سخنگوی دولت اعمال تغییرات در کابینه را امری محتمل خواند و گفت: ممکن است رئیس جمهور تشخیص دهد برخی وزرا باید جای خودشان را به دیگران بدهند یا برخی اعضای کابینه جابجا بشوند.

تغییر یا جابجایی وزرا محتمل است/ بجز سقف اوپک نباید محدودیتی برای صادرات نفت ایران ایجاد شود

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، در حالی که بحث لزوم اعمال تغییرات در کابینه به ویژه در تیم اقتصادی دولت در ماه‌های اخیر و در سایه تکانه‌ها و آشفتگی‌های لجام گسیخته در بازار کالا و ارز به شدت به عنوان یک مطالبه از دولت بالا گرفته است، بازخورد این موضوع از سوی دولت با امتناع و تردید روبرو بوده و رئیس جمهور تا کنون در رابر این مسئله مقاومت کرده است.

البته دولت تلاش خود را بکار گرفت تا از مسیر تفکیک چند وزارتخانه برخی تغییرات را در کابینه و تیم اقتثصادی خود و در رأس آنها وزارت صمت انجام دهد، اما با رد لایحه دولت در مجلس این مسیر نیز با بن بست روبرو شد.

در هفته‌های اخیر اما با ادامه چالش‌های اقتصادی و بالاگرفتن نارضایتی‌ها در سطح جامعه اخبار دیگری از بروز اختلاف میان اعضای کابینه به ویژه میان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و برخی وزرای اقتصادی، حتی محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به گوش رسید، موضوعی که البته نوبخت در نشست خبری امروز خود انرا تکذیب کرد و سراسر دروغ نامید.

او حتی این گمانه را که رئیس جمهور تمایل دارد تغییرات در کابینه توسط مجلس رقم بخورد را هم غیرواقعی و کذب خواند، با این حال در پاسخ به این سؤال قدس آنلاین که ایا روحانی اساساً به این باور رسیده که باید در تیم اقتصادی خود تغییری را ایجاد کند؟ گفت: آقای روحانی در دولت قبل هم کابینه را ترمیم کردند. این بار هم اعلام کردند که ما  یک روش و برنامه داریم و متناسب با آن باید نیروهایمان هماهنگی و احساس مسئولیت و انگیزه داشته باشند.

سخنگوی دولت افزود: آقای روحانی حتی توقعات خود را رسانه‌ای کرد و گفت می‌خواهد وزرایش با انگیزه و فعال باشند. حالا ممکن است ایشان تشخیص دهد که بعضی وزرا می‌توانند جایشان را به دیگران بدهند یا حتی جای خود را عوض کنند. این چیز غیر محتملی نیست.

ماجرای بانک مرکزی و دلالان سکه

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در خصوص یکی از دلالان بازار سکه و ارز و ارتباط بانک مرکزی با این فرد گفت: اینکه بانک مرکزی برای کنترل بازار مداخلاتی داشته، تردیدی نیست اما در این مورد خاص صورت شفافی برای من وجود ندارد.

وی افزود: در یک گوشه بازار وقتی که یک اتفاق کوچک رخ می‌دهد، ارز بالا می‌رود، همه خبردار می‌شوند و شاقول‌ها با آن تنظیم می‌شود اما وقتی کار خوبی صورت می‌گیرد اطلاع‌رسانی نمی‌شود.  وضعیت بد نیست؛ بله، مشکلات وجود دارد و نمی‌گویم همه چیز آرام است اما وضع کشور در مجموع بد نیست اما نمی‌دانم چرا بعضی از ما آدم کوچولوی سریال گالیور می‌شویم و می‌گویم نمی‌توانیم.

نوبخت درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر اینکه کسانی که در زمینه وضعیت بازار ارز دستگیر شده‌اند گفته‌اند بانک مرکزی از آنها خواسته سکه بخرند، اظهار کرد: در حال حاضر اطلاعی ندارم و از بانک مرکزی می‌خواهیم که درباره این موضوع خاص اطلاعات را منتشر کند.

تخلفات عجیب در واردات با ارز دولتی طی 100 روز

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره نحوه نظارت دولت بر موضوع تخصیص ارز دولتی برای واردات کالا و اینکه چگونه یک باشگاه ورزشی تواسته با ارز دولتی تایر خودرو وارد کند یا یک شرکت فعال در زمینه دام و طیور 23 میلیون یورو ارز برای واردات گوشی گرفته در حالی که شرکت‌ها فقط مجاز به فعالیت در زمینه تخصصی که در کارت بازرگانی آنها قید شده هستند؟ گفت: دولت برای تأمین نیاز مردم و آسایش آنها تصمصم گرفت از طریق ثبت سفارش ارز 4200 تومانی برای واردات را تأمین کند اما عده‌ای در این مسیر تخلف کردند.

