یک تحقیق میدانی نشان می‌دهد، آمار تلفات ائتلاف عربستان در یمن بسیار بالاست به طوری که فقط از سودانی‌هایی که عربستان با پول به خدمت گرفته، 850 نفر تاکنون کشته شده‌اند.

به گزارش قدس آنلاین، دولت عربستان سعودی چند ماه پس از آغاز حمله به یمن، برای نیل به اهداف خود، طی توافقی با دولت سودان در ازای کمک‌های اقتصادی صدها سرباز ارتش این کشور را به یمن کشاند.

بنابراین اولین نیروهای سعودی بالغ بر ۴۰۰ افسر و سرباز سودانی در مهر ماه ۹۴ وارد جنوب یمن شدند.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید»، اما در این میان اطلاع‌رسانی در خصوص آمار تلفات نیروهای سودانی در قریب به سه سال گذشته به شدت از سوی دولت این کشور و رسانه‌های جریان سعودی کنترل شده است.

این روزنامه طی یک تحقیق میدانی و مصاحبه با خانواده سربازان و افسران سودانی، آمار تقریبی کشته‌شدگان سودانی اعم از افسر و سرباز را تا ماه ژوئن گذشته ۸۵۰ تن برآورد کرده است.

در گزارش این روزنامه به نمونه‌های متعددی اشاره شده است؛ بسیاری از خانواده‌های نظامیان سودانی کشته شده، خبر فوت فرزندان خود را نه از منابع رسمی بلکه از طریق شبکه‌های اجتماعی (واتس آپ) یا از طریق دوستانشان فهمیده‌اند.

برخی هم که با نگرانی به دنبال اطلاع یافتن از سرنوشت فرزندان خود بوده‌اند به زحمت توانسته‌اند از طریق آشناهای خود در عربستان خبر کشته شدن آن‌ها را دریافت کنند.

در گزارش العربی الجدید به یک خانواده سودانی اشاره می‌کند که خبر کشته شدن فرزند خود به نام «محمد فیصل» را از طریق گوشی تلفن همراه اهالی محلی در یمن دریافت کرده‌اند و همچنین کاشف به عمل آمده است که به همراه او ۱۸ سودانی دیگر نیز کشته شده‌اند. این واقعه در پنجم می گذشته رخ داده است.

در مورد دیگری، خانواده سرباز سودانی به نام «دفع‌الله محمد حسین» خبر کشته شدن او را به همراه سه افسر و ده سرباز دیگر از طریق بستگانشان در عربستان دریافت کرده‌اند.

برادر این سرباز سودانی به العربی الجدید گفته است که برای اطمینان خاطر، خبر کشته شدنش را از منابع رسمی پیگیری کرده اما فرماندهی ارتش سودان نه این خبر را تایید و نه رد کرده است.

این گزارش می‌افزاید که خانواده‌های سودانی از اینکه فرزندانشان به یمن اعزام شوند و پس از کشته شدن حتی نتوانند جنازه‌ی آن‌ها را دریافت کنند، در هراسند.

یک افسر ارشد سودانی که خواستار عدم افشای نامش شده به العربی الجدید گفته است که طبق معمول و طبق دستورالعمل ارتش باید در ساعات اولیه کشته شدن سربازی خبر این واقعه به خانواده‌اش داده شود، اما این دستورالعمل دیگر انجام نمی‌شود و ارتش به منظور عدم افت روحیه خانواده‌ها، خبر کشته شدن فرزندانشان در یمن را با تاخیر به آن‌ها می‌دهد یا به کلی موضوع را مسکوت نگه می‌دارد.

این گزارشات نشان می‌دهد که در صورت آگاهی مردم سودان از میزان تلفات سربازانشان در یمن، دولت خرطوم برای خروج از این کشور تحت فشار قرار گیرد.

سرتیپ ستاد «محمد بشیر سلیمان» از مسئولان سابق هیات فرماندهی ارتش سودان معتقد است تصمیم دولت برای مشارکت در جنگ یمن امنیت ملی سودان را تهدید می‌کند. او در ادامه می‌گوید که جنگ یمن به خاطر عوارض طبیعی و ناهمواری‌هایش پایانی ندارد و در این میان این عربستان است که همواره در معرض موشک‌های یمنی قرار دارد.

کتمان آمار تلفات انسانی ارتش سودان در یمن در حالی است که در طول چهار سال جنگ، سعودی‌ها نیز هیچ آمار رسمی‌ای از تعداد کشته‌هایشان اعلام نکرده‌اند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.