عربستان سعودی با شعله‌ور کردن آتش درگیری‌ها در المهره از این استان تحت اشغال خود در یمن برای هدف قرار دادن کشور عُمان سوء استفاده می‌کند.

 برنامه عربستان برای ضربه زدن به سلطان‌نشین عمان از طریق «المهره»

به گزارش قدس آنلاین، «عباس الضالعی» تحلیلگر یمنی تاکید کرد عربستان سعودی از حضور نظامی خود در استان المهره یمن برای هدف قرار دادن عمان سوء‌ استفاده می‌کند . وی افزود اقدام عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی فراری در برکناری علی سالم الحریزی از استانداری المهره و نیز برکناری احمد محمد قحطان مسئول امنیت استان بر اساس دیکته‌های مستقیم سعودی صورت گرفته و وی را در تقابل مستقیم با مردم این منطقه قرار خواهد داد که مخالف حضور سعودی‌ها و اماراتی‌ها هستند.

این نویسنده یمنی که در صفحه شخصی خود در توئیتر به افشاگری درباره تحرکات منفی سعودی علیه عمان از طریق مناطق تحت اشغال خود در یمن پرداخته است، خاطر نشان کرد هادی در تغییر مسئولان سیاسی و امنیتی استان المهره یمن تحت فشارهای مستقیم سعودی قرار داشته است، این افراد(احمد محمد قحطان و علی سالم الحریزی) به مخالفت با حضور نظامیان سعودی و اماراتی در استان المهره معروف هستند.

تحلیلگر یمنی درباره هدف‌های ریاض از سیطره بر استان المهره یمن تاکید کرد سعودی‌ها به دنبال ایجاد مرکزی برای سلفی‌ها در مرزهای سلطان‌نشین عمان برای مقابله با  اباضیه در عمان و با هدف شعله‌ور کردن آتش درگیری مذهبی و نیز گشایش گذرگاهی برای صادرات نفت از طریق المهره است.

وی افزود حضور نظامیان سعودی با طرح ریاض برای هدف قرار دادن سلطان‌نشین عمان مرتبط است، اما مردم استان المهره یمن مخالف تبدیل شدن استانشان به عنوان سکویی برای هدف قرار دادن عمان هستند، چرا که از نظر آنها، عمان بهترین همسایه برای یمن است و مسقط هیچ فعالیت منفی که به یمن آسیب برساند، انجام نمی‌دهد و روابطش با مردم المهره، تاریخی است و عمان از توسعه استان المهره بدون اینکه به آن خدشه وارد کند،‌حمایت می‌کند.

به گفته وی، هادی برای شعله‌ور کردن آتش درگیری‌ها در المهره در راستای اجرای طرح‌ها و سیاست‌های عربستان و امارات حرکت می‌کند. پیشتر سعودی وامارات بر هادی فشار وارد کردند تا محمد کده استاندار المهره را که با حضور نظامیان سعودی و اماراتی مخالف بود، برکنار کند.

وی خاطر نشان کرد اصرار بر حضور نظامیان سعودی و اماراتی، سبب شد تا مردم المهره برای حمایت از استانشان در برابر طرح‌های مشکوک به پا خیزند.

الضالعی افزود بی‌اعتنایی منصور هادی به مطالبات مردم المهره سبب اصرار آنها بر ادامه  اعتراضاتشان و مخالفت با حضور سعودی و اماراتی و افزایش روحیه و گرایش استقلال‌طلبی المهره و سقطری و تشدید تنش میان مردم المهره و نظامیان سعودی می‌شود.

الضالعی تاکید کرد تصمیمات هادی پس از آن صورت گرفت که اعتصاب مردم المهره، نظامیان سعودی را وادار کرد تا گذرگاه‌ها را تسلیم نیروهای محلی کنند.

تصمیمات اخیر هادی موجی از خشم در میان یمنی‌ها به وجود آورده است به ویژه با توجه به اینکه شخصیت‌های جدید منصوب شده از سوی وی در استان المهره طرفدار حضور نظامیان سعودی هستند در حالی که مسئولان سابق مخالف این حضور و طرفدار اعتصابات مردم بودند. به گفته منابع یمنی تصمیمات جدیدی که منصور هادی اتخاذ کرده،‌ بی‌اعتنایی سعودی به وعده‌هایش مبنی بر تحویل فرودگاه بین المللی الغیضه و بندر نشطون و گذرگاه‌های زمینی را نشان می‌دهد،‌تمام کسانی که منصوب شده‌اند، نه تنها نزدیک به سعودی هستند بلکه در سازمان اطلاعات نظامی سعودی آموزش دیده‌اند و اکنون به عنوان نمایندگان انحصاری سعودی در المهره عمل می‌کنند. تصمیمات اخیر در مدت 24 ساعته تعلیق اعتصابات مسالمت آمیز مردم المهره صورت گرفته که در بین توافق میان کمیته سازمان‌دهی اعتصابات و ائتلاف سعودی صورت گرفت که مشروط کرده بود به اینکه ریاض حاکمیت یمنی را حفظ کرده و نظامیان خود را از استان المهره خارج و تمام گذرگاه‌ها و تاسیسات را به نیروهای یمنی تحویل داده و اوضاع را به شرایط قبلی بازگرداند.

اخیرا یک رسانه روسی به نقل از منابع یمنی از عقب‌نشینی غیرمنتظره نظامیان متجاوز سعودی از فرودگاه غیرنظامی الغیظه در استان المهره در شرق یمن در پی تظاهرات مردم این منطقه و درخواست آنها برای خروج اشغالگران خبر داده بود.

یک منبع در کمیته ساماندهی تظاهرات و اعتصاب مردمی در استان المهره در شرق یمن به اسپوتنیک گفته بود عقب نشینی نظامیان سعودی در پی توافق با مقامات محلی و اعتصاب کنندگان صورت گرفته است.

این منبع افزود فرمانده نظامیان سعودی، توافق‌نامه‌ای را با فرمانده پلیس استان امضا کرد، بر اساس این توافق، نظامیان متجاوز سعودی از این فرودگاه عقب‌نشینی کرده و فرودگاه تحت مدیریت غیرنظامی قرار می‌گیرد و گذرگاه مرزی با سلطان‌نشین عمان هم به مقامات محلی و امنیت داخلی واگذار می‌شود.

اعتراضات در شهر الغیظه مرکز استان المهره یمن از آوریل گذشته علیه متجاوزان سعودی و  اماراتی آغاز شده و مردم خواهان خروج اشغالگران متجاوز شده بودند.

نظامیان متجاوز سعودی دسامبر گذشته فرودگاه الغیظه را اشغال کرده و همزمان دو گذرگاه صرفیت و شحن و بندر نشطون را هم به اشغال خود درآورده بودند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.