ساری- مدیرکل بیمه سلامت مازندران از افزایش بیماران کلیوی در استان خبر داد.

افزایش بیماران کلیوی در مازندران / دیابت، شایع ترین علت نارسایی کلیه است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر رسول ظفرمند صبح سه شنبه در «نشست بررسی سیمای بیماری نارسایی کلیه در مازندران» در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه روند رو به رشد دیابت را در دنیا شاهد هستیم، اظهار کرد: یکهزار بیماری کلیوی در استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه ماهانه ۲ میلیون تومان برای هر بیماری کلیوی هزینه می شود، افزود: سالانه ۲۲ میلیارد تومان در مازندران برای اینگونه بیماران هزینه می شود.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران به وجود ۴ هزار و ۱۱۲ بیمار خاص تحت پوشش این سازمان اشاره کرد و گفت: بیماران خاص از آموزش های خودمراقبتی برخوردار می شوند تا هزینه های نامتعارف اینگونه بیماران کاهش یابد.

ظفرمند یادآور شد: با انجمن های بیماران خاص نشست هایی را برگزار تا آموزش های لازم در راستای تداوم آگاه سازی بیماران صورت گیرد.

۴۵ درصد نارسایی کلیه بعلت دیابت اتفاق می افتد

همچنین دکتر عابدی فوق تخصص کلیه نیز در این نشست شایع ترین علت نارسایی کلیه را دیابت، فشارخون، عفونت کلیه و علل مادرزادی برشمرد و گفت: ۴۵ درصد نارسایی کلیه بعلت دیابت رخ می دهد و در این راستا بهترین راه پیشگیری، کنترل قند خون و آگاهی دادن به بیماران در این ارتباط است.

وی با اشاره به اینکه روند بیماری کلیوی در دنیا بعلت صنعتی شدن در حال افزایش است، افزود: با افزایش فعالیت و کاهش وزن، ترک سیگار، کاهش غذاهای پرچرب و پروتئین و افزایش مصرف میوه و سبزی می توان از افزایش قند خون جلوگیری کرد.

این پزشک متخصص به ۳۰ هزار بیمار کلیوی در کشور اشاره و از وجود ۱۳۰۰ بیمار دیالیزی در مازندران خبر داد و اضافه کرد: نسبت بیماران کلیوی به تخت در کشور ۵ و یک دهم است در حالیکه این رقم در مازندران ۵ و هفت دهم است.

دکتر عابدی با اعلام اینکه ۲۲۹ تخت فعال دانشگاهی و ۲۱ تخت غیر دانشگاهی برای اینگونه بیماران در مازندران وجود دارد، گفت: استان های تهران، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی و مازندران بیشترین بیماران کلیوی را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه از هر یک میلیون نفر در دنیا ۵۱۰ نفر از نارسایی کلیوی رنج می برند، افزود: این رقم در ایران ۶۸۰ نفر بوده و از میانگین دنیا بیشتر است.

این پزشک متخصص کلیه، نقش پزشک خانواده در پیشگیری از بیماری های کلیوی را بسیار مهم خواند و گفت: برای بیماران کلیوی چند دارو موردنیاز است که در داخل کشور تهیه و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

دکتر عابدی اضافه کرد: بعلت خارجی بودن داروهای پیوند، در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی یکی از دلایل وقوع بیماری کلیوی را مصرف خودسرانه و بالای داروها بویژه مُسکن ها مانند ایندومتاسین، دیفونوکسیلات، ایبوبروفن، ناپروکسن و آنتی بیوتیک دانست و افزود: داروهای بدنسازی و دوپینگ نیز به شدت برای کلیه ها آسیب زاست و باید جوانان از استفاده از مصرف داروهای نامشخص در بدنسازی خودداری کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.