قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها فضای مجازی فرصتی دراختیار شرکتهای هرمی قرار داده تا با سواستفاده از پوشش شرکتهای بازاریابی شبکه ای اقدام به کلاهبرداریهای متفاوتی از مردم کنند.

رویش مجدد شرکتهای هرمی درپوشش بازاریابی شبکه ای/کالاهای غیرعادی وقیمتهای غیرمعقول نشانه شرکتهای هرمی است/پورسانتهای شیرین هرمی ازسرمایه فریب خوردگان تامین میشود

 این شرکتها که طی سالهای گذشته با تلاش پلیس و دستگاه قضایی تا حدی ریشه کن شده بودند اکنون دوباره از فضای مجازی سربراورده و سرمایه های مردم را هدف قرار داده اند. انها این بار تحت پوشش شرکتهای بازاریابی شبکه ای و به بهانه فروش کالا مردم را فریب داده و جذب میکنند اما انچه هویداست اینکه هدف انها فروش کالا نیست بلکه هدف انها همان خط و شیوه ای است که پیشتر و به صورت کاملا اشکار درشرکتهای هرمی دنبال میشد.

دراین خصوص گفت وگویی با قاضی مهدی حقدادی،  جانشین سرپرست دادسرای ناحیه ۷ مشهد انجام داده ایم که درادامه میخوانید:

 ***جناب حقدادی بفرمایید یک شرکت بازاریابی شبکه ای چه خصوصیاتی دارد؟

بازاریابی شبکه ای در کشور که به صورت مستقیم  زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت میکند، از طرف کمیته ای منتخب به نام کمیته نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای اداره می شود و تمامی دستورالعمل های موجود توسط این کمیته تدوین شده و نظارت بر حسن اجرای آن هم با این کمیته است.

***دراین شرکتها چگونه درامد حاصل میشود؟

درآمد در بازاریابی شبکه ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می شود. یک نماینده فروش علاوه بر جذب مشتریان، آموزش نیروهای تازه وارد را در جهت جذب مشتریان برعهده دارد.

***این اموزشها باید درکجا باشد . دیده شده که درخانه های مجردی یا خانه های شخصی این اموزشها یا کلاسها برگزار میشود؟

در بازاریابی شبکه ای بایستی تمامی اقدامات لیدرها و یا همان بازاریابان اعم از آموزش ،جذب مشتری یا زیرمجموعه در محل دفتر شرکت صورت پذیرد...درغیراینصورت مرتکب تخلف شده است.همچنین شرکت بازاریابی شبکه ای بایستی انبار خود را به کمیته نظارتی معرفی نماید تا  از سوی ستادمبارزه با قاچاق کالا ، تعزیرات، پلیس اماکن و سازمان صنعت و معدن مورد بازرسی و نظارت قرارگیرد.

***به نظر میرسد که شرکتهای هرمی این روزها ادعاهای مشابهی را مطرح میکنند و حتی ازفروش کالا سخن میگویند؟

درحالیکه شرکت های هرمی هیچکدام از شرایط فوق را ندارند و مهمترین تفاوت اینست که در بازاریابی شبکه‌ای محصول وجود دارد ولی در شرکت‌های هرمی اینگونه نیست.

اما وجود محصول به تنهایی تضمینی برای قانونی بودن فعالیت این شرکت‌ها نیست، چراکه مدیران شرکت های هرمی به جهت پوشش و ظاهرسازی قانونی ممکن است محصولاتی راهم برای عرضه و فروش داشته باشند اما قیمت آن کالا غیرمعقول و منطقی می باشد.

***چگونه میشود این تفاوتها را پیدا کرد؟

از آنجا که کشف واقعیت و احراز شرکت هرمی از،شرکت بازاریابی شبکه ای امری تخصصی و سخت و دشوار است ؛اولا حتما قبل از شروع به کار در مورد نحوه پورسانت‌دهی در شبکه، تحقیق‌های لازم صورت گیرد ثانیا لازم است برای اطمینان از قابلیت اعتماد به شرکت به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و از آن استعلام بگیرند.

***ایا این درست است که برخی میگویند درشرکتهای هرمی افرادی که زیرگروه جذب نکنند بازنده خواهند بود؟

درپاسخ بایستی بیان شود که علیرغم اینکه بنده اعتقاد دارم درشرکت هرمی همه بازنده خواهند بود اما جهت محک زدن آن شرکت لازم است افرادیکه سرمایه ای وارد شرکت کرده اند همین الان برگشت بزنند که احتمال زیاد این عملیات انجام نخواهدشد. درکل بایستی بیان شود که شرکت هرمی در کوتاه مدت از سرمایه خود افراد فریب خورده سود و پورسانتهایی را  پرداخت می کند اما  در دراز مدت پاسخگوی اصل سرمایه جذب شده  هم نخواهد بود چه رسد به پورسانت. درنتیجه تمام اعضا متضرر خواهند شد.

***دستگاه قضایی دراین ارتباط چه کرده یا میکند؟

دستگاه قضایی با اتکاے به تخصص و تجهیزات دراختیار پلیس های ویژه نظارت بر رفتارهای مجرمانه در فضای مجازی دارد و از،شهروندان تقاضا داریم درصورت رویت مورد مشکوک حتما برای بررسی صلاحیت و مجوز های شرکت به سازمان صنعت و معدن و تجارت مراجعه کنند تا درصورت غیرقانونی بودن اقدام صورت پذیرد.

***اما اعضای شرکتهای هرمی میترسند که حتی درصورت قرارگرفتن درزیرشاخه های فرعی به محض اعلام موضوع اول خودشان دستگیرشوند؟

اینگونه نیست که فریب خوردگان هم دستگیر شوند بلکه درمرحله اول دستگیری سرشاخه ها و گردانندگان اصلی انهم اگر ادله کافی وجود داشته باشه صورت میگیرد و تلاش میشود تا حقوق مالباختگان و فریب خوردگان به انها مسترد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.