عضو کمیسیون آموزش مجلس، افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را یکی از دلایل خارج شدن نظارت بر پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی از سوی دانشگاه‌ها و وزارت علوم دانست.

دانشگاه‌هایی که با تخلف‌های علمی مقابله نمی‌کنند، باید جریمه شوند

داود محمدی با انتقاد از عدم اجرایی شدن قانون پیشگیری و مقابله با تقلب و تخلف علمی، گفت: اگر چه نمی‌توان از کم‌کاری دانشگاه‌ها در اجرای این قانون را نادیده گرفت اما باید زیرساخت‌ها و مسائل سخت‌افزاری آن را فراهم کرد تا میزان تخلفات کاهش پیدا کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با یادآوری افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، افزود: این افزایش کمی خود یکی از دلایل خارج شدن نظارت بر پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی ازسوی دانشگاه‌ها و وزارت علوم به شمار می‌آید به همین دلیل باید طرح‌های مرتبط با کاهش دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی پیگیری شود.

وی همچنین از نقش اساتید راهنما و مشاور در جلوگیری از تدوین پایان‌نامه ازسوی  افرادی به غیر از دانشجو، اضافه کرد: به‌یقین اساتید بهتر از هر فرد دیگری می‌دانند دانشجو چقدر به رساله خود مسلط است لذا باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد و مسئولان دانشگاه نیز با جدیت بیشتری در مقابل دانشجو و اساتید ظاهر شوند.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی برای کاهش خرید پایان‌نامه و انجام تقلب علمی، اظهارکرد: درواقع در کنار اجرای قانون و ممانعت از  ادامه فعالیت افراد و موسسات متخلف باید مسئله فرهنگسازی را نیز جدی گرفت. اگر پروژه‌های دانشگاهی کاربردی شوند و از مباحث صرفا تئوری دور شویم، تخلفات علمی نیز کمتر خواهد می‌شود و دانشجویان و اساتید برای رسیدن به نتیجه ناگزیر به تحقیق و آزمایش می‌شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از پایین آمدن سطح علمی کشور، بیان کرد: دانشگاه‌هایی که با این نوع تخلف‌ها مقابله نمی‌کنند نیز باید از برخی حقوق محروم و جریمه شوند./
پایان پیام

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.