قدس انلاین : خبرنگار صداوسیما ضمن اشاره به اینکه باید ظرفیت خود را در مواجهه با عقاید مختلف بالا ببریم، بر اهمیت هم‌گرایی و هم‌افزایی جبهه انقلاب در فضای مجازی تأکید کرد.

در سومین نشست مجازیوم مشهد چه گذشت
 سومین نشست «مجازیوم» با حضور بانوان فعال مجازی مشهد، صبح امروز در سالن آمفی‌تئاتر روزنامه قدس برگزار شد.

در این نشست  فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه در ابتدای این مراسم ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت معصومه(س) و روز دختر، اظهار کرد: در مقوله زن ما از غرب طلبکاریم و باید در مقام مهاجم باشیم نه مدافع.

رقیه فاضل با اشاره به اینکه در مقوله زن و همچنین مقولات دیگر همچون فرهنگ، تربیت، سیاست و اقتصاد زمین خنثی نداریم، تصریح کرد: زمینی که ما در آن بازی می‌کنیم زمین جنگ است و دو جبهه حق و باطل و استضعاف و استکبار در برابر هم قرار دارند، بنابراین هر مسأله‌ای ذیل این جنگ تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه جریان استعمار، بسیار ظالمانه و به‌دنبال سلطه خویش است، اضافه کرد: جریان انقلاب اسلامی وقتی به عرصه آمد صراحتا اعلام کرد که این سلطه را نمی‌پذیرد و پذیرش این استقلال برای دشمن سنگین بود. 

زن انقلاب اسلامی نه شرقی است و نه غربی

این فعال فرهنگی در ادامه با تأکید براینکه زن انقلاب اسلامی نه‌ شرقی است و نه غربی، بیان کرد: ما به عنوان زنان انقلاب اسلامی و دختران حضرت روح‌الله(ره)، نباید در عرصه مجازی بازی بخوریم و باید اهداف پشت‌پرده غرب را برملا کنیم.

فاضل عنوان کرد: نظام اقتصادی سرمایه‌داری برپایه شهوت بنا شده و به دنبال سوءاستفاده ابزاری و تقلیل شخصیت زن است، تمام عرصه‌هایی که غرب بر روی آن دست می‌گذارد، عرصه‌های مشترک انسان و حیوان است. 

غرب زن را در تن محدود کرده است

وی با اشاره به اینکه غرب زن را در تن و جسم محدود کرده است، اضافه کرد: ما بر هویت زن تأکید داریم و معتقدیم نباید زن را تنها در تن ببینیم، بنابراین باید در این زمینه روشنگری کنیم.

 این مدرس دانشگاه همچنین با تأکید بر مطالعه کتاب «انقلاب ژاکت‌های دکمه‌دار»، تصریح کرد: دست غربی‌ها به‌قدری به‌خون هویت انسانی آلوده است که اگر سال‌ها در این زمینه سخن بگویم هنوز هم مدعی هستیم.

فعالیت بانوان در فضای مجازی دیگر موضوعی بود که فاضل به آن اشاره و بیان کرد: زنان در فضای مجازی دو دسته‌اند، یک گروه به‌طور مشخص در حوزه زنان می‌نویسند و گروه دوم روایتگر زندگی خودشان هستند.

وی یادآور شد: اگر با هر هدف و تخصصی وارد فضای مجازی می‌شویم بهتر است در کنار فعالیت شخصی و روزمره یک حوزه تخصصی را دنبال کرده و با مخاطبان خود به اشتراک بگذاریم.

صرفا مصرف‌کننده فضای مجازی نباشیم

این فعال فرهنگی با تأکید بر ضرورت تولید محتوا در فضای مجازی، اظهار کرد: اینکه جامعه‌ای تولیدکننده محتوا نبوده و صرفا به دنبال بازنشر مطالب مختلف باشد، خطر محسوب می‌شود، باید به‌سمت تولید محتوا رفته و معیارهای فضای مجازی را به‌هم بزنیم.

فاضل با اشاره به اینکه زنان انقلاب اسلامی باید جزو خواص فضای مجازی باشند؛ گفت: خاص بودن به معنای دامنه اثرگذاری است نه سلبریتی بودن؛ نباید بیشتر وقت خود را در فضای مجازی صرف کنیم و از کار فرهنگی در جامعه غافل شویم. 

وی تأکید کرد: مداومت بر یک حیطه تخصصی ما را قوی و جبهه ما را تقویت می‌کند، این بایسته‌ها زمانی محقق می‌شود که اهل مطالعه باشیم.