وی افزود: تمام این اتفاق‌ها در کمتر از 100 روز رخ داد. اما دولت با شفافیت عمل ‌کرد و وادار نمی‌کرد که اعلام شود چه کسانی مطابق ثبت سفارش عمل کرده‌اند یا خلاف آن وبا این اقدام نشان داد مایل نیست این اتفاق بیفتد.

نوبخت ادامه داد: کسانی با توجه به سوابق قبلی گمان می‌کردند می‌توانند این تخلف را انجام دهند و از نگاه  نظارت و دولت به دور باسند این بار گیر افتادند و مطمئن باشید ما تا آخر این پرونده را دنبال خواهیم کرد چون برای ما مهم است که آرامش و آسایش مردم تأمین و با کسانی که به دنبال بر هم زدن این اسایش هستند برخورد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این عده ثبت سفارش دیگری انجام داده بودند و کالای دیگری را وارد کردند و بخشی از این کالاها هم متأسفانه از گمرک ترخیص شده است.

افزایش فروش نفت در 3 ماهه اول امسال

سخنگوی دولت با اعلام اینکه فروش نفت ما به جای دو میلیون و 410هزار بشکه با قیمت ۵۵ دلار، در سه ماه اول امسال به دو میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه با قیمت ۷۱ دلار رسیده است، گفت: بیشتر بار تأمین منابع بر روی دوش فروش نفت است و امسال تلاش کرده‌ایم همه پرداختی‌ها به موقع باشد و امشب هم طبق قرار یارانه‌ها پرداخت خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه سعی کردیم کارهای عمرانی در اسرع وقت به اتمام برسد، یادآور شد: مشاهده کردید که در ۱۵ تیر مشکل آب مردم جنوب حل شد. آیا این امر یک شبه صورت گرفت؟ باید اطلاع‌رسانی صورت بگیرد. حالا هم یک شوک بزرگ به اقتصاد کشور وارد شد و تورم افزایش پیدا کرد اما ما عادت نداریم مشکلات را  گردن فردی دیگری بیاندازیم بلکه باید درپی حل مشکلات باشیم.

رشد 28 درصدی نقدینگی

نوبخت با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور در زمانی که دولت روحانی کار خود را شروع کرد، گفت: شهریور سال ۹۲ که دولت را از رئیس‌جمهور قبل تحویل گرفتیم، نقدینگی ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که امسال این رقم به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان رسید. ما در طی این سال‌ها ۲۸ درصد افزایش داشتیم. بعضی‌ها گفتند که هزینه‌های جاری دولت افزایش پیدا کرده است اما آیا ما نباید حقوق معلمان و کارکنان را افزایش دهیم؟ آیا ما نباید فعالیت عمرانی داشته باشیم؟

تایید بازداشت مدیران دولتی متخلف در واردات خودرو

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤالی پیرامون بازداشت برخی از مدیران وزارت صنعت، در ماجرای ثبت سفارش و واردات غیر قانونی خودرو با ارز دولتی با بیان اینکه متأسفانه چنین خبری درست است، گفت: متاسفانه در یک فاصله کوتاه سایت ثبت سفارش هک شد و تخلفاتی صورت گرفت که این حرکت یک اقدام غیرقانونی بود و رئیس‌جمهوری خواستند که با دقت و بدون اغماض با این قضیه برخورد شود و مشخص شود چه کسانی و از چه دستگاه‌هایی در این جریان نقش داشتند.

وی افزود: بعد از آغاز تحقیقات مشخص شد که از خود دولت چند نفر در این جریان نقش‌آفرینی کردند و همانطور که مشاهده کردید رئیس‌جمهور از قوه قضائیه درخواست کرد که به این موضوع رسیدگی شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر نظارت بر افراد دستگیر شده وجود دارد تا شاهد فرار این افراد از کشور نباشیم؟ گفت: از قوه قضائیه درخواست کرده‌ایم که در این قضیه سخت‌گیری داشته باشد تا شاهد سایر موارد مشابه نباشیم اما از طرفی هم از این قوه می‌خواهیم امنیت سرمایه‌گذاری برای افرادی که قصد این کار را دارند به وجود بیاوریم و فضای کسب و کار را ایمن‌سازی کند.

نوبخت در مورد پرداخت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: جز امسال در سنوات گذشته قیمت خرید گندم هر ساله در حال افزایش بوده است، ما می‌توانیم گندم رابا نرخ 800 تومان وارد کنیم اما بنایمان این نیست. تلاش می‌کنیم تا آبان ماه همه مبالغ باقی مانده خرید تضمینی را پرداخت کنیم.

