رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) وجود پرچم این کمیته در دفتر قائم تولیت آستان قدس رضوی را نشانه نزدیکی این دو نهاد یاد کرد و گفت: همکاری ما با آستان قدس رضوی نسبت به گذشته بیشتر و گسترده تر شده است.

همکاری کمیته امداد و آستان قدس رضوی گسترده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛ مهندس پرویز فتاح صبح امروز و در نشست با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در پاسخ به خبرنگارما درباره همکاری‌های مشترک کمیته امداد امام خمینی(ره) و آستان قدس رضوی گفت: همکاری ما  بویژه پس از رویکرد جدیدی که جناب آقای رئیسی تولیت محترم آستان قدس رضوی داشته بیشتر و وسیع تر از قبل شده است.

وی با اشاره به این که در ساختار جدید آستان  قدس دفتری به نام معاونت رسیدگی به امور محرومین ایجاد شده که قبلا نبوده است، افزود: درحال حاضر معاونت این دفتر به عهده آقای خاکسار است که پیشتر  مشاور بنده بوده اند. ضمن این که آقای بختیاری قائم مقام تولیت استان قدس رضوی هم عضو هیات امنای کمیته امداد است  که در دفتر ایشان واقع در جوار حرم امام رضا(ع)  پرچم کمیته امداد قرار دارد.

فتاح  با اشاره به این با تولیت محترم آستان قدس رضوی به صورت مداوم جلسه دارد، افزود:  برخلاف سابق که  برای دریافت یک وعده غذای نذری  امام رضا(ع) برای مددجویان اعزامی‌از سوی کمیته امداد می‌باستی کلی با  آستان نامه نگاری می‌کردیم که نتیجه‌اش هم معلوم نبود اما الان تمام کاروان‌هایی که ما اعزام می‌کنیم سه روز مهمان آستان هستند. بعنی به محض رسیدن کاروان‌های ما به مشهد مقدس آن‌ها صبحانه، نهار و شام میهمان آستان قدس می‌شوند که این کمک مناسبی به کمیته امداد است چون این گونه هزینه اطعام اعزامی‌ها از دوش ما برداشته می‌شود. علاوه بر این طبق توافقی که با هم داشتیم از نیمه دوم امسال اسکان و اطعام تمام کاروان‌های اعزامی‌کمیته امداد به مشهد مقدس هم با آستان قدس رضوی خواهد بود.  

وی  همچنین از همکاری خوب آستان قدس رضوی با کمیته امداد در کمک به زلزله زدگان کرمانشاه خبر داد و افزود: علاوه بر این طی توافقی که با هم داشته ایم قرار شده  است به صورت مشترک یک هزار واحد مسکونی برای مددجویان استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی وخراسان جنوبی احداث کنیم.

وی همچنین از مشارکت آستان قدس رضوی برای پرداخت تسهیلات بانکی به نیازمندان اشاره کرد و گفت: برای این منظور آستان ۳۰ میلیارد تومان در صندوق کمیته امداد سپرده گذاری کرده است که این رقم در چند ماه آینده به ۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

 رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین از افزایش ۱۴ درصدی مستمری مددجویان  تحت پوشش کمیته امداد در سال جاری خبر داد و گفت: طبق مصوبه هیأت دولت باید میزان مستمری و حقوق پرداختی به مددجویان  دو سوم حداقل حقوق مردم عادی باشد که با توجه به شرایط وگرانی‌های اخیر دولت افزایش ۱۴ درصدی مستمری مددجویان را تصویب کرده است که این افزایش محاسبه شده و امشب به حساب مددجویان واریز می‌شود.

وی با اشاره به این که مستمری مددجوان جدا از حق یارانه ای است که از  سوی دولت به آنان پرداخت می‌شود، افزود: درحال حاضر به هر خانواده دو نفره ۲۱۵ هزار تومان، سه نفره ۲۸۹ هزار تومان و خانواده‌های سه نفره ۳۸۴ هزار تومان و ۵ نفره و بیشتر ۴۱۶ هزار تومان مستمری پرداخت می‌شود. علاوه بر این به صورت ماهیانه  از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها، یارانه‌ها به ازای هر نفر ماهیانه ۴۵ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند. ضمن این که کمیته امداد نیز مانند گذشته برای هر خانواده یک نفره ۵۰ هزار تومان و ۵ نفره ۱۰۰ هزار تومان می‌پردازد بنابراین در مجموع می‌توان گفت میزان دریافتی و درآمد مددجویان هم اکنون به حدود دو سوم حداقل حقوق مردم عادی می‌رسد.

وی در ادامه از افزایش۵۰ درصدی درآمد کمیته امداد در سه ماهه نخست امسال از محل مشارکت‌های مردمی‌خبر داد و گفت: با توجه به افزایش گرانی‌ها و تبعات منفی آن که ممکن است بیشتر گریبان محرومین جامعه را بگیرد  مردم نیز حمایت‌های خود از کمیته امداد و محرومین را افزایش داده اند که این موضوع جای تقدیر دارد.

به گفته وی نظام توانسته با انتقال برق، آب و حد زیادی گاز  به روستاها، سطحی از رفاه را ارائه کند اما در زمینه  افزایش درآمد محرومین جامعه همچنان مشکلاتی وجود دارد که باید با حمایت بیشتر از اشتغال افراد نیازمند  قدم‌های بلندتری در این راستا بر داشته شود.  

رئیس کمیته امداد در ادامه به بحث مسکن مددجویان پرداخت و گفت:  طبق تفاهم نامه ای که با سپاه پاسداران و ستاد اجرایی فرمان داشته ایم  قرار شد  طی سه ماه آینده ۱۰ هزار واحد مسکونی ضد زلزله در روستاهای محروم  ۱۴ استان کشور احداث کنیم.

به گفته وی  طبق تفاهم نامه یاد شده در احداث ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی از وام دولتی و تسهیلات بنیاد مسکن استفاده نخواهد شد.

فتاح  همچنین به مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در سال جاری دولت باید ۵۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام را به ما تحویل بدهد تا تکمیل کنیم و در اختیار مددجویان قرار دهیم. بر همین اساس روز گذشته آیین‌نامه این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شد که در صورت تصویب آن در دولت کار احداث  و تکمیل واحدها را  شروع می‌کنیم.

وی همچنین از احداث و تجهیز  ۵۴۰۰ واحد مسکونی برای زلزله زدگان استان کرمانشاه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: همه این واحدها با کمک‌های مردمی‌ احداث و تحویل زلزله زدگان می‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)  به اختصاص ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اشتغال مددجویان در سال ۹۷  اشاره کرد و گفت: با این اعتبارات در مجموع می‌توانیم برای اشتغال  به ۲۰۰ هزار نفر  وام قرض الحسنه  بدهیم.

فتاح  با اشاره به این که با اعتبارات یاد شده احتمالا کسی برای دریافت وام اشتغال پشت نوبت نخواهد ماند، در پاسخ به سوالی گفت: با پرداخت وام اشتغال  تا کنون ۱۵ درصد از مددجویان از پوشش کمیته امداد خارج شده اند.

وی در همین زمینه گفت: اگر بودجه اشتغال زایی که در اختیار کمیته امداد قرار گرفته است را نتوانیم مدیریت کنیم  باید مواخذه شویم.   

وی در خصوص میزان خط فقر در سال جاری با توجه به افزایش تورم در جامعه  گفت: از بخش‌های تخصصی درخواست کردیم تا به صورت تخصصی به این موضوع بپردازد و میزان تورم و خط فقر را به صورت تخصصی احصا کنند. بهر حال مسئولین  نظام  از حال محرومین جامعه در شرایط فعلی غافل نیستند  و به همین دلیل بسته‌هایی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر  پیش بینی کرده‌اند که  فعلا جایز نیست رسانه‌ای شود.

وی در پاسخ به سوالی از خروج ۲۷۴ هزار خانوار از چرخه حمایت کمیته امداد خبر داد و گفت:  این نهاد برای تحت پوشش قرار دادن  افراد جدید  هیچ مشکل و  نگرانی ندارد  اما نباید به تقاضا دامن بزنیم  بنابراین  در سه ماهه نخست امسال ۳۰ هزار مددجوی جدید را تحت پوشش قرار داده ایم  و اگر باز هم نیاز باشد افراد بیشتری را تحت پوشش  می‌بریم.

فتاح در ادامه   از فروش ساختمان کمیته امداد واقع در  سوهانک خبر داد و گفت: ۱۹ دستگاه  متقاضی خرید  این ملک بودند که ما  در نهایت آن را به دانشگاه آزاد که حاضر شده بود بیشترین پول را بابت آن بپردازد و تمام هزینه‌ها اعم از تغییر کاربری ساختمان را به عهده بگیرد، فروختیم.

وی با عذر خواهی از وزارت بهداشت و درمان گفت:  آقای دکترهاشمی‌در این معامله از بنده رنجیده شد چون یکی از متقاضیان خرید ساختمان سوهانک بود اما من بخاطر اختلاف قیمت پیشنهادی حاضر به فروش آن به دانشگاه آزاد  شدم.  

به گفته وی پول حاصل از فروش سوهانک در صندوق امداد ولایت و برای پرداخت وام ضروری مددجویان سپرده گذاری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.