نرخ باروری در بین آمریکایی‌های اصیل به‌شدت افزایش یافته است

گوینده خبر صدا سیما نیز در ادامه نشست ضمن تشریح تاریخچه فمنیسم در غرب، بیان کرد: اگر زن نابود شود، خانواده و به تبع آن جامعه دچار از هم ‌گسیختگی می‌شود.

فضه‌سادات حسینی این با اشاره به‌افزایش فمنیسم‌ خانواده‌گرا در آمریکا، ادامه داد: برخلاف سلبریتی‌های ما که با سگ و گربه زندگی می‌گذرانند، نرخ باروری در بین آمریکایی‌های اصیل به‌شدت افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: درست است که سبک ازدواج برخی از غربی‌ها هم‌باشی و هم‌خانگی است، با این حال بر فرزندآوری و خانواده تأکید بسیاری دارند زیرا می‌دانند اگر خانواده از بین برود جامعه متزلزل می‌شود، به همین دلیل است که اکنون سلبریتی‌های آنان به‌صورت دائم عکس‌ خانواده و فررزندانشان را منتشر می‌کنند. 

این گوینده خبر صداوسیما با بیان اینکه غربی‌ها متوجه مسیر غلطی که طی کردند شده‌اند، افزود: این درحالی است که ما در کشورمان اصرار داریم تجارب غلط دیگران را تکرار کنیم!

ظهور فمنیست‌های اسلامی

حسینی افزود: این اتفاق در کشور ما در زمان رضاخان و در دیگر کشورهای خاورمیانه رخ داد، به‌طوری‌که امروز فرهنگ زن و خانواده در این کشورها تغییر کرده است؛ امروز در مصر و تونس زن‌هایی با عنوان فمنیست‌های اسلامی درحال فعالیت‌اند.

وی با اشاره به چالش‌ها و فرصت‌های فضای مجازی، بیان کرد: یکی از آسیب‌های فضای مجازی بزرگ شدن افرادی است که هیچ مشخصه یا ویژگی برجسته و قابل اعتنایی ندارند و بی‌جهت در این فضا مشهور می‌شوند؛ باید فضای مجازی را به عنوان یک ابزار نگریست و آن را به‌فضای حقیقی نزدیک کرد.

رواج فردگرایی در جامعه

این فعال فرهنگی با اشاره به رواج فردگرایی در جامعه، بیان کرد: زندگی‌های خانواده‌محور و گرم گذشته به سمت خانواده‌های بی‌فرزند یا تک‌والد پیش می‌رود و فضای مجازی در این اتفاق نقش به‌سزایی دارد؛ نفس حضور در فضای مجازی ضروری است اما باید مراقب بود این حضور بر زندگی واقعی و ارتباطات خانوادگی ما تأثیر نگذارد. 

حسینی اختلاط محرم و نامحرم را از دیگر آسیب‌های فضای مجازی برشمرد و یادآور شد: این موضوع به‌ویژه برای جریان مذهبی و انقلابی یک خطر محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر افزایش سواد رسانه‌ای و آگاهی از آسیب‌های فضای مجازی، اشاره کرد: عده‌ای با سوءاستفاده از این فضا، فضای جامعه و به‌ویژه مطالبات اصلی زنان را به حاشیه می‌برند، دلیل این اتفاق، سکوت و انفعال افراد صاحب‌نظر است.

تأکید بر هم‌افزایی جبهه انقلاب در فضای مجازی

در ادامه این نشست خبرنگار دیگر صداوسیما ضمن تأکید بر حضور بانوان انقلابی در فضای مجازی، گفت: بانوان می‌توانند با رعایت کلیه چارچوب‌ها و موازین شرعی در این فضا فعالیت کنند.

زهرا چخماقی ضمن اشاره به اینکه باید ظرفیت خود را در مواجهه با عقاید مختلف بالا ببریم، بر اهمیت هم‌گرایی و هم‌افزایی جبهه انقلاب در فضای مجازی تأکید کرد.

در بخش پایانی این نشست، فرزانه امجدی، مسئول واحد خواهران مجموعه هنری «شرح نو» مشهد با اشاره به آغاز فعالیت رسمی واحد خواهران این مجموعه توضیحاتی را درباره فعالیت این بخش ارائه کرد.

شعرخوانی طنز یکی از بانوان شاعر مشهدی از دیگر بخش‌های سومین نشست مجازیوم مشهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.