قدس انلاین – سعید کوشافر: همین چند روز قبل بود که یکی ازنمایندگان خراسان رضوی درمجلس شورای اسلامی خبر از فساد برنامه ریزی شده وبزرگی دربدنه سازمان غلات داد؛ فساد که باعث شده تا 100هزارتن ازگندم خریداری شده کشاورزان درخراسان رضوی ناپدیدشود.

ماجرای فساد بزرگ مقابل درسیلوهای خراسان رضوی/ 100هزارتن گندم یک شبه ناپدیدشد/ دلالها باهمکاری دولتی ها به گندم آب و شن میبندند ومیلیاردی میبرند

***ردپای دلالان درگندمزارها

رمضانعلی سبحانی‌فر با بیان این مطلب که «در خرید تضمینی گندم از گندم‌کاران و تحویل گندم خریداری شده به سیلوها تخلفات گسترده مالی و اجرایی در جریان است» مدعی شد: دلالان گندم از ارتباطاتی که با بخشی از بدنه سازمان غله کشور دارند گندم را از گندم‌کاران خریداری می‌کنند اما به جای تحویل گندم خریداری شده به سیلوهای دولتی، آن را در انبارها و محوطه‌های بدون سقف و روز باز به صورت کاملا غیراستاندارد و غیربهداشتی نگهداری می‌کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: این شبکه مافیایی با هماهنگی عوامل خود در سازمان غله کشور، گندم خریداری شده را به انبارهای رو باز بزرگ انتقال می دهند و همزمان دو اقدام غیراخلاقی و غیربهداشتی انجام می‌دهند اول اینکه اجازه می‌دهند این گندم زیر باران یا از طریق پاشیدن آب توسط تانکرهای سیار آبرسان، خیس و غیرقابل استفاده شود و دوم اینکه بخشی از این گندم را با «خاک» و «شن» مخلوط  می‌کنند و بعد گندم ناخالص را از طریق شبکه مافیای خود تحویل سیلوهای غیراستاندارد اداره غله کشور می‌دهند و پول‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند.

سبحانی‌فر با تشریح شیوه کار مفسدان غله کشور، گفت: مافیای گندم با خیس کردن گندم در انبارهای رو باز هزاران تن بر وزن گندم خریداری شده اضافه می‌کنند و گندم آب خورده را با هماهنگی شبکه مافیایی خود در بدنه سازمان غله کشور، تحویل سیلوهای دولتی که باز نیروهای همین شبکه در آنجا مسؤولیت دارند، می‌دهند و پول هنگفتی را عاید شبکه مافیایی خود می‌کنند.

وی ادامه داد: شبکه مافیایی غله، حجم گندم خیس شده را در گزارشهای خود چندین برابر گزارش می‌کنند و به اسم «گندم فاسد شده» از سیستم گندم خریداری شده دولتی خارج می‌کنند و بدین ترتیب زمینه «مفقود شدن» آن را به وجود می‌آورند و از این راه نیز صدها میلیون تومان سودجویی می‌کنند.

***100هزارتن گندم گم شد

نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به عکس‌های ثبت شده از انبار رو باز مافیای غله کشور و غیر استاندارد بودن این سیلوها، گفت: این عکس‌ها در استان خراسان رضوی گرفته شده اما همین منظره در اکثر استان‌هایی که گندم در آنها کشت می‌شود، قابل رؤیت است. به عنوان نمونه در یک استان کوچک که نمی‌خواهم اسمی از آن ببرم طی یک سال بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم مفقود شده است.

سبحانی‌فر با اشاره به اقدامات اولیه انجام شده توسط دستگاه‌های ناظر، گفت: پس از اطلاع، دستگاه‌های ناظر و بازرسان از این تخلف بزرگ و حساب شده، وارد کار شده و با گزارش‌گیری‌های اولیه  یکی دو نفر را بازداشت کرده‌اند.

