قدس انلاین : رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به‌اینکه روزانه بیش از 2 هزار تن زباله در شهر مشهد تولید و دفع می‌شود؛ گفت: تأکید کمیسیون به سازمان پسماند این است به‌سمت فرهنگ‌سازی برای تفکیک زباله از مبدأ روی آورد.

تولید روزانه بیش از 2 هزار تن زباله در مشهد/ ضرورت فرهنگ‌سازی برای تفکیک زباله از مبدأ
 محمد حاجیان‌شهری ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات تالار شهر مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه طی دو تا سه هفته ابتدایی فعالیت، پنج کارگروه با حضور نخبگان دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی تشکیل شد؛ گفت: تاکنون، ۳۶ جلسه توسط کمیسیون تشکیل شده و طی آن، ۵۹ نظریه مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: همچنین، ۳۳ لایحه و ۳ طرح بررسی شده و ۲۵ مورد بازدید میدانی از فعالیت‌های شهرداری صورت گرفته است.

وی با اشاره به‌اینکه اصلی‌ترین حوزه در این کمسیون حوزه خدمات شهری است؛ اضافه کرد: محور اصلی فعالیت کمیسیون این بود که در حوزه خدمات شهری تحلیلی صورت گیرد و به‌دنبال راهکارهایی برای ارائه خدمات با هزینه کمتر باشیم.

حاجیان شهری با تأکید بر اینکه نحوه محاسبه خدمات نیز باید دقیق‌تر باشد؛ یادآور شد: نحوه محاسبه سطوح خدماتی رفت و روب در شهر مانند شستن تابلوها و مبلمان شهری باید تعیین شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد بررسی تدوین برنامه میان‌مدت چهار ساله شهرداری را اقدام دیگر این کمیسیون بیان کرد و ادامه داد: این موضوع نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

وی بیان کرد: از جمله اقدامات دیگر، بررسی برخی از لوایح و قراردادهای سنوات سال گذشته شهرداری است که در این خصوص عملکرد مدیریت نظارت بر سازمان پارک‌ها، وضعیت قرارداد مشارکتی باغ گیاه‌شناسی، پارک‌ها و فضای سبز و برخی موارد دیگر بررسی شد.

حاجیان شهری با اشاره به‌اینکه عمده فعالیت این کمیسیون در خصوص آب متمرکز بود؛ تشریح کرد: در این خصوص برای استفاده از گونه‌های کم‌آب‌طلب اقداماتی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: لیست بیش از 300 گونه گیاهی کم‌آب‌طلب تهیه شده که این گیاهان براساس ژنتیک و مصرف آب توانایی استفاده در شهر مشهد را دارند.

وی با اشاره به‌اینکه روزانه بیش از 2 هزار تن زباله در شهر مشهد تولید و دفع می‌شود؛ متذکر شد: تأکید کمیسیون به‌سازمان پسماند این است به‌سمت فرهنگ‌سازی برای تفکیک زباله از مبدأ روی آورد.

حاجیان شهری اظهار کرد: سیاست ما در کمیسیون جداسازی و اجرای قانون پسماند در حوزه مدیریت شهری مشهد است که تأکید بر اصل تفکیک از محل جمع‌آوری و سایر مراحل دارد تا بتوانیم از این طلای کثیف برای شهر ایجاد درآمد داشته باشیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: هم‌اکنون 50 ایستگاه آتش‌نشانی در شهر مشهد وجود دارد که با توجه به‌استاندارد جمعیتی، باید 15 ایستگاه دیگر وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: چند سالی است که سازمان آتش‌شناسی به‌سمت واگذاری ایستگاه به‌بخش خصوصی حرکت کرده و براساس آخرین لایحه شهرداری این موضوع در کش‌وقوس قرار دارد.

حاجیان شهری اضافه کرد: براساس استعلام معاون وقت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد از سازمان شهرداری‌ها، این سازمان حاکمیتی و غیرقابل واگذاری اعلام شده بود، بنابراین قرارداد برای تعیین تکلیف این موضوع به مدت دو ماه تمدید شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در ادامه بررسی لایحه دوفوریتی شهرداری برای تعیین تکلیف آن به‌سمت خصوصی‌سازی ارائه شد و منجر به‌تمدید قرارداد تا پایان سال 96 شد تا شهرداری ظرف مدت دو ماه سازوکار آن را تعیین کند.

وی با اشاره به‌اینکه از شهرداری برای دریافت استفساریه از وزارت کشور درخواست شد؛ بیان کرد: لایحه شهرداری این است که به‌سازمان اجازه خصوصی‌سازی و بهره‌برداری به‌این سازمان داده شود. 

حاجیان شهری با بیان اینکه دو آرامستان بهشت رضا(ع) و بهشت رضوان در اختیار شهرداری است؛ تشریح کرد: آرامستان بهشت رضوان که در شورای چهارم مصوب و تأسیس شد دارای همه امکانات دفن اموات است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به‌اینکه تاکنون 400 نفر از اموات در این آرامستان دفن شده‌اند؛ ادامه داد: مسیر رفت‌وآمد این آرامستان در حال احداث بوده و بنا است تا طی 8 ماه تحویل داده شود.

وی درباره بودجه حوزه معاونت خدمات شهری اظهار کرد: بودجه معاونت خدمات شهری در سال 97، 768 میلیارد تومان بودجه جاری و عمرانی نقدی و غیرنقدی است.

حاجیان شهری گفت: آتش‌نشانی 133 میلیارد تومان، مدیریت پسماند 103 میلیارد تومان، سازمان پارک‌ها حدود 65 میلیارد تومان، سازمان فردوس‌ها 31 میلیارد تومان و سازمان میادین 32 میلیارد تومان از این بودجه را به‌خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.