معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۳۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در خراسان رضوی داریم که تعدادی از آنها نیازمند هستند.

۳۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در خراسان رضوی داریم

 غلامحسین حقدادی امروز ۲۷ تیرماه در مراسم افتتاحیه پروژه‌های بهزیستی گناباد با بیان این مطلب گفت: زنان سرپرست خانوار در گذشته زنانی بودند که همسر آن‌ها فوت کرده بود و زنان مطلقه بسیار کم بود که کم کم این آمار تغییر کرده و هم اکنون اکثر زنان سرپرست خانوار زنانی هستند که طلاق گرفته، بچه نداشته و در معرض آسیب هم هستند.

وی با بیان اینکه توان دولت محدود است ادامه داد: بایستی با کمک خیریه‌ها درجهت اشتغال و تسهیل بخشی آن و در نهایت توانمندسازی این زنان سرپرست خانوار اقدام کرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی افزود: ۱۳۰۰ نفر پرسنل در بهزیستی استان خراسان رضوی مشغول به کار هستند که اگر هیئت امناها، هیئت مدیره‌ها و مدیران عامل و پرسنل خیریه‌ها را که همکاری مستقیم با بهزیستی دارند به این آمار اضافه کنیم به ۳۰ هزار نفر می رسد.

حقدادی تصریح کرد: تجربه موفق گروه‌های همیار زنان نشان داده که اگر از این گروه ها حمایت شود تأثیر آن از خیلی از کمک های موقت موردی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی جامعه هدف خیلی وسیعی دارد، اظهار کرد: یکی از مخاطبین معتادان بهبودیافته هستند که در این خصوص سازمان های مردم نهاد به کمک بهزیستی آمده اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ریشه‌ها، ساقه‌ها و میوه‌های متفاوتی داشته و بر همین اساس همه باید دست در دست هم دهیم تا از شیوع آن جلوگیری کنیم، چراکه عوارض این آسیب‌ها دامن همه جامعه را می‌گیرد.

حل مشکل اعتیاد بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست

حقدادی گفت: در حوزه اعتیاد، بهزیستی یکی از سازمان‌هایی است که وظایفی شامل حوزه‌های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب های اجتماعی را بر عهده داشته است، بر همین اساس حل مشکل بزرگ اعتیاد که تعداد زیادی ازجامعه را درگیر کرده به تنهایی توسط دولت و بدون حضور و مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: طی آمار رسمی منتشر شده در یکی دو سال اخیر رشد اعتیاد به شدت کاهش پیدا کرده و کنترل شده که وجود کمپ‌های اعتیاد و سایر مراکز در این زنجیره تأثیرگذار بوده است.

هدف عمده بهزیستی پیشگیری است

در ادامه علی آراسته رئیس اداره بهزیستی گناباد نیز با بیان اینکه هدف عمده بهزیستی پیشگیری است، عنوان کرد: بحث‌های حمایتی از طریق NGOها و موسسات خیریه پیگیری می‌شود.

وی تأکید کرد: مباحث غربالگری ژنتیک، بینایی و شنوایی و همچنین آموزش مهارت های قبل، حین و بعد از ازدواج و غیره با همکاری سایر نهاد ها در حال انجام است.

آراسته اضافه کرد: سه مرکز درمانی و سرپایی اعتیاد در گناباد فعالیت دارند که بهزیستی علاوه بر نظارت بر این مراکز در بحث یارانه افراد کم بضاعت نیز به آنها کمک می کند، همچنین بهزیستی در خصوص بازتوانی و خودکفایی و برگشت افراد بهبودیافته به جامعه نیز کمک کرده که یکی از اقدامات، اختصاص اعتبارات اشتغال زایی به آنها است.

رئیس اداره بهزیستی گناباد با اشاره به اینکه عدم کنترل آسیب های اجتماعی مشکلات بیشتری را بوجود می آورد، خاطرنشان کرد: در بحث اجتماعی شدن افراد بهبودیافته نیازمند حمایت همه دستگاه ها و نهادها هستیم چراکه آنها باید در جامعه باور شوند.

گفتنی است با حضور دکتر حقدادی ساختمان کمپ ترک اعتیاد ایثار، مؤسسه خیریه حضرت زهرا (س) کاخک و کارگاه تولیدی آن، سه واحد مسکونی و مردم نهاد فرهنگ سازان رویش اندیشه در شهرستان گناباد مورد بهره برداری قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.