۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 611024

اگر ریشه مفسدان را از این ادارات بیرون می‌کشیدند و یک بار برای همیشه این معضل چاره می‌شد، اکنون این حال و روزمان نبود. مگر درخصوص واردات هزاران ماشین و ثبت سفارش غیرقانونی آن‌ها، صد جور حرف نزدند.

هر بار بحث کالای قاچاق پیش می‌آید، یکی از دولتمردان آماده است تا ورود قاچاق را از مبادی رسمی تکذیب کند. بتازگی هم وزیر محترم اقتصاد بار دیگر مدعی شد چنین چیزی ممکن نیست. همزمان اخبار ریز و درشتی از نمونه‌های ریز و درشت کالاهای قاچاق کشف شده می‌رسد و هربار هم دلیل و بهانه‌ای عنوان می‌شود که این شامل مبادی رسمی نمی‌شود! یا آن‌ها بی تقصیر بوده‌اند و از این قبیل... باری تاکنون ملت نگران قاچاق انواع ریز و درشت کالا از خارج به داخل بود. اتفاق هولناکی که حجم بسیار زیاد آن ثابت می‌کند، امکان ورود این همه کالا از طریق قاچاق و مبادی غیررسمی غیرممکن است. این نوع قاچاق تولید داخلی را نابود کرده و تنها جیب عده‌ای قاچاقچی را پر می‌کند. بگذریم.
احتمالاً شما نیز تا امروز وقتی حرف از قاچاق کالا، بویژه از مبادی رسمی در میان بوده، همین ذهنیت را داشتید. اما بتازگی چشممان به جمال نوع دیگری از قاچاق در مبادی رسمی روشن شد؛ صادرات قاچاق! بله، اشتباه نخوانده‌اید. در این روزگار اطمینان از مبادی رسمی، نه تنها اخبار واردات قاچاق همچنان پابرجاست که صادرات قاچاقی نیز به آن افزوده شده است. در خبرها آمده بود 34 کانتینر گازوئیل از یک بندر سرشناس با گمرکات آنچنانی، عازم هندوستان بوده که بسیار تصادفی کشف می‌شود. حین جابه جایی کانتینرها گویا یکی نشتی داشته و خدمه احساس می‌کنند مایع نشت شده گازوئیل است، اما در برگه پلمب کشتیرانی، محموله مربوطه «منواتیلن گلیکول» ذکر شده بوده که مایعی بی رنگ و بوست. خلاصه مشکوک می‌شوند، به مسئولان مربوطه خبر می‌دهند و گند کار درمی‌آید.
این کانتینرها حاوی صدها هزار دلار سوخت به مقصد هند بوده‌اند. تا قبل از رسیدن به عرشه کشتی در بخش‌های مختلف گمرک، صد جا هم کنترل می‌شوند، حتی قبل از آنکه اجازه بارگیری داده شود، دوباره کالا رؤیت و کنترل می‌شود. چطور این 34 کانتینر تمام این مسیر را طی کرده و همه صحت اظهارنامه را تأیید کرده‌اند؟ خدا می‌داند تا امروز چه حجم عظیمی از گازوئیل این مملکت به همین طریق با ارزان‌ترین قیمت خریده و به دیگر ممالک صادر شده و دزدانی که این صادرات قاچاق را انجام می‌داده‌اند و احتمالاً می‌دهند، با کمک همدستانشان در مبادی رسمی، میلیون‌ها دلار به جیب زده‌اند. 
یکی از دردهای بزرگ ما در این سرزمین، هنگام شنیدن کاستی‌ها، انکار است. به جای بررسی و اصلاح، به هر وزیر و مدیری که می‌گویی زیر مجموعه‌ات دارای این نوع فساد و معضل است، همانجا می‌خواهد اعدامت کند. اما گند کار که درمی‌آید، باز هم آن قدر شجاعت ندارند، بپذیرند و اصلاح کنند. این بار توجیه و هزار و یک جور بهانه ردیف می‌کنند. نتیجه شده این!
سال‌هاست که قاچاق چون آتشی خانمانسوز به جان دار و ندار ایران و ایرانی افتاده است. همه هم می‌دانند بخش اصلی این قاچاق از همان مسیر قانونی انجام می‌شود. اما با تأسف کسی در تمام این مدت نیامده تا جلوی این کثافتکاری آشکار را بگیرد. هر روز هم از یک مدل جدید آن رونمایی می‌شود. اگر ریشه مفسدان را از این ادارات بیرون می‌کشیدند و یک بار برای همیشه این معضل چاره می‌شد، اکنون این حال و روزمان نبود. مگر درخصوص واردات هزاران ماشین و ثبت سفارش غیرقانونی آن‌ها، صد جور حرف نزدند. یک بار گفتند سایت هک شده، بار دیگر گفتند: نیمه شب سایت برای عده‌ای باز می‌شده و... خلاصه جان کلام آن بود که در وزارت مربوطه، عده‌ای فاسد، پول گرفته‌اند و راه را برای دزدان باز کرده‌اند. عده ای که گاه در سطوح عالی مدیریتی هم بوده‌اند، بگذریم. کرم درخت از خود درخت است. این را مردم ما از قرن‌ها پیش گفته‌اند. جلوی مفسدان کوچک و بزرگ داخلی را بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.