جامعه:بسیاری از مسئولان ایرانی دست اندرکار حج بارها در گفت‌وگوهایشان با خبرنگاران از خرید بالای کالا توسط زائران ایرانی گلایه و انتقاد کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد توصیه‌ها و تمهیدات اندیشیده شده از جمله ایجاد فروشگاه در فرودگاه ها، چندان نتوانسته زائران را برای کاهش خرید در عربستان متقاعد کند.

خرید سوغات از بازارهای عربستان ریختن آب در آسیاب دشمن است

جامعه / اعظم طیرانی: بسیاری از مسئولان ایرانی دست اندرکار حج بارها در گفت‌وگوهایشان با خبرنگاران از خرید بالای کالا توسط زائران ایرانی گلایه و انتقاد کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد توصیه‌ها و تمهیدات اندیشیده شده از جمله ایجاد فروشگاه در فرودگاه ها، چندان نتوانسته زائران را برای کاهش خرید در عربستان متقاعد کند. در شهر مکه و مدینه که راه می‌روی، زائران زیادی را می‌بینی که سرگرم چانه زدن با فروشنده‌ها و خرید انواع مختلف کالاها با نیّت تهیه تبرکی برای دوستان و آشنایان خود هستند؛ غافل از اینکه خرید جنس چینی در مکه و مدینه که کیفیت بالاتر آن در ایران وجود دارد، هیچ تبرکی ندارد و چنین کالایی را می‌توان از درون کشور با کیفیت و قیمت بسیار مناسب‌تر تهیه کرد.

سعودی؛ دشمن درجه یک جمهوری اسلامی

دکتر جمشید پژویان اقتصاددان در این خصوص می‌گوید: با توجه به قیمت دلار و اینکه ما درآمد ارزی کافی نداریم، لازم است طبق شاخص‌های اقتصادی اولویت بندی و ارز کشور صرف واردات کالاهای ضروری از جمله خرید دارو شود نه اینکه صرف خرید سوغات از بازارهای عربستان سعودی دشمن درجه یک جمهوری اسلامی در منطقه است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در وضعیت اقتصادی سختی به سر می‌برد و خرید سوغات از بازارهای عربستان به نوعی ریختن آب در آسیاب دشمنی است که سالانه میلیاردها دلار صرف مبارزه با جمهوری اسلامی می‌کند، می‌افزاید: با توجه به اینکه تهیه سوغات در داخل کشور با هزینه و کیفیت بهتر امکان پذیر است به طور حتم تهیه سوغات از بازارهای عربستان ریختن پول به جیب دشمن است و خیانت به اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

تحریم بازار عربستان از سوی حجاج ایرانی

محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اشاره به مضرات بازارگردی حجاج ایرانی طی ایام حج می‌گوید: بنا به توصیه مقام معظم رهبری درخصوص پرهیز از بازارگردی حجاج، ضرورتی ندارد حجاج برای تهیه سوغات به بازارگردی در عربستان بپردازند چراکه این اقدام مضرات زیادی دارد.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی کشور مشابه سال‌های دفاع مقدس است، می‌افزاید: بازارگردی در مکه و مدینه علاوه بر اینکه حجاج را از فضای معنوی دور می‌کند،کمک غیر مستقیم علیه امنیت ملی کشور است و حجاج باید از این مهم پرهیز و بازار عربستان را تحریم کنند.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر رونق بازار عربستان یعنی کمک به اقتصاد آل سعود که همواره در پی فربه کردن و تغذیه دشمنان ایران است، دولتی که بصراحت حمایت از دشمنان ایران یعنی داعش و منافقین را اعلام می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد آل سعود از پول‌های ما علیه خودمان استفاده کند، می‌گوید: در چنین شرایطی نباید پول حجاج ایرانی به دامن آل‌سعود ریخته شود، مردم باید در عین واجب بودن حج از خرید سوغات در عربستان که امری مستحب به شمار می‎آید در خاک عربستان پرهیز کرده و این سوغات را با کیفیت چند برابری در سال تولید ملی در کشور خودمان تهیه کنند.

سعیدی می‌افزاید: حتی اگر قرار است حجاج جنس خارجی هم خریداری کنند، بهتر است این کالا را از داخل تهیه کنند تا به فروشندگان خودمان سود و نفع برسد و به دشمن ایران و انقلاب اسلامی کمک و یاری نشود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.