۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 610692

حالا فهمیدید چرا مردم در حد سپردن چند بطری آب معدنی برای رساندن به زلزله زدگان کرمانشاه به کل شما دولتمردان اعتماد نداشتند؟ از بس به آن‌ها دروغ گفته‌اید! هر بار چیزی گفته و بعد مثل آب خوردن حرفتان را عوض کرده‌اید.

در خبرها از قول آقای «ظریف» آمده بود؛ «ایران مطمئن‌ترین بازار برای حضور شرکای خارجی است». درست زیر همین خبر، یکی از هموطنان خوش ذوقی که این روزها در فضای مجازی کم نیستند، یادداشت گذاشته بود:«شما چهار تا سکه قانونی ملت رو تا حالا 10 بار دبه کردی، مطمئن ترین بازارت کجا بوده؟!» و با تأسف باید پذیرفت در این تقابل، نیشخند این هموطن، چندان بیراه نیست. وزیر اقتصاد هم گفته است: «سازمان امور مالیاتی، خریداران عمده سکه را شناسایی کرده و طبق قانون، آن‌ها مکلف به پرداخت مالیات بر سود اتفاقی هستند». بگذارید کمی به عقب برگردیم. از اواسط بهمن تا پایان نیمه اول فروردین گذشته، در پی آشفتگی بازار ارز، دولت چند سیاست کنترلی را پیشه کرد. از جمله پیشفروش سکه و جالب آن بود که مردم استقبال نمی‌کردند و لذا بانک مرکزی هر شب تاریخ پیشفروش را تمدید می‌کرد. در آن روزها مسئولان مرتب مصاحبه‌هایی می‌کردند و قول‌هایی می‌دادند تا مردم را تشویق به ثبت نام درطرح پیشفروش کنند. مثلاً بارها تأکید کردند، اصل سکه‌ها به صورت فیزیکی تحویل می‌شود. بارها گفتند هیچ نوع مالیاتی از ثبت نام کنندگان گرفته نمی‌شود؛ تأکید کردند، هر ایرانی 18 سال به بالا با ارائه مدارک و پرداخت مبلغ مورد نیاز، هر مقدار سکه که بخواهد می‌تواند ثبت نام کند و... .
از نیمه فروردین گذشته حتی برای جذاب تر شدن این طرح، پیشنهادهای مختلف زمانی را به آن افزودند. همزمان اوضاع بازارهای مالی به سبب سیاست‌های خود حضرات بدتر شد و لذا این بار مردم برای ثبت نام هجوم آوردند. آن‌ها هم خیلی زود و پس از رسیدن به ارقام مورد نظر، پیشفروش سکه را متوقف کردند. از همان لحظه شروع شد. هر روز یک سیاستمدار و نماینده مجلس و وزیر و مدیرکل و... در این رسانه و آن شبکه خبری می‌آید و برای مردمی که ثبت نام کرده‌اند خط و نشان می‌کشد. چرا؟ چون بر اثر سیاست اشتباه آقایان عده‌ای در این میان سودجویی کرده‌اند! باری جز خریداران سکه، دیگرانی هم هستند که سود اتفاقی خوبی کرده‌اند. آن‌ها که دلار 4200 تومانی برای واردات گرفتند و اما اجناس وارداتی را 8000 تومانی به ملت فروختند. عجیب است. آقای وزیر اقتصاد و دیگران کمتر از این بخش حرف می‌زنند. حال آنکه فقط رانت داده شده در این بخش، حدود 100 هزار میلیارد تومان یعنی 10 برابر کل مبلغ همه سکه‌های پیشفروش شده است! حیرت آور نیست که همه، این رقم هولناک را ول کرده‌اند و هر روز درباره سکه‌ها و مالیات آن‌ها، ایده و نظریه می‌دهند؟