وی با یادآوری الزامات سیاستهای اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی برای بخش دولتی، گفت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی وزارت جهادکشاورزی و سازمان غله ایران باید سیلوهای بخش خصوصی را به قاعده بازی راه دهند و بخش خصوصی نیز وارد چرخه خرید گندم تضمینی شود تا از این طریق زمینه فساد در سازمان غله ایران از بین برود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: امروز شاهد بدترین سوء استفاده‌های مالی توسط مافیای غله کشور هستیم.

***بی‌اطلاعی وزیر از مافیای گندم

درهمین حال نماینده مردم رزن در مجلس، گفت: مافیای گندم به نوعی خون کشاورزان را مکیده است و سود محصول تولیدی آنها به جیب  مافیای حاضر در این بخش می‌رود.

حسن لطفی در خصوص فعالیت مافیای گندم ، اظهار داشت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در خصوص گندم در سطح کشور وجود دارد حضور مافیای در زمینه خرید گندم است که هیچ کس نیز یه این موضوع ورود نکرده تا این برطرف شود.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکثر اعضای تعاونی‌های روستایی که مراکز خرید گندم هستند دیگر در قید حیات نیستند، گفت: به جرات می‌توان گفت 60 درصد از اعضای در حال حاضر حضور ندارند، تعاونی‌های جدیدی که شکل گرفته‌اند سهام این اعضا را به روزرسانی کنند و همان سرمایه اولیه سرمایه‌گذار را به وی یا ورثه بازگردانده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کیلویی 28 تومان هزینه جمع‌آوری گندم به‌جز آفتی که به آن زده می‌شود در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌گیرد، ادامه داد: کشاورز گندم خود را به سیلو می‌برد صاحب سیلو عواملی را آنجا قرارداده و به کشاورزان اعلام می‌کنند گندم وی افت بالا یا خاک زیادی دارد، این گندم از سیلو برگردانده می‌شود، دلالانی از طرف صاحب سیلو جلوی درب به کشاورز اعلام می‌کنند که 200تومان زیر قیمت بازار گندم وی را خریداری می‌کنند، این گندم با همان ماشین و راننده به داخل سیلو برگردانده می‌شود که یکی از معضلات است.

وی با اشاره به اینکه اعضای تعاونی وجود ندارند تا از هیات مدیره بازخواست کند، کیلویی 28 تومان هزینه خرید دریافت می‌شود مقرر است از این مبلغ هزینه تعاونی و کشاورزان پرداخت شود؛ اما متاسفانه نصف این مبلغ را اتحادیه‌ها می‌برند اینکه چه افرادی در اتحادیه‌ها حضور دارند مشخص نیست، ادامه داد: اتحادیه‌ها در هر شهرستان فردی را قرارداده‌اند که در فصل برداشت گندم هدایایی برای مسئولین جهاد خریداری ‌کنند تا از این طریق گندم را با زدن افت بالا خریداری کنند همچنین گندم خوراک دام وارداتی با قیمت هرکیلو 850 تومان در مناطق مختلف از طریق تعاونی‌های روستایی وارد چرخه و با قیمت 1 هزار و 350 تومان به دولت فروخته می‌شود این اختلاف قیمت 500تومانی در هر کیلو به جیب مافیای پشت پرده می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچگونه ارزیابی برای تشخیص گندم وارداتی در تعاونی‌های روستایی وجود ندارد، عنوان کرد: از این ناحیه پول کلانی در اختیار مافیای گندم قرار می‌گیرد، این موضوع را شخصا به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردم اما ایشان اظهار بی اطلاعی کرد.

