میثم رادپور گفت:تنها نکته مثبت بازار ثانویه ارزی، افزایش انگیزه صادرکنندگان و کاهش انگیزه واردکنندگان است.

کشور، شرایط "حاتم بخشی" ارزی ندارد

میثم رادپور اقتصاددان با بیان اینکه احتمالا آینده ارزی تیره و تاری، پیش داریم به خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نوعی حاتم بخشی به عده ای خاص است که فشار مضاعفی بر منابع ارزی کشور وارد می کند و کشور امروز شرایط چنین بذل و بخششی را ندارد.

به باور این تحلیلگر ارزی هر گونه کنترل و ایجاد محدودیت در بازار ارز، فاقد ضمانت اجرایی است و تنها بازار را تحریک می کند.

وی در خصوص بازار ثانویه ارز هم خاطر نشان ساخت: تنها نکته مثبت این بازار، افزایش انگیزه صادرکنندگان و کاهش انگیزه واردکنندگان است. در مجموع اما بساط ارزی که مسوولان ایجاد کرده اند برای اقتصاد کشور خطرناک است. بازار را باید به عرضه و تقاضا سپرد نه فشار و کنترل. همین بازار ثانویه را هم نرخ گذاری کرده اند. اگر "بازار" است باید تابع عرضه و تقاضا و آزاد باشد نه اینکه نرخ ۷ هزار تومانی برایش تعیین کنند.

این کارشناس ارزی افزود: تعیین سقف قیمتی بدون مبنا برای ارز چه در بازار ثانویه و چه در بازار رسمی با روح این بازار  در تضاد است چرا که بازار ارز ماهیتا غیرمتمرکز و کنترل ناپذیر است و هر گونه انحراف در آن، دخالت و مانع تراشی محسوب می شود.

وی با اشاره به عرضه ۲۰ درصد از ارز صادرات به بازار ثانویه گفت: این بازار به همین اندازه در تعادل بخشی نرخ ارز نقش دارد. دولت باید تمام نیازهای ارزی ولو کالاهای اساسی را به بازار آزاد بسپارد اما برای حمایت از دهکهای ضعیف در برابر تورم، یارانه نقدی به این گروهها پرداخت کند و هر چند یارانه نقدی هم اقدام مساله داری است اما با این کار، حداقل ساز و کار بازار ارزی کشور حفظ می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.