ایرانشهر-به منظورحفاظت و نظارت برسواحل و مدیریت بهینه اراضی ساحلی دوره آموزشی آشنایی با قوانین ساخت و ساز درمناطق ساحلی به میزبانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بعنوان دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان وباحضور ارگان های مختلف مرتبط بادریا و سواحل برگزار شد.

برگزاری دوره آموزشی قوانین ساخت وساز  درمناطق ساحلی  در بندرشهیدبهشتی چابهار


به گزارش خبرنگار قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان وبلوچستان: 

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: به منظور حفاظت و نظارت بر سواحل و مدیریت بهینه اراضی ساحلی، دوره آموزشی آشنایی با "قوانین ساخت و ساز در مناطق ساحلی" به میزبانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بعنوان دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان و با حضور ارگان های مختلف مرتبط با دریا و سواحل برگزار شد.
عباس آذرپیکان ضمن اشاره به وظایف حاکمیتی عالیه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه سواحل و بنادر، اظهار داشت؛ از سال 1387 با توجهات ویژه از سوی مقام معظم رهبری و دولت به سواحل مکران بعنوان " گنج سواحل" خیل عظیم سرمایه گذاران به سمت این منطقه ساحلی روانه گردید. وی افزود: وقتی منطقه ای در حال توسعه و ایجاد زیرساخت ها می باشد در کنار سرمایه گذاران واقعی، برخی افراد بدون رعایت قوانین و مقررات اقدام به دیوارکشی در اراضی ساحلی نموده اند که با رصد به موقع کارگروه گشت و نظارت بر سواحل استان، برخورد قانونی صورت پذیرفته است.
وی با اشاره سیاست های ابلاغی شورای عالی معماری و شهرسازی در قالب طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خاطرنشان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بمنظور اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی و تشریک مساعی ارگان های مرتبط با دریا و سواحل در امر مدیریت سواحل، اقدام به برگزاری دوره آموزشی "قوانین ساخت و ساز در منطقه ساحلی" در بندر شهید بهشتی و با همکاری موسسه رده بندی ایرانیان نمود. 
آذرپیکان با تاکید بر وظایف حاکمیتی و نظارتی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه سواحل کشور یادآور شد: بر اساس بند 22 ماده 3 آیین نامه اجرایی سازمان بنادر و دریانوردی مصوب سال1348 مجلسین و نیز تبصره الحاقی آن مصوب سال 1387 مجلس شورای اسلامی مسئولیت صدور مجوز هرگونه سازه دریایی و نظارت بر بهره برداری و اجرای آن بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی افزود؛ طبق بند 7 قانون تسریع در تخلیه و بارگیری کشتی ها از بنادر، مصوبات کارویژه مرز شورای امنیت کشور به ریاست وزیر محترم کشور و نیز مصوبات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان به ریاست استاندار محترم استان که عیناً بیان میدارد؛ کلیه دستگاه های دولتی، نظامی، انتظامی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، شهرداری ها و بخش های خصوصی مکلفند قبل از هرگونه ساخت و ساز در حریم دریا و منطقه ساحلی نسبت به اخذ مجوز و هماهنگی با دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان اقدام نمایند و ارائه هرگونه خدمات و اعطاء تسهیلات (نظیر وام های بانکی، بیمه، آب، برق، گاز و تلفن و ... به موجب ماده 8 قانون منع فروش) به تاسیسات فاقد یا خارج از مجوز قانونی توسط دستگاه ها و سازمان های ذیربط ممنوع بوده و کلیه دستگاه ها و سازمان های دولتی، مراجع قضایی، نیروهای مسلح، شهرداری ها و ... مستقر در مناطق ساحلی، مکلف به هماهنگی و همکاری لازم با سازمان بنادر و دریانوردی در اجرای مصوبات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان و در برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز می باشند.
این مقام مسئول در اداره کل بنادر و دریانوردی استان تصریح کرد: سازه‌های دریایی غیر مجاز پیامدهای سوء زیست محیطی، فرسایش و رسوب گذاری، تغییر خط ساحلی و نهایتاً اختلال در امنیت تردد دریایی ایجاد می نماید.
آذر پیکان در پایان ضمن تاکید بر توسعه سواحل مکران خواستار تشریک مساعی ارگان های مختلف نظیر شهرداری ها، فرمانداری ها و سایر ارگان های دخیل در حوزه سواحل و دریا بمنظور توسعه متوازن و پایدار منطقه ساحلی مکران گردید و با اشاره به وجود نیروی انسانی متخصص و بومی در حوزه مدیریت سواحل و بنادر افزود: وجود نیروهای جوان، متخصص و دلسوز نظام، ضامن حفاظت، نظارت و مدیریت صحیح از سواحل و بنادر استان می باشد.
شایان ذکر است این دوره با حضور ارگان های مرتبط از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، شیلات، فرمانداری و بخشداری ها، حفاظت شیلات و ... برگزار گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.