***اسیابهای مافیای گندم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اکثر مافیای گندم در کنار سیلوهای خود کارخانه آرد دارند و زمانیکه گندم با کیفیت با گندم بی کیفیت مخلوط می‌شود نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد، عنوان کرد: هیچگونه سیستم نظارتی و بازرسی وجود ندارد تا بر عملکرد سیلوها نظارت کند بر اساس قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره غله مسئول نظارت بر عملکرد سیلوها هستند؛ اما متاسفانه واگذاری غلات در استان‌ها به بخش خصوصی بیشتر به تخلفات صورت گرفته دامن زده است.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مافیای گندم به نوعی خون کشاورزان را مکیده است و سود محصول تولیدی آنها به جیب  مافیای حاضر در این بخش می‌رود، ادامه داد: در سال اول نمایندگی به حضور مافیای گندم تاکید داشتم که باعث عقب نشینی آنها شد، قصد داشتند خرید گندم در منطقه انحصاری شود و با فشار بر استانداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث جلوگیری از این انحصار شدیم؛ اما این انحصار در اکثر نقاط کشور وجود دارد، به‌صورت مثال فردی که دارای سیلو و رانت در وزارتخانه است با فشارهای وارده مجوز ممنوعیت خرید و فروش گندم در فضای باز را صادر می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان گندمی که کشاورز با زحمت و کیفیت بالا تولید می‌کند در سیلوها با گندم بی کیفیت مخلوط می‌شود همین موضوع باعث دور شدن از هدف ارائه کیفیت و خدمات خوب به مردم است زیرا در کیفیت آرد و نانی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد اثرگذار است.

***تخلف قابل ردیابی است

دیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت : فرایند خرید تضمینی گندم با بهره گیری از دو سامانه متشکل پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی و سامانه خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران و هرگونه ورود و خروج اطلاعات و کالا در این سامانه ها با انجام مراحل احراز هویت، کنترل و نمونه برداری، آزمایش و توزین و با صدور اسناد قانونی توسط عوامل تشخیص و عوامل ذیحساب انجام می شود.

وی ادامه داد: این دو سامانه به نحوی با یکدیگر وصل هستند که اگر محل زمین گندمکار در آن ثبت نباشد، امکان فروش ندارد؛ در واقع هرگونه ایجاد تغییر در ماهیت و مقدار کالا با توجه به چک و تیک های انجام شده از مبادی ورودی و خروجی کالا امکان پذیر نیست.

وی گفت: محموله های گندم به میزان مختلف از ۳۰۰ کیلوگرم تا حداکثر کامیون های ۴۰ تنی در مجموع ۱۵۰۰ محموله، یک به یک از آنها نمونه گیری برای افت مفید و غیر مفید، رطوبت و سن زدگی محموله و .. انجام و ثبت و سپس انبار می شود.

این مقام وزارت جهاد کشاورزی افزود: وقتی محموله قرار است از انبار خارج و به سیلو حمل شود، دوباره همه نمونه گیری‌های قبلی انجام می شود تا مغایرتی نداشته باشد؛ در غیر این صورت، در صورت کسری وزن و غیره، طبق قرارداد با خریدار عمل کرده و همه زیان های حاصل محاسبه می شود.

سیف ادامه داد: با توجه به قراردادهای منعقده با فروشندگان و تعهدات حقوقی و قضایی، هرگونه تخلف احتمالی قابل ردیابی و از طریق تضامین مراکز خرید طرف های قرارداد خسارت ها وصول می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان ساخت: در هر یک از مراکز خرید گندم یک نفر عامل تشخیص و یک نفر عامل ذیحساب از کارکنان دولت مستقرند؛ این افراد بر فرایند خرید نظارت دارند و همه اسناد مربوط به ۱.۵ میلیون محموله دریافتی از کشاورزان به تایید آنها می رسد.

سیف یادآورشد: در مراکز خرید هشت نفر نیروی مقیم بخش خصوصی و سه نفر نیروی دولتی حضور دارند و هرکدام ناظر بر یک روند هستند که این سیستم در عمل امکان تخلف را به حداقل می رساند.طرح چنین اتهام ها و قضاوت های نادرست درخصوص کارکنان شاغل در زنجیره آرد و نان کشