استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برخی از قطعات و وسایل اگر درست استفاده شوند و قابلیت چند بار مصرف داشته باشند تنها به شریط رعایت دستورالعمل جداگانه و بسته‌بندی و استریل از خارج از بیمارستان می‌توانند به چرخه بهداشتی و درمانی بازگردند.

خطرات استفاده از وسایل چند بار مصرف در اتاق عمل

به گزارش قدس آنلاین،پرویز طباطبایی فوق‌تخصص عفونی کودکاندر ارتباط با موضوع استفاده چندین باره از برخی از تجهیزات اتاق عمل و ابلاغیه وزارت بهداشت در این زمینه اظهار داشت: وسایل یکبار مصرف طیف وسیعی دارد و برخی از آنها اصلاً امکان استفاده مجدد ندارند. 

وی افزود: برخی از تجهیزات پزشکی که در اتاق عمل برای بیمار استفاده می‌شود به شرط اینکه توسط یک شرکت معتبر جمع‌آوری شده و روند استریل را بگذرانند قابلیت استفاده چندین باره را دارند ولی باید توجه داشت که این وسایل پس از استریل باید بسته‌بندی شوند و به چرخه بازگردند که این موضوع در کشورهای توسعه‌یافته نیز مدنظر قرار دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه شرکت‌های معتبر و نه خود بیمارستان باید عمل ضدعفونی وسایل را انجام دهند، گفت: همچنین هر وسیله باید دستورالعمل جداگانه‌ای برای استریل داشته باشد تا جان بیماران به خطر نیفتد.

طباطبایی بیماری‌های عفونی، باکتریایی و ویروسی را از جمله عواقب استریل درست نشدن وسایل چندین بار مصرف عنوان کرد و گفت: در هیچ کشوری صد درصد نمی‌گویند که این وسایل قابل بازیافت نیست بلکه برخی از کشورها در سیستم سلامتشان قانوندارند و با گایدلاین و پروتکل خاص برخی از وسایل این چنین استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: باید حتماً عمل استریل به صورتی باشد که یک شرکت داروسازی یا تجهیزات پزشکی معتبر این اقدام را انجام دهند چرا که در بیمارستان امکانات و تجهیزات کامل استریل وجود ندارد. همچنین باید توجه داشت که وسایل یکبار مصرف تنها باید یکبار مصرف شوند و هیچ کس حتی با گران شدن مجاز به استفاده چندین باره از آن نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برخی از قطعات و وسایل اگر درست استفاده شوند و قابلیت چند بار مصرف داشته باشند تنها به شریط رعایت دستورالعمل جداگانه و بسته‌بندی و استریل از خارج از بیمارستان می‌توانند به چرخه بهداشتی و درمانیبازگردند.

منبع: افکارنیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.