالف حضور آمریکایی‌ها، ناتو یا هر طرف دیگری هستند که خارج از حوزه دریای خزر محسوب می‌شود.

وی افزود آمریکایی‌ها دنبال آن هستند که یک پل ارتباطی از دریای خزر بین قفقاز و آسیای مرکزی و ناتو ایجاد کنند که این خواب آشفته حتما با مخالفت ایران، روسیه و سه کشور دیگر منطقه تعبیر نخواهد شد.

ولایتی گفت در حوزه بین‌المللی نیز  همکاری‌های دو کشور در سازمان ملل و در حوزه برجام ادامه خواهد یافت و ایران و روسیه شانه به شانه در حوزه بین المللی همکاری خواهند کرد.

وی در خصوص اهم برنامه‌های سفر آتی او به چین نیز گفت  فعلا برنامه‌ریزی صورت نگرفته، تنها صحبت‌های اولیه انجام شده و برنامه‌ریزی‌ها  به موقع به اطلاع خواهد رسید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.