قدس انلاین : رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خراسان‌رضوی گفت: در سه ماه ابتدایی سال جاری در مجموع کمک‌های مردمی استان، بیش از ۵۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

رشد ۵۰ درصدی کمک‌های مردمی در سال جاری
 حبیب‌الله آسوده در نشستی خبری که در دفتر مرکزی خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: کمیته‌امداد، بیش از ۱۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده و سهم ۱۱ درصدی ایجاد اشتغال استان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. براین مبنا کمیته‌امداد در اقتصاد استان و کاهش بیکاری تاثیرگذار بوده است.
وی افزود: نکته‌ مهم در زمینه مهاجرت این است اگر کمیته امداد در روستاها و دهستان‌ها فعالانه برخورد نمی‌کرد حاشیه شهر مشهد به مراتب بسیار بیشتر از حال حاضر می‌شد. بر همین اساس درصد بسیاری از طرح‌های کمیته‌امداد در حوزه اشتغال‌زایی روستایی است. 
آسوده با بیان اینکه «اگر ما به اشتغال روستاییان بی‌توجه بودیم تعداد افراد ساکن در حاشیه شهر مشهد افزوده می‌شد»، ادامه داد: اگر به مسکن و اشتغال روستاییان کم، توجه می‌شد به شهرها می‌آمدند تا کسب درآمد کنند. ازجمله اقداماتی که در روستا به‌وسیله کمیته‌امداد صورت گرفته است ایجاد نیروگاه‌ خورشیدی برای خانوادی‌هایی است که نیروی مولد نداشتند تا بتوانند درآمدزایی کنند.
رئیس کمیته امداد امام‌خمینی خراسان‌رضوی تشریح کرد: سال گذشته بیش از ۱۲۹۸ مسکن ساخته‌ایم که بیش از ۷۰ درصد آن روستایی بوده است. اقداماتی چون ساخت خانه در روستا موجب می‌شود، خانواده در روستا بماند. از اقدامات دیگر، توجه به مقاوم‌سازی، پایدارسازی و هویت‌سازی در روستا است که از این طریق الگوی ساخت خانه ارزان‌قیمت و مقاوم در روستا نیز ارائه می‌شود.
رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۲۵۰ طرح خودکفایی در زمینه‌های گوناگون صنعت، کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و... داشته‌ایم که خانواده‌ها از طریق این طرح‌ها به استقلال مالی رسیده‌اند. 
آسوده ادامه داد: در سال جاری ۱۲۶ میلیارد تومان تسهیلات روستایی از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده که براساس آن، نزدیک به ۲۵۰۰ پرونده در شرایط ثبت سامانه قرار گرفته‌اند. همچنین تسهیلات تبصره ۱۶ نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و از سویی دیگر حدود ۲۷۵ میلیارد تومان، تسهیلات اشتغال کمیته امداد در سال جاری است.
وی با اشاره به وضعیت طلاق در میان مددجویان کمیته‌امداد توضیح داد: نرخ طلاق در خانواده‌های تحت پوشش کمیته نسبت به کل جامعه، تقریبا ۵۰ درصد کمتر  است. بنابراین به دلیل مراقبت‌های فرهنگی از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، طلاق بسیار کمتر از سطح جامعه است.
آسوده بیان کرد: کمیته‌امداد در حوزه تعلیم و تربیت ۲۰ هزار دانش‌آموز و 4000 دانشجو را تحت پوشش خود قرار داده است. نکته اینجاست که اگر مردم و نظام، فرصت خودشکوفایی را برای این افراد فراهم کنند، مددجویان توانایی دارند تا به مرحله‌های بالایی از رشد برسند.
رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره)خراسان‌رضوی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما درسال جاری طرحی به نام بسیج نیازمندان و جذب ایتام و محسنین است. ۵۰ هزار فرزند یتیم و محسن در خراسان‌رضوی وجود دارد بنابراین درتلاشیم تا سرانه کمک به یتیمان و محسنین افزایش یابد.
آسوده تصریح کرد: حدود ۲۷ هزار فرزند محسنبن داریم که فاقد حامی هستند. این فرزندان بدسرپرست نیستند بلکه بخشی از این افراد، فرزند طلاقند و بخشی دیگر کودکانی هستند که سرپرست خانواده  توانایی تامین هزینه‌های آن‌ها را ندارد. از سویی دیگر ۱۱ هزار یتیم داریم که همگی حامی دارند.
وی بیان کرد: جمع‌آوری کمک‌های مردمی به شکل نوین تاکید رئیس کمیته امداد کل کشور است. پرداخت صدقه الکترونیک و... از طرح‌هایی است که در مشهد به‌صورت نمونه انجام می‌شود. همچنین در مترو مکان‌هایی را  تعبیه کردیم تا پرداخت کمک به‌وسیله من‌کارت آسانتر گردد. بایستی توجه داشت که در سه ماه ابتدایی سال جاری در مجموع کمک‌های مردمی استان، بیش از ۵۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.