با تکمیل و بهره‌برداری از ۴ طرح توسعه مراکز درمانی و بهداشتی در ارومیه، استان آذربایجان غربی به نرم کشوری ضریب تخت بیماستانی نزدیک می‌شود. راه‌اندازی مرکز فوق تخصصی بیماران سرطانی، پیوند مغز استخوان و شمیم درمانی در بیمارستان امام خمینی(ره) این شهر دیگر بیماران سرطانی نیازی به مراجعه به دیگر استان‌ها نخواهند داشت و کلیه خدمات تشخیص، درمان و مشاوره پس از درمان در داخل استان به آنها ارائه خواهد شد.

آذربایجان غربی در توسعه طرح‌های بیمارستانی رکورد زد/ احداث ۶۵۰ تخت بیمارستانی در ۲ سال

به گزارش خبرنگار حوزه دولت قدس آنلاین: فاز اول طرح توسعه بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه با ظرفیت ۷۲ تخت اورژانس و ۴ تخت آی‌سی‌یو اورژانس امروز به بهره‌برداری رسید و پذیرش بیماران را آغاز کرد.

فاز دوم این طرح با ظرفیت کلی ۲۲۰ تخت بیمارستانی شامل بخش‌های فوق تخصصی پیوند کلیه، پیوند مغز استخوان، سرطان و شیمی درمانی، جراحی اعصاب، آی‌سی‌یو، چشم پزشکی و قلب، نیز در حال تجهیز نهایی است و ظرف چند هفته آینده با حضور وزیر بهداشت و درمان به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمود صاریخانی مشاور اقتصادی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در بازدید خبرنگاران حوزه دولت از این پروژه اظهار داشت، طرح توسعه بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه با زیربنای ۲۰ هزار متر، در مدت یک سال و با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان اجرا و اماده بهره‌برداری شده است که یک رکورد جدید در پروژه‌های درمانی در کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ بیمارستان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی در آذربایجان غربی فعال است که با فعالیت این تعداد مرکز درمانی، سرانه تخت در استان ۱/۱ تخت به ازای هر یکهزار نفر است که با نرم کشوری فاصله بسار زیادی دارد افزود: با توسعه بیمارستانها در شمال و جنوب استان از جمله شهر ارومیه ۶۵۰ تخت به ظرفیت درمانی استان اضافه می‌شود که سرانه تخت بیمارستانی در استان را به ۱/۶ و نزدیک به نرم کشوری خواهد رساند.

وی خاطرنشان کرد، علاوم بر طرح توسعه بیمارستان امام خمینی ارومیه، پروژه ساخت بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابی زنان، دی‌کلینیک تدبیر با ۳۰ تخت و طرح توسعه بیمارستان شهید مطهری ارومیه با ظرفیت ۱۰۰ تخت نیز در حال اجراست و به مراحل نهایی رسیده است.

مشاور عالی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ایجاد و احداث ۲ سایت بیمارستانی و درمانی جدید را از دیگر برنامه‌های توسعه سرانه درمان در این استان عنوان کرد و گفت: احداث بیمارستان ۶۰۰ تخت خوابی با قابلیت توسعه به هزار تخت در سایت درمانی جهت‌لو در ۴ کیلومتری شهر ارومیه در دست مطالعه و بررسی است و مراکز درمانی جانبی از جمله بیمارستان سوانح و سوختگی، قلب و عروق و بیمارستان روانپزشکی نیز در طرح توسعه این سایت مورد مطالعه قرار گرفته که می‌تواند به گردشگری سلامت و ایجاد درآمد برای استان نیز کمک کند.

صاریخانی با بیان اینکه نقشه راه دولت برای توسعه درمانی استان آذربایجان شامل سه طرح کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت بوده است اظهار داشت: برنامه کوتاه مدت در سال‌ای ۹۲ و ۹۳ اجرا شد و به دلیل آنکه ما با کمبود شدید تخت روبرو بودیم و بیماران در راهروهای بستری می‌شدند در یک طرح ضربتی برای مدیریت این وضعیت دانشگاه علوم پژشکی با بیمارستانهای بخش خصوصی قرارداد بست که بیماران با هزینه دولت در آن مراکز بستری شوند.

وی افزود: طرح‌های توسعه بیمارستانی از جمله افزایش ۶۵۰ تخت به ظرفیت بیمارستان‌های موجود که امروز بخشی از ظرفیت آن به بهره‌برداری می‌رسد در قالب برنامه میان مدت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پژشکی استان تعریف شده بود و در فاز سوم و برنامه بلند مدت ایجاد ودسایت و پردیس بیمارستانی نازلو و جهت‌لو است که زمین ان واگذاری شده و در حال تغییر کاربری است و مطالعات اجرایی آن در دست انجام است و امیدواریم تا ۳ یا ۴ سال اینده اجرا و به بهره برداری برسد.

بیماران سرطانی دیگر نیاز به خدمات خارج از استان ندارند

ولی زاده مدیرعامل بیمارستان امام خمینی ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه بخش پایش بیماران سرطانی شامل کلیهبخش‌های آزمایش‌گاهی، تشخیص، درمان و خدمات پس از درمان اعم از خدمات اجتماعی و روانشناسی و ۲۴ تخت شیمی درمانی در فاز دوم توسعه این بیمارستان تا چند هفته آینده، مشروط بر تأمین و تکمیل تجهیزات از سوی وزارت بهداشت، به بهره برداری خواهد رسید اظهار داشت: از این پس بیماران سرطانی، نیازمند به پیوند مغز استخوان و شیمی درمانی دیگر نیازی به مراجعه به استانهای دیگر ندارند و کلیه خدمات درمانی به آنها در داخل استان  تأمین خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه به روزترین و پیشرفته ترین تجهیزات تشخیص و درمان در این بیمارستان به کار گرفته شده، افزود: یک دستگاه جدید سی‌تی‌اسکن و دو دستگاه پیشرفته رادیولوژی در این واحد درمانی نصب شده که یکی از دستکگاه‌های رادیولوژی فعال است و دومین دستگاه پس از اخذ تأییدیه سازمان انرژی اتمی در روزهای آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: ۴ اتاق عمل جدید ویژه اعمال جراحی مغز و اعصاب نیز با پیشرفته‌ترین امکانات نیز در طرح توسعه بیمارستان امام خمینی ارومیه ایجاد شده است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.