قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی گفت: چون در حال حاضر موضوع کمبود اب و بحران آب را داریم و استخر ها و مراکز ابی هم مجبورند در این خصوص هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند ، ممکن است خود به خود به این سمت حرکت کنند که در استخر ها از تعویض اب کمتری استفاده شود.

بحران آب ،بهداشت استخرها را تهدید میکند/موج بیماریهای پوستی پشت دراستخرهای عمومی/اگر استخرها مانع آزمایش بهداشتی شوند تا پلمب هم پیش میرویم

درفصل تابستان، مراجعه به استخرها به اوج خود می‌رسد و گروه‌های مختلف مردم به لحاظ سنی، شغلی و تحصیلی، علاقه مندند در ایام فراغت خاص این فصل وهمچنین برای فرار از گرما، به شنا رو آورند. ورزشی که می‌تواند درسلامت روحی – جسمی آنان نقش بسیار مثبتی ایفا کند. اما دغدغه غیر بهداشتی بودن آب استخرها واینکه ممکن است دچار بیماری‌های گوناگون آلرژیک و یا حساسیت‌های حاد پوستی و … شوند ممکن است برخی افراد را استفاده از این اماکن منصرف کند.

 برای آگاهی بیشتر از کم وکیف وضعیت و نظارت بر آب استخرها و پارک‌های آبی محمد بخشی محبی معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس انلاین از چگونگی نظارت‌ها می‌گوید:

*با توجه به گرمای شدید هوا و استفاده بیشترمردم از استخرهای عمومی آیا نظارت کافی بر بهداشت و استفاده از امکانات بهداشتی می‌شود؟

**مردم و زائرانی که به مشهد می‌آیند سعی می‌کنند به خاطر تفریح و البته گرمای هوا از این اماکن استفاده کنند از طرف دیگر اینکه چون تابستان است ممکن است برخی خانواده‌ها حتی کلاس‌های شنایی را هم برای خودشان انتخاب بکنند که این برای نظارت بیشتر به نظر توجیه مناسبی است که مراکز بهداشتی به این امر مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند در کنار این موضوع باید حتما معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به صورت خاص به مجموعه‌های ورزشی نظارت کند.

چون در حال حاضر موضوع کمبود اب و بحران آب را داریم و استخر ها و مراکز ابی هم مجبورند در این خصوص هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند ممکن است خود به خود به این سمت حرکت کنند که در استخر ها از تعویض اب کمتری استفاده کنند یا حتی از کلر، اوزن و سایر موادی که باعث از بین رفتن الودگی در محیط استخر بشود کمتر استفاده کنند که این مساله در نهایت می تواند مشکلاتی را برای استفاده کنندگان ایجاد کند .بخصوص مشکلات پوستی که تبعات بسیار بدی هم می‌تواند داشته باشد.

به همین مناسبت چون مجموعه استخرها به نوعی زیر مجموعه حوزه ورزش قرار می‌گیرند در اخرین جلسه‌ای که به عنوان کمیته نظارت بر سلامت اماکن ورزشی تشکیل شد این موضوع یکی از مهمترین مباحثی بود که در جلسه مطرح شد.

ما در این جلسه از حضور کسانی چون رئیس اداره ورزش وجوانان مشهد ، طرقبه و شاندیز و اداره کل ورزش جوانان خراسان رضوی  و حتی رئیس هیات پزشکی ورزشی و نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی و تعزیرات حکومتی و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت و حتی مدیر اتحادیه هتل داران که معمولا به خاطر ستاره هایشان مجموعه ابی دارند هم بهره بردیم که در آن جلسه در خصوص اینکه باید تمامی استخرها و حتی هتل‌ها ملزم هستند که شرایط و ضوابط بهداشت محیط استخرها را رعایت کنند هم صحبت کردیم.

ما برای هر مجموعه ورزشی که در حال فعالیت است دستور العمل‌های خاص خودش را داریم خصوصا در بحث هتل‌ها و استخرها که دستور العمل هایی در این زمینه صادر شد.

مهمترین نکته در این بحث رعایت بهداشت محیط استخرها است که همه استخرها موظف هستند آن‌ها را رعایت کنند و اگر دراین استخرها این ضوابط رعایت نشود مراکز بهداشتی و نمایندگان و معاونت بهداشتی دانشگا ه علوم پزشکی این حق را دارند که به مساله ورود کنند و ازمایش کنند و در صورت نیاز اعمال قانون یا حتی مبادرت به پلمپ مجموعه آبی نمایند.

این موضوع برای دادستانی اهمیت دارد و تکلیف کرده که این مراکز به این مباحث بپردازند و اعلام کرده ایم که در صورتی که مجموعه ای نسبت به این بازدیدها تمردی داشته باشد به عنوان متمردین از قانون مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

*در خصوص هتل‌ها آیا تا کنون تخلفی گزارش شده است؟

**نه اصلا! ولی از آن جایی که هتل‌ها به لحاظ اینکه مجموعه‌ای هستند که برای گرفتن مجوز و ستاره هایی که یک هتل می‌تواند داشته باشد باید همه این مسائل و مباحث را رعایت کنند ما هفته گذشته در جلسه ای که در این خصوص داشتیم مصوبه ای صادر کردیم بر این مبنا که باید تمامی مجموعه‌های آبی حتی هتل‌ها ضوابط بهداشت محیط را در خصوص استخرها و مراکز ابی رعایت کننددر غیر این صورت با اعمال قانون مواجه می‌شوند.

*بر اینکه چه تعداد نوبت می‌شود از کلر در استخرها استفاده کرد هم نظارتی می‌شود؟

**بله و این نظارت توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

*ایا استخر استاندارد هم داریم؟

**بله حتما ولی این آمار را باید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی پاسخ بدهد.

همه این‌ها با دانشگاه علوم پزشکی است چون این‌ها ظرفیت قانونی لازم را دارند و این‌ها در تخصص دانشگاه است و حتی می‌تواند در جهت پلمپ محل هم اعمال قانون کند. و اینکه آیا اینکه چه تعداد نجات غریق باید در استخرها وجود داشته باشد یا اینکه چقدر دوش قبل از ورود و خروج جدی است یا حتی رنگ کاشی‌های اماکن ابی همه تخصص دانشگاه علوم پزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.