قدس انلاین-قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: ۷۰۰ هزار زائراولی به حرم منور رضوی با کمک معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی مشرف شدند.

تشرف ۷۰۰ هزار زائراولی به حرم امام رضا(ع)؛ آشپزخانه مرکزی حرم رضوی راه‌اندازی می‌شود

مرتضی بختیاری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: دهه کرامت امسال با عنوان خدمت کریمانه نامگذاری شده، شخصیت امام رضا(ع) بسیار شخصیت والایی است و امام حرف و منطق اسلام و قدرت استدلال توحیدی را به گوش جهانیان رساندند و باب جدیدی در این عرصه باز شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اهتمام به رفع گرفتاری مردم و فعالیت فرهنگی و حفظ کرامت انسان در اولویت امام رضا(ع) بود گفت: اصل برابری انسانها به لحاظ اجتماعی نیز در اولویت ایشان بود.

بختیاری در ادامه با اشاره به عملکرد آستان قدس رضوی تصریح کرد: جا دارد یادی از مرحوم آیت الله طبسی داشته باشیم و جای جای حرم رضوی یاد این الگوی مبارزه و مدیریت اسلامی را دارد. یکی از اقدامات ارزشمند تولیت جدید آستان قدس، تبیین سیاست‌های راهبردی آستان قدس در 6 محور است.

وی گفت: بر مبنای منشور هفت‌گانه مقام معظم رهبری اقدامات متعددی صورت گرفته و با الهام از این منشور هفت‌گانه و سیاست‌های راهبردی اقداماتی صورت گرفته است. در باب زائر و زیارت تلاش‌های متعددی صورت گرفته است. امروز مقوله زیارت یعنی قدرت نرم شیعه و دشمن به شدت از مقوله زیارت به تکاپو افتاده است. آنها نگران توسعه زیارت هستند اما در سال 96 بیش از 30 میلیون زائر به حرم منور رضوی مشرف شدند و امروز مقوله زیارت یک مقوله بسیار مهم و حساس و حیاتی است و تضمین‌کننده حیات فکری اسلام و قرآن باشد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: زائرانی که از راه دور و نزدیک به حرم رضوی مشرف می‌شوند می‌دانند که در درون زیارت مقوله مرگ بر آمریکا نهفته است. یکی از اولویت‌های تولیت محترم، مقوله زیارت است که نخستین اقدام در این زمینه ساماندهی و تشرف زائران اولی بود. معاونت امداد مستضعفان ماموریت پیدا کرد با کمک بسیج و نیروهای انقلابی، زائر اولی‌ها را شناسایی و زمینه تشرف را فراهم کنند. بیش از 700 هزار زائر اولی به حرم رضوی مشرف شدند.

بختیاری افزود: طرح زائر از مبدا تا مبدا را نیز در دستور کار قرار دادیم که کار جدیدی بود و نیروی جدید نیاز داشت. به لطف خداوند مبانی نظری این طرح به توسعه مفهوم خادم، خدمت و مخدوم منجر شد. خدمت به امام رضا(ع) فقط در حرم منور معنا می‌شود؟

وی بیان کرد: نمایندگی آستان قدس در مراکز 31 گانه استان‌ها ایجاد شده و هدف این کار توسعه خادمیاری است و درصدد رسیدگی به امور محرومان هستیم.

بختیاری با اشاره به افتتاح زائرشهر در سال 96 گفت: برنامه زائرشهر پذیرایی از زائراولی‌ها است و بیش از 4 هزار زائر به صورت همزمان در زائرشهر پذیرایی می‌شوند. پذیرایی از 60 هزار زائری که در اطراف حرم هستند نیز صورت گرفته است. با توسعه صورت گرفته افزایش طبخ غذا به 20 هزار غذا در روز صورت گرفته و در آینده نزدیک در خارج از حرم منور رضوی، آشپرخانه مرکزی ایجاد می‌شود و روزانه ظرفیت طبخ 50 هزار غذا را دارد اما مهمانسراها درون حرم باقی می‌مانند.

وی گفت: خدماتی که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته نیز متعدد است؛ آستان قدس رضوی ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می‌تواند در جهان اسلام اثرگذار باشد و این مهم در دستور مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

بختیاری ادامه داد: رکن فعالیت‌های آستان قدس رضوی فعالیت فرهنگی است.6000 مراسم مذهبی و فرهنگی برای زائران ایرانی و غیرایرانی در این راستا صورت گرفت. 999 جلسه محافل قرآنی و 15 هزار حلقه معرفت نیز در این راستا برگزار شد. تشکل‌های مردمی نیز در حوزه فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس رضوی بسیار فعال هستند و 1885 تشکل خانواده در این زمینه فعال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.