محدودیتی بجز سقف اوپک برای صادرات نفت ایران نباید باشد

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که در بسته پیشنهادی رئیس‌جمهور و اروپا چقدر به فروش نفت اشاره شده، گفت: از طرف‌های باقی‌مانده در برجام انتظار داریم کاستی‌ها را باید جبران کنند، ما جز سهمیه اوپک هیچ محدودیتی در فروش نفت نباید داشته باشیم.

وی ابراز نارضایتی رئیس‌جمهور از بسته اروپا را طبیعی دانست و افزود: همه از ترامپ تبری می‌جویند، ما باید مراقبت و مواظبت کنیم آقای رئیس‌جمهور باید هم نسبت به اظهارات برخی از کشورها ناراحت باشند.

وی درباره تلاش ترامپ برای به صفر رساندن فروش نفت ایران خاطرنشان کرد: نفت یکی از موضوعاتی است که ما از طرف های برجام انتظار داریم. نظام بانکی، پتروشیمی، کشتیرانی و ... دیگر مواردی است که مطرح می‌شود. اینکه صادرات نفت صفر شود حرف پوچ و بیهوده ای است

شوک سیاسی به اقتصاد کشور وارد شده

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری در مورد لزوم انعکاس خدمات دولت و عملکرد بخش ارتباطی دولت در این زمینه گفت: اخبار منفی و مایوس کننده اقتصادی، همه اخبار اقتصاد ما نیست. اینگونه اخبار باعث می‌شود تا رئیس جمهور کشوری به دروغ بگوید اقتصاد ایران در حال فروپاشی است در حالی که دولت برنامه‌های خوبی در دست اجرا دارد.

وی با اشاره به تکمیل برخی از پروژه‌های ملی بخش حمل و نقل و با بیان اینکه 15 تیرماه آب به آبادان و خرمشهر رسید و اعتراضاتی قبل از آن شد اظهار داشت: آیا صدها کیلومتر انتقال آب را بعد از اعتراضات انجام دادیم؟ خیر دولت در حال اقدام طرح‌های بزرگ و برنامه‌های متعدد است.

نوبخت ادامه داد: یک شوک سیاسی به اقتصاد وارد شد، من هیچگاه دنبال این نیستم بگویم چه کسی مقصر است، این تیم اقتصادی با این منابع، دارد پیش می‌رود.

از رفقایمان انتظار داریم به ما روحیه بدهند

وی با بیان اینکه همه باید از تیم اقتصادی دولت حمایت کنند، تصریح کرد: ما وقت این را نداریم پاسخ کسانی که مطامع سیاسی دارند بدهیم، برنامه‌های ما مشخص است. انتظار ما از منتقدین، تمجید نیست اما از رفقایمان انتظار حمایت و روحیه دادن داریم.

سخنگوی دولت درباره سفر علی‌اکبر ولایتی به روسیه و اخبار منتشر شده در مورد امکان سرمایه‌گذاری مسکو در بخش نفت و گاز ایران تا 50 میلیارد دلار هم با اشاره به اینکه مذاکرات آقای ولایتی پیرو سفرهای آقای روحانی و ظریف به روسیه بود گفت: توافقاتی انجام شده بود که نیاز به پیگیری داشتو خوشبختانه در این سفرروسیه نشان داد بر تعهداتش باقی است و نه تنها تهدیدهای تحریمی انگیزه آناه را کم نکرده بلکه تمایلشان بیشتر هم شده است و آماده هستند در زمینه‌های زیربنایی، راه آهن و میادین نفت و گاز ایران سررمایه‌گذاری کنند.

فعلاً صادرات برق به عراق نداریم

وی در پاسخ به سوالی درباره قطع صادرات برق از ایران به عراق، اظهار کرد: صادرات برق به عراق داشتیم اما در شرایط فعلی که ما خودمان کمبود برق داریم، چنین کاری انجام نمی‌شود.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون شایعات مطرح شده در خصوص ارتباط خاموشی های اخیر با توافقنامه پاریس، گفت: کاهش ١٢ درصدی مصرف سوخت های فسیلی در این توافقنامه وجود دارد اما ارتباطی با خاموشی‌های اخیر ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت کارتهای سوخت به چرخه استفاده و احتمال تغییر نرخ شوخت و نارضایتی نانواها از عدم افزایش قیمت نان، گفت: بازگشت کارت های سوخت به جایگاه‌ها برای کنترل مصرف است و نظام کنترلی ما را قوی می‌کند، اما لزوما معنای دونرخی شدن بنزین و سهمیه بندی را ندارد.

وی افزود: برای نان یارانه سنگینی پرداخت می‌کنیم و دولت تحت فشار است اما میداند که یارانه ارد به تنهایی افزایش سایر هزینه‌های نانوایی‌ها را جبران نمی‌کند. دول دلش می‌خواهد به نانواها کمک کند اما بدلیل کمبود منابع نمی‌تواند خیلی از کارها را انجام دهد.

