۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 610382

برای اولین بار در فینال جام جهانی از تکنولوژی کمک داور ویدئویی استفاده شد، که تاثیر زیاد هم روی نتیجه به دست آمده داشت.

جامی که با VAR به پایان رسید

به گزارش قدس آنلاین ، سرانجام پس از یک ماه و انجام ۶۳ دیدار امروز با مصاف دو تیم فرانسه و کرواسی قهرمان جام جهانی مشخص شد و شاگردان دشان با نتیجه ۴ بر ۲ موفق به کسب دومین عنوان قهرمانی خود در جهان شدند.


اما این دیدار شاهد اتفاقاتی بود که برای اولین بار رخ می داد؛ اولین گل به خودی تاریخ و اولین اعلام پنالتی در فینال جام های جهانی در مسابقه فرانسه و کرواسی اتفاق افتاد.


در شرایطی که بازی با تساوی یک بر یک دنبال می شد، برخورد توپ به دستان پریشیچ سبب شد تا داور مسابقه استفاده از کمک داور ویدئویی را در دستور کار قرار دهد و پس از بررسی تصاویر از روی مانیتور رای به اعلام پنالتی داد.


البته نستور پیتانا داور آرژانتینی مسابقه فینال در هنگام مشاهده تصاویر نیز کاملا از تصمیم خود مطمئن نبود و چیزی که در تصاویر آهسته نشان داده می شد، ایده های متفاوتی را در مورد پنالتی بودن یا نبودن این صحنه ایجاد کرد؛ با این حال داور آرژانتینی رای به پنالتی داد و بازیکنان کرواسی نیز پس از این گل دیگر نتوانستند به جریان بازی بازگردند.


سرگئی خوسیانوف داور سابق روسی یکی از افرادی است که معتقد است، داور به اشتباه خطای هند پریشیچ را اعلام کرده است؛ او در مورد این صحنه به خبرگزاری تاس روسیه گفته است:«   پنالتی غلط بود. من با تصمیم داور موافق نیستم.  توپ به دست خورد ولی این صحنه نمی توانست پنالتی باشد، چون ایوان پریشیچ عمدی نداشت. داور فیلم را دید و با وجود اینکه چند بار هم صحنه را بررسی کرد و بارها تصویر را نگه داشت باز هم رای اشتباه اعلام کرد.»


با تمام این تفاسیر جام جهانی روسیه که برای اولین بار از تکنولوژی کمک داور ویدئویی بهره برد، در طول مسابقات ۲۰ بار از این سیستم استفاده کرد  و آخرین مرتبه هم به دیدار نهایی اختصاص پیدا کرد که در نتیجه بازی هم تاثیرگذار بود.


فیفا در بیانیه ای استفاده از VAR در جام جهانی را رضایت بخش اعلام کرده و با این وصف در جام های معتبر دیگر فوتبال دنیا هم به زودی این سیستم جایگزین سیستم سنتی تصمیم گیری خواهد شد که راهی برای تصمیم های اشتباه داوران نگذارد.

منبع: ورزش۳ 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.