وزیر اقتصاد گفته است از این‌ها مالیات بر سود اتفاقی می‌گیریم. آقای وزیر! این مالیات را در ممالک دیگر از برندگان لاتاری و بخت آزمایی و قمار می‌گیرند. اگر هم بگویید مالیات بر درآمد اتفاقی، طبق ماده 119 ق.م.م، درآمد اتفاقی یعنی درآمد حاصل از معاملات محاباتی، یعنی موارد عطا کردن و بخشیدن بلاعوض ... آیا سکه‌ها را شما به مردم بخشیده‌اید؟ آیا مردم از خود نمی‌پرسند چرا یک روز ما را تشویق به خرید و آوردن سرمایه می‌کردند و هی مصاحبه می‌کردند که هیچ نوع مالیاتی نمی‌گیریم و... اما حالا هر لحظه نظیر مجرمان با ما برخورد می‌کنند و برایمان خط و نشان می‌کشند و از انواع مالیات‌ها برایمان رونمایی می‌کنند؟ آقای وزیر! شما را به خدا جلوی این رفتارهای مخاطره آمیز را بگیرید. حالا فهمیدید چرا مردم در حد سپردن چند بطری آب معدنی برای رساندن به زلزله زدگان کرمانشاه به کل شما دولتمردان اعتماد نداشتند؟ از بس به آن‌ها دروغ گفته‌اید! هر بار چیزی گفته و بعد مثل آب خوردن حرفتان را عوض کرده‌اید. اکنون هم فکر نمی‌کنید با این حرف‌ها، اگر فردا بخواهید اوراق قرضه‌ای به مردم بفروشید یا در هر طرحی نیاز به مشارکت ملت داشته باشید، دیگر هیچ کس به حرف‌های شما اعتماد نخواهد کرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    0 0
    من بیاد دارم در قدیم وقتی میخواند سکه بفروشند از طریق بانک ملی یا کار گشایی به تعدادمعین میفروختن وبا تعجب دیدم که بانک مرکزی برای فروش اقدام کرد و تعداد مشخص نشد و نگفتن مالیات به آن تعلق میگیرد . حال یک نفر پول دارد میرود هرچه دلش بخواهد سکه میخرد و در ابتدا نگفتن مالیات به آن تعلق میگیرد یک جنس است رفته خریده اولا این کار درست نبوده چرا چون وضعیت بازار را خراب میکند نمونه فروش ارز که بسیار روشن است گفتار فراوان است اما در این جا محدود است اولا علت همه این نابسامانی ها این استکه افراد در جایگاه خود قرار نگرفته است اقتصاد علمی است که باید فرا گرفت آن از دانشگاه است هر کس باید در جایگاه خو قرار بگیر در آن زمان عدالت رعایت شده چون دانشگاه رشته های مختلف دارد یک پزشک جراح نمیتواند یک اقتصاد دان خوبی باشد حسابدار نمیتواندسفیر شود چرا علوم سیاسی روابط بین الملل است دانشگاه داریم پس اقتصاد که ویران است علت دارد فرضیه دارد باید رعایت شود پس داروین فرصت وزیر باید ایمپجمنت شود و دوم باید افراد اطراف رییس جمهور انسان های باشند نزدیک به ایشان دلسوز و تمام موارد را درست در اختیار رییس‌جمهور قرار دهد و باید فروش شغل در کشور از بین برود و برای جابجایی افراد شغل بفروش نرسد آنچه حقیقت است از رییس‌جمهور پنهان نکنند و مردم اگر به تقسمات حکومت افلاطون آگاه باشند میگوید یکی از حکومت‌ها حکومت ایمان است درست است چون اگر ایمان باشد خطا کمتر است در خانواده ما اگر ایمان باشد افراد خانواده کمتر خطا دارند چین چرا چین شد مالزی چرا ما هیچ چیز کمتر از آنها که نداریم بیشتر هم داریم چین رشوه گرفتنه ۱۰۰۰ نفر اعدام کرد من با اعدام مخالفم اما همه دارایی افراد رشوه گیر را بگیرند و در جامعه رها شود بد تر از اعدام است کشور ما اگر طایفه حقیقت گویان در راس قرار گیرند انشاءالله درست خواهد شد