ورود مقام قضایی به تاریکخانه این سودجویی نشان می‌داد که مسافران صوری پس از دریافت ارز تا پای پرواز هم می‌روند، حتی برخی از آن‌ها داخل هواپیما هم رفته، اما در ادامه با ترفندهایی قبل از پرواز، از هواپیما خارج و دوباره وارد فرودگاه می‌شوند...

مسافران صوری پروازهای خارجی تحت پیگرد قرار می‌گیرند

دستور شناسایی و برخورد با مسافران صوری پروازهای خارجی که قانون را برای دریافت ارز دولتی دور می‌زنند، توسط دستگاه قضایی صادر شد.
این روزها وضعیت دلار و یورو نُقل هر مجلسی شده، از همین رو باتوجه به رشد صعودی قیمت ارز در بازار، برخی سودجویان از هر روزنه و کوتاهی دستگاه‌های اجرایی سوءاستفاده می‌کنند و قانون را دور می‌زنند تا ارز دولتی دریافت و در بازار آزاد تبدیل به ریال کنند و سودجویی‌های خود را رقم بزنند.
 در همین رابطه چند روز پیش اطلاعاتی به شعبه ویژه جرایم فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد منعکس و در اختیار بازپرس محمد حسن اصولی صفار قرار گرفت که از اقدام سودجویانه و سازمان یافته برخی مسافران پروازهای خارجی حکایت داشت. 
بازپرس شعبه ویژه جرایم فرودگاه بین‌المللی شهیدهاشمی نژاد، در گام اولیه تحقیقات قضایی، به این نتیجه رسید که برخی افراد به صورت کاملاً حرفه‌ای و سازمان یافته برای در یافت ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد در پوشش مسافرت‌های خارجی اقدام‌های غیر قانونی را صورت می‌دهند.
در ادامه مقام قضایی با حضور در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد موضوع را به صورت میدانی بررسی کرد که در نتیجه مشخص شد، باندهای سازمان یافته ابتدا برای مسافران صوری که با آن‌ها همکاری می‌کنند، بلیت پرواز کشورهای مختلف را تهیه و اقدام‌های مورد نیاز برای دریافت ارز دولتی را هم انجام می‌دهند.
پس از آن مسافر صوری در موعد پرواز، در فرودگاه حاضر و تمامی مراحل حضور در پرواز خارج از کشور را انجام می‌دهد. عضو باند از گیت‌های مربوطه عبور و پس از درج مهر خروج از کشور روی پاسپورتش، به باجه بانک مستقر در گیت خروجی مراجعه و ارز دولتی خود را بسته به مقصد نهایی دریافت می‌کند.
ورود مقام قضایی به تاریکخانه این سودجویی نشان می‌داد که مسافران صوری پس از دریافت ارز تا پای پرواز هم می‌روند، حتی برخی از آن‌ها داخل هواپیما هم رفته، اما در ادامه با ترفندهایی قبل از پرواز، از هواپیما خارج و دوباره وارد فرودگاه می‌شوند و پرده آخر نقشه خود را که خارج شدن از فرودگاه و فروش ارز دولتی در بازار آزاد است را اجرایی می‌کنند.
سوء استفاده از ارز دولتی در حالی صورت می‌گرفت که طبق قانون به مسافرانی که به کشورهای همسایه سفر می‌کنند، 500 یورو و مسافرانی که قصد سفر به کشورهای غیرهمسایه را داشته باشند، 1000 یورو با نرخ دولتی در اختیارشان قرار می‌گیرد.
با روشن شدن شیوه جدید سوء استفاده از ارز مسافرتی، بازپرس اصولی صفار دستور شناسایی سرشاخه‌های باند مسافران صوری را صادر کرد. بر همین اساس اوایل هفته مأموران پلیس‌گذرنامه دو نفر از اعضای اصلی باند هدایت مسافران صوری را شناسایی و آن‌ها را در اقدامی ضربتی دستگیر کردند.
درادامه متهمان به شعبه ویژه جرایم فرودگاه هاشمی نژاد منتقل و اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور به آن‌ها تفهیم شد.
در همین رابطه مقام قضایی دستوری صادر کرد و از پلیس گذرنامه خواست تا به سرعت تمامی مسافران خارجی را که در بازه زمانی مشخص و پس از دریافت ارز دولتی،از کشور خارج نشده‌اند را شناسایی و اسامی آن‌ها را به دستگاه قضایی اعلام نماید. همچنین مقام قضایی از پلیس گذرنامه خواست، پس از روشن شدن تخلف عاملان اخلال در نظام اقتصادی کشور، گذرنامه آن‌ها تا زمان اعلام دستگاه قضایی توقیف شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.