سیده فاطمه ذوالقدر از جدیت در پیگیری لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس خبر داد و گفت: این لایحه با اخذ امضاء از نمایندگان محترم با قید فوریت در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گرفت که امیدوارم تصویب این لایحه بتواند کمک قابل توجهی به جامعه کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های انسانی این کشور کند.

حضور بخش خصوصی در سینمای کودک و نوجوان نیازی ضروری است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر سینما بر رفع آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: رسانه‌ها به طور کلی و سینما و تلویزیون به‌طور خاص ازجمله ابزارهای کلیدی و اصلی در انتقال و گسترش ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی در رفتار کودکان و نوجوانان و آموزش و تربیت آنها به حساب می‌آید و با توجه به اینکه تلویزیون رسانه‌ای است که در همه جا وجود دارد و سطح دسترسی به آن تقریبا همگانی است، نباید صرفاً از آن به عنوان یک ابزار سرگرمی بهره برد.

وی افزود: از رسانه‌ها می‌توان برای آگاه سازی و آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان بهره برد تا ضمن ایجاد محتوای جذاب و سرگرم کننده، آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌های لازم انجام شود و این شناختی که کودک و نوجوان نسبت به حریم و حقوق خود از طریق رسانه دریافت می‌کند، یقیناً از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و مسائلی که می‌توانند در سطح جامعه با آنها مواجه شود، پیشگیری خواهد کرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که مجلس در حوزه حقوق کودک و نوجوان چه تدابیر و برنامه‌هایی را در دستور کار دارد، گفت: موضوع حقوق کودک و نوجوان در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است و در این لایحه حمایت‌هایی شامل حمایت کیفری از طریق جرم انگاری جرایم علیه حقوق مادی و معنوی طفل مدنظر است که در آن بهره‌کشی از کودک و جرایم علیه تمامیت جسمانی و ازدواج با صغار و امتناع از اعلام جرم به مقامات قضایی قرار دارد.

وی ادامه داد: در راستای این حمایت‌ها تخصیص شعبی برای رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان نیز مدنظر قرار گرفته و دفتری برای حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض خطر جهت معرفی به نهاد زیربط برای مداخله فـوری با رویکرد پیشـگیری از بـزه دیـدگی یـا افـزایش آسـیب وارده را می‌توان نام برد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به راهکارهایی برای تقویت سینمای کودک و نوجوان و رونق چرخه اکران آن بیان کرد: متأسفانه آثار خلق شده در سینمای کودک و نوجوان آنگونه که باید در سینمای ایران دارای جذابیت نیست و سرمایه‌گذاری لازم نیز برروی آن صورت نگرفته است و حضور بخش خصوصی فعال و صاحب ذوق در عرصه سینمای کودک و نوجوان یک نیاز ضروری است. همچنین باید جذابیت‌ها را در حوزه کودک و نوجوان بیشتر کرده، برای سرمایه گذاری در این سینما راهکارهای مناسبی ارائه و بخش خصوصی فعال و صاحب ذوق را تشویق به سرمایه گذاری کنیم.

ذوالقدر تصریح کرد: همچنین بهره‌گیری از الگوها و اسطوره‌های ایرانی، قهرمانان ملی و افراد موفق و برجسته قومی و اقلیتی کشور می‌تواند به عنوان ایده‌ای در ساخت فیلم‌ها بکار گرفته شود که تجربه موفق آن را در فیلم «صفر تا سکو» داشتیم که از وزیر آموزش و پرورش با توجه به روایت بسیار زیبای این فیلم و واقعی بودن آن و نگاه انگیزشی مثبت موجود در فیلم خواستیم که تمامی دانش آموزان، این فیلم را درسینماها ببینند. تجربه‌های ازاین دست یقیناً می‌تواند به رونق سینمای کودک و نوجوان کمک قابل  توجهی کند.

وی درباره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و تاثیر آن در ارتقای سینما عنوان کرد: این جشنواره به عنوان یک ویترین برای معرفی آثار داخلی و جهانی است که هم مردم و هم کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با هنر سینمای ایرانی و خارجی، می‌توانند با فرهنگ‌ها و آداب سایر کشورها آشنا شوند. از طرفی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان یک رویداد فرهنگی است که می‌تواند کمک قابل توجهی به رونق گردشگری در استان کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که آیا تعامل مناسبی میان بخش دولتی و خصوصی در سینما وجود دارد، بیان کرد: خروجی آثار سینمای کودک و نوجوان نشان می‌دهد که آن تعاملی که باید میان بخش دولتی و خصوصی برای غنای هرچه بیشتر این آثار و همچنین خلق آثار مخاطب پسند باشد، وجود ندارد. باید سیاست‌گذاری‌ها به سمت و سویی باشد که گیشه سینمای کودک و نوجوان پررونق تر از قبل شود که در این باره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی و فعالان عرصه سینمای کودک و نوجوان باید هرچه بیشتر در تعامل برای خلق آثار به روز و آموزنده در عین حال سرگرم کننده و بانشاط باشند.

وی همچنین ادامه داد: کودکان و نوجوانان ما صدایی برای مطالبه گری و بیان خواسته‌هایشان ندارند. تغییرات اجتماعی و بروز آسیب‌های اجتماعی و معضلات نوظهور در سطح جامعه انواع آسیب‌های جسمی، جنسی و روحی و روانی علیه کودک را که فاقد هویت مرئی باشد، روا می‌دارد که قوانین موجود نمی‌تواند جوابگوی نیاز کودکان باشد و عدم دارا بودن حمایت قانونی و قضایی از این کودکان باعث بروز آسیب‌های پنهانی در جامعه شده است.

ذوالقدر در پایان توضیح داد: به عنوان نایب رییس کمیسیون فرهنگی، موضوع لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به جدیت مورد پیگیری قرار داده که با اخذ امضاء از نمایندگان محترم با قید فوریت در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گرفت که امیدوارم تصویب این لایحه بتواند کمک قابل توجهی به جامعه کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه های انسانی این کشور کند. البته عده‌ای اندک ١٥ نفر نیز تقاضا دادند که طبق اصل ٨٥ قانون اساسی به کمیسیون قضایی ارجاع شود که بعید است با موافقت اکثر نمایندگان مواجه شود.

سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد ۸ الی ۱۴ شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.