دولت به لوایج 4 گانه نیاز دارد

وی در پاسخ به پرسشی درباره ایراد شورای نگهبان به لوایح چهارگانه نیز اظهار کرد: دولت به دنبال تصویب لوایح چهارگانه است و تأکید می‌کند که این لوایح باید در چارچوب قانون اساسی به تصویب برسد تا برخی کشورهای منطقه مثل رژیم صهیونیستی و عربستان و آمریکا بهانه‌ای برای تبلیغ علیه ایران و ایجاد محدودیت در مبادلات بانکی ما را نداشته باشند.

وی افزود: نگاه دولت بر این است که اگر شورای نگهبان نظری دارد، مجلس آن را برطرف کند؛ چراکه دولت به تصویب این لوایح نیاز دارد.

بانک مرکزی مستق باید لیبرالی عمل کند

نوبخت در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره تأکید خطیب نماز جمعه بر ضرورت استقلال بانک مرکزی از دولت سؤال کرد اظهار داشت: طبعاً هرچه مداخلات دولت در بانک مرکزی کمتر باشد می‌تواند مستقل‌تر عمل کند. منتهی شرایطی وجود دارد که در همان خطبه‌های نماز جمعه یا تریبون مجلس حرف‌های دیگری در خصوص مؤسسات مالی زده شد و بانک مرکزی را وادار کرد ٣٥ هزار میلیارد تومان پول پرفشار برای تسویه طلب‌ها تزریق کند و این نقدینگی است که اثرش در پایه پولی و ضریب فشار باقی می‌ماند. بانک مرکزی اگر مستقل شود، باید لیبرالی عمل کند

کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی

سخنگوی دولت اعلام کرد بدهی دولت به بانک مرکزی با ١٥٠٠ میلیارد تومان کاهش به ٥ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان کاهش یافته است.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به مصوبات آخرین جلسه هیأت دولت درباره آیین نامه های اجرایی تبصره ٥ و ١٨ قانون بودجه سال ٩٧ اظهار داشت: در تبصره ٥ اجازه داده شد که ١٠٠ هزار میلیارد تومان از بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌ها که از دولت طلب دارند، توسط دولت تسویه شود.

وی تصریح کرد: از این تاریخ افرادی که از دولت طلبکار و به بانک ها بدهکار هستند می‌توانند اسناد تسویه از دولت دریافت کنند، گفت: بانک‌ها همین اسناد را که به بانک مرکزی بدهکار هستند را تحویل بانک مرکزی دهند که در نتیجه دولت بدهکار بانک مرکزی می شود و حسن این کار این است که بار بزرگی از دوش بنگاه‌های اقتصادی برداشته شود و نکته دیگر اینکه صورت وضعیت مالی بانک ها نیز مشخص خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به ارائه گزارش ترازنامه بانک مرکزی در نشست اخیر شورای عالی پول و اعتبار اضافه کرد: در این ترازنامه مشخص شد که بدهی دولت به بانک مرکزی که چیزی حدود ١٠ هزار میلیارد تومان است به ٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تقلیل یافته و از این میزان ٥٨٠٠ میلیارد تومان آن مربوط به بدهی سازمان هدفمندی یارانه ها در سال ٨٩ یا ٩٠ برای پرداخت یارانه ها است.

برنامه دولت برای اشتغالزایی، سهم مسکن 300 هزار شغل

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تصویب آیین نامه اجرایی تبصره ١٨ بودجه گفت: بر این اساس مقرر شد برای ایجاد حدود ١ میلیون و ٣٣ هزار فرصت شغلی از طریق اجرای ١٤ برنامه، حدود ٦٥ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری شود.

وی افزود:  ١٢ هزار ٤٠٠ میلیارد تومان از این پول از محل اعتبارات عمرانی برداشت می‌شود تا منابع اشتغال را فراهم کنیم و  ١٥ هزار میلیارد تومان را صندوق توسعه بانکی و ٣٠ هزار میلیارد تومان را نیز نظام بانکی تقبل خواهد کرد.

نوبخت با اشاره به جلسه امروز صبح به ریاست حسن روحانی برای بررسی موضوع ساخت مسکن و نوسازی بافت فرسوده اظهار داشت: مقرر شد سیصد هزار فرصت شغلی با ساخت دویست هزار مسکن ایجاد شود. وی خاطرنشان کرد: روش جدید دولت در ارتباط با مسکن، ساخت و نوسازی بافت فرسوده در یک محله است که در آن، مکان‌های خدماتی در نظر گرفته شده است، که تقریباً نصف مکان ایجاد شده برای مالکان ملک، و پنجاه درصد بقیه برای توسعه‌گر است.
 
نوبخت گفت: قرار شد پنجاه هزار واحد مسکونی حمایتی در داخل شهر و پنجاه هزار واحد مسکونی روستایی با تسهیلات ارزان‌قیمت ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.