۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 610202

در این همه اعتصاب‌ها و تظاهرات تا به حال شنیده‌اید یک گروه فرانسوی شعار بدهند، مرگ بر اصل دموکراسی؟ تا به حال شنیده‌اید در انواع اعتراض‌ها و تظاهرات آمریکا یک گروه فریاد بزنند نه اسرائیل نه قبرس... جانم فدای لس آنجلس!

اینکه بسیاری از کشورها و ملت‌های جهان توسعه یافته و صنعتی نیستند، تقصیر علوم فیزیک و شیمی و مهندسی نیست. نبود توانایی در استفاده از ریاضیات و هندسه ربطی به فرمول‌های جبری و مثلثاتی ندارد...
وضعیت ما به مردمی شبیه است که مثلاً هر وقت می‌خواهند به فسادها و مهارت نداشتن برخی از پزشکان بیمارستانی اعتراض کنند، فوری عده‌ای جمع شده و شعارهای مرگ بر دانشگاه پزشکی و مرگ بر بوعلی سینا و لویی پاستور و... سر می‌دهند! وضعیتی که ما مجبوریم برای مبارزه با پزشکان ناکارآمد از روی ویرانه‌های دانشگاه پزشکی عبور کنیم! و یا در سکوت نظاره کنیم که پزشکان فاسد و ناتوان چگونه با خیالی آسوده، می‌توانند با وقاحت تمام، پشت استادان دانشگاه و قفسه‌های کتابخانه‌های پزشکی سنگر بگیرند! وضعیتی که مخالفان نظام در تمام طول سال شعار عدالت و مبارزه با مفاسد و... سر می‌دهند، اما به محض اینکه به مقاطع حساسی چون انتخابات و یا اعتراض‌های اجتماعی می‌رسیم، یا نبود گشت ارشاد برایشان اهمیت دارد، یا بیرون ریختن لجن‌ها و نفرت هایی که در وجودشان نسبت به نظام اسلامی تلنبار شده است!
در فرانسه صدها سال است که حکومت جمهوری و دموکراسی برقرار شده. در همین کشور ممکن است در بسیار از سال‌ها، با اعتصاب‌های گسترده و اعتراض‌های مختلف اجتماعی روبه‌رو شویم، اما در این همه اعتصاب‌ها و تظاهرات تا به حال شنیده‌اید یک گروه فرانسوی شعار بدهند، مرگ بر اصل دموکراسی؟ تا به حال شنیده‌اید در انواع اعتراض‌ها و تظاهرات آمریکا یک گروه فریاد بزنند نه اسرائیل نه قبرس... جانم فدای لس آنجلس! اما به محض اینکه در یکی از سلف سرویس‌های دانشگاه آزاد علی آباد ممسنی کوکو سبزی ناهار ته می‌گیرد... برای اعلام همدلی و همشکمی، اطراف کوی دانشگاه تهران 300- 200 نفری (که نصف بیشترشان از کلاس‌های کنکور تعطیل شده اند!) شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر می‌دهند!
سال هاست که در ایران وقتی از خانه راه می‌افتی که بروی سر خیابان و مقابل مؤسسه قرض الحسنه قارون! تجمع کنی و نسبت به پرداخت نشدن اصل سرمایه ات اعتراض کنی... هنوز به سر کوچه نرسیده، می‌بینی سمت راستت یک لشکر از داعش ایستاده و سمت چپ یک لشکر از سازمان منافقین...!
اعتراض کردن به حق، حق هر انسان و گروهی از انسان هاست. وقتی بنا بر گواهی خود وزیر ارتباطات، 40 شرکت در طول سه ماه بهار امسال حدود 220 میلیون یورو ارز دولتی می‌گیرند و در نهایت فقط 75 میلیون یورو گوشی وارد می‌کنند، با هر حساب و کتابی این یعنی 145 میلیون یورو کلاهبرداری و دزدی از بیت المال مردم! ارز دولتی را که کسی از صرافی‌های چهارراه استانبول نمی‌گیرد! از خود نهادهای دولتی (یا به حواله کرد آن‌ها) می‌گیرد. چطور 10 شرکت خصوصی (یا فوق آخر نیمه خصوصی) جرئت می‌کنند میلیون‌ها یورو پول بگیرند و حتی یک گوشی موبایل وارد نکنند؟ و حدود 20 شرکت نیز فقط ثبت سفارش کرده‌اند و خبری از گوشی نیست! حالا این‌ها گوشی وارد کنند و با چه تفاوت قیمتی در داخل بفروشند، خدا عالم است! ضمن اینکه فعلاً اصلاً بحثی نداریم که در این محدودیت‌های ارزی، چرا باید چنین پول‌هایی برای واردات گوشی‌های آخرین مدل و گرانقیمت‌ترین برندهای جهانی اختصاص پیدا کند؟ مردمی که محدودیت ارزی دارند، اگر به آخرین مدل گوشی‌های جهان دسترسی نداشته باشند، چند نفرشان از گرسنگی هلاک خواهند شد؟
در مورد واردات خودروهای لوکس نیز چیزی نمی‌گویم و بیشتر از این‌هایی که در این مدت همگی شنیده‌ایم، ناراحتتان نمی‌کنم، اما این قبیل موارد را غیر از «بی تدبیری مدیریتی» چه می‌توان نامید؟ وقتی ده‌ها میلیون دلار ارز این مملکت صرف واردات خودروهای لوکس می‌شود، چقدر اشتغال زایی خواهند کرد؟ این جنس خودروها و گوشی موبایل‌ها غیر از پز دادن و فخر فروشی به طبقات محروم جامعه، چه خاصیتی دارند؟ 
از تمام این‌ها دردناک‌تر وقتی است که عده‌ای سوار همین قبیل خودروهای شاسی بلند شده و کنار خیابان پارک کرده و وارد جمعیت معترضین می‌شوند و نوع شعارهای مردم را به آن‌ها دیکته می‌کنند! و با همین مدل گوشی‌های گرانقیمت از اعتراض‌ها فیلم می‌گیرند و در شبکه‌های مجازی پخش می‌کنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.