قدس انلاین- سعید کوشافر: هنوز چند هفته بیشتر نگذشته از خبرهای داغ مردی که برای فروش کودکش در پایتخت آگهی داده بود؛ هنوز مردم مشهد فراموش نکرده اند که همین چند روز قبل اعضای یک باند خریدو فروش کودک درمشهد شناسایی و دستگیر شدند...

بازار داغ فروش کودک درحاشیه شهرمشهد/تشکیل 250پرونده فروش کودک دریکسال/ قیمت هرنوزاد از 7 تا 25میلیون بامدارک شناسایی

... هنوز هم داستان زن وشوهرهایی که بچه دارنمیشدندو بعد ازیک سفرچند ساله بچه دار به شهروولایتشان بازگشتند دهان به دهان وگوش به گوش شنیده میشود.

خاطرتان هست که چندی قبل اعلام شد اعضای شبکه فروش نوزادان در مشهد با صدور دستورات ویژه قضایی به دام افتادند و این درحالی بود که  ردپای برخی از مستخدمان دولتی نیز در این پرونده به چشم می‌خورد.

***شبکه فروش کودکان درمشهد

ماجرای پرونده حساس اعضای شبکه بزرگ فروش نوزادان  از چهارم اردیبهشت و زمانی آغاز شد که مردی به همراه یک رابط و زنی معروف به خاله برای گرفتن شناسنامه به نام یک نوزاد به اداره ثبت احوال مشهد مراجعه کردند اما در حالی که اختلافی به خاطر مسائل مالی بین مرد رابط و مردی که قرار بود شناسنامه برای نوزادش دریافت کند، رخ داده بود، ماموران ثبت احوال با بررسی مدارک و نام های دیگر شناسنامه والدین کودک متوجه شدند که هم نام یکی از فرزندان ثبت شده در شناسنامه، «فاطمه» است و هم نام مادر کودک «فاطمه» قید شده است.

این گونه بود که کارمند ثبت احوال به ماجرا مشکوک شد و بلافاصله موضوع را به ماموران کلانتری سناباد گزارش داد. دقایقی بعد ماموران اطلاعات کلانتری سناباد وارد عملیات شدند و احمد (مرد رابط) را به همراه «ع- الف» مردی که قرار بود شناسنامه برای فرزندش بگیرد در حالی دستگیر کردند که زن معروف به خاله از محل گریخته بود.

به دنبال دستورات قضایی گروه ویژه ای از ماموران به سرپرستی رئیس کلانتری تحقیقات گسترده خود را با بازجویی از دو مظنون این حادثه ادامه دادند. بررسی ها مشخص کرد زنی که از محل ثبت احوال گریخته خاله واقعی احمد (فرد دستگیر شده) است بنابراین ماموران انتظامی در یک عملیات هماهنگ خاله را در شهرک شهید رجایی دستگیر کردند و به مقر انتظامی انتقال دادند. این زن که دیگر همه راه های گریز را بسته می دید، در اعترافاتی تکان دهنده از ماجرای خرید و فروش نوزادان با سندسازی جعلی و گرفتن شناسنامه های واقعی خبر داد و پرده از شگردهای متفاوت اعضای این شبکه خرید و فروش نوزادان در مشهد برداشت.

وی در اعترافات خود گفت: من و احمد فقط نوزادان را پیدا می کردیم و در قبال فروش آن ها پولی به دست می آوردیم اما نقش اصلی را مرد 50 ساله ای که ادعای بازنشستگی از ثبت احوال را دارد به همراه زنی معروف به خانم دکتر در این ماجرا ایفا می کنند.

احمد یکی از متهمان درباره چگونگی فروش اولین نوزاد به قاضی شعبه 215 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: من و «ع- الف» (فردی که قرار بود شناسنامه بگیرد) در خدمت سربازی آشنا شده بودیم تا این که من برای مسافرت به یزد رفتم تا از آن جا برای کارگری به چابهار بروم اما در یزد «ع- الف» برایم درد دل کرد که حدود 10 سال از ازدواجش می گذرد ولی هنوز فرزندی ندارد و به خاطر همین موضوع بسیار ناراحت بود. وقتی از «ع- الف» جدا شدم و به مشهد بازگشتم ، موضوع را برای خاله ام تعریف کردم. او هم زوجی را معرفی کرد که قرار بود دختران دوقلویش را بفروشند.

 زن معروف به خاله  نیز در ادامه اعترافاتش گفت: یک روز به آرایشگاه رفته بودم که در آن جا با زنی که او را خانم دکتر صدا می زدند، آشنا شدم و ماجرای «ع- الف» را که از احمد شنیده بودم برایش بازگو کردم. آن زن هم شماره تلفن زوجی را در تربت جام به من داد.که می خواستند دوقلوهای خودشان را بفروشند. بالاخره با رابطان دیگر موفق شدیم یکی از دوقلوها را به مبلغ هفت میلیون تومان خریداری کنیم تا آن قل دیگر را هم به فرد دیگری بدهیم اما وقتی نوزاد 10 روزه را در مشهد تحویل گرفتیم دوباره با مردی که مدعی بود بازنشسته ثبت احوال است و می تواند از طریق «رابطه» برایمان شناسنامه بگیرد ارتباط برقرار کردیم و ...

در ادامه رسیدگی به این پرونده تاکنون کارمند یکی از ادارات دولتی به همراه 25 نفر دیگر دستگیر شده اند و بررسی ها با صدور دستورات ویژه قضایی در حالی ادامه دارد که 12 شناسنامه از اعضای این شبکه کشف و شش کودک فروخته شده نیز شناسایی شده اند. سرنخ‌های به دست آمده بیانگر آن است افرادی در برخی بیمارستان ها نیز با اعضای این شبکه مرتبط بوده اند که تحقیقات برای شناسایی آن ها آغاز شده است.از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد اعضای این شبکه که فروش نوزادان را از مبلغ هفت میلیون تومان آغاز کرده بودند در فروش آخرین نوزاد شناسایی شده مبلغ را به 31 میلیون تومان رسانده اند.

***خرید فرزند یا فرزندخواندگی

تااینجای کار مشخص شد که داستان زوجهای  ناباروری که پس ازیک سفر زیارتی به مشهد صاحب بچه شده و با فرزندشان به شهر ودیارپدری بازمیگشتند خیلی هم زاییده خیال نویسندگان نیست و فقط با شناسایی یک باند فروش نوزاد سرنخ چند ده داستان فرزنددارشدن کشف شد.

اما چرا این افراد به صورت قانونی برای پذیرفتن سرپرستی یک نوزاد اقدام نمیکنند؟ تقریبا همه این افراد مقررات سخت و دست و پاگیر وتضمینهای سنگین قانونی را به عنوان مانع معرفی میکنند این درحالی است که دلالهاو واسطه های کودکان باغهای سرخ وسبزی نشان این خانواده های میدهند که شناسنامه قانونی و اینکه هیچ کس تا ابد خبردارنخواهد شد که این نوزاد فرزند شما نیست از این جمله است .

این همه درحالی است که معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی میگوید: طولانی بودن شرایط و مراحل پذیرش فرزند از بهزیستی برداشت غلطی است.

غلامحسین حق دادی اظهار میدارد:  جریان فکری ایجاد شده در میان مردم مبنی بر طولانی بودن فرآیند فرزند خواندگی از بهزیستی ، به دلیل خاص بودن انتخاب های خانواده ها و در مواردی هم عدم صلاحیت خانواده در نگه داری از فرزند است وگرنه در شرایط عادی این فرآند در بازه زمانی کمتر از ۶ ماه انجام خواهد شد.

درهمین حال نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه خرید و فروش کودک جرم است، میگوید: در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان برخورد قانونی و سلب مسئولیت از والدینی که اقدام به کودک فروشی کنند، در نظر گرفته شده است.

یحیی کمالی پور در خصوص خرید و فروش نوزادان در بیمارستان‌ها هم خاطرنشان میکند: خرید و فروش کودک جرم تلقی شده و در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هم این موضوع مورد تاکید واقع شده است اما در لایحه مکان خرید و فروش مورد نظر قرار نگرفته هرچند خرید و فروش کودکان تحت هر شرایطی جرم شناخته شده است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید میکند: در صورتی که والدین یا نهادهای حمایتی تعمدا اقدام به فروش کودکان کنند هم ضمن برخورد قانونی از مسئولیتی که عهده دار بودند هم سلب می‌شوند

***فروش 250کودک دریکسال

شهر مشهد شرایط خاصی دارد از یک سو میزبان بخش زیادی ازمهاجران کشور همسایه است که برخی از انها شرایط مالی مناسبی ندارد برخی شناسنامه ندارد وهیچ مدرک هویتی هم ندارند به گونه ای که فرزندان انها هم بدون هویت متولد میشوند و فقط یک گواهی تولد تنها مدرکی است که دست انها میماند. اینها را اضافه کنید به اقشار بسیار ضعیفی که از روستاهای دور افتاده استان بزرگ خراسان رضوی راهی مشهد میشوند تا شاید دراین کلانشهر شغلی و درامدی کسب کنندو درنهایت هم به جمعیت بیش از یک میلیونی حاشیه نشین این شهر اضافه میشوند. اینها هم گاه انقدر ضعیف هستند که توانایی مالی نگهداری از نوزداشان را ندارند و چه بسا بر این باورباشند که با فروش این نوزاد اینده اورا تضمین میکنند و با پولی که میگیرند هم حال خودرا میسازند.

حال درنظر بگیرید اینها به غیر از روستاییان نیازمندی است که حتی توانایی مهاجرت به مشهد راندارند. از آنسو هم هستند کسانی که درقالب باندها یا شبکه های سازمان یافته یا حتی موردی اقدام به شناسایی این افراد کرده و مشتری نوزاد را هم از میان جمعیت مردم شهر یا زائران شناسایی کرده و معامله را جوش میدهند حال کافی است که یک کارمند یا کارچاق کن فاسد هم این وسط باشد تا مدارک قانونی هم جور شود. اتفاقی که قطعا بسیار بیشتر از باندی که دستگیر شد رخ داده و رخ میدهد.به گونه ای که هرچند بسیار تلخ و دردناک اما مشهد با را به پایتخت فروش نوزاد برای همه مردم کشور تبدیل کرده است .

پور یوسف مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی دراین خصوص میگوید: در بحث فروش نوزادان در حال حاضر پرونده ۲۵۰ زوج در بهزیستی موجود است که به صورت غیر قانونی کودک تحویل گرفته اند و حالا با مراجعه به بهزیستی به دنبال صدور شناسنامه برای آن ها هستند اما غیر از این تعداد آمار دقیقی مبنی بر تعداد کودکانی که به صورت غیر قانونی به خانواده ها تحویل داده شدند در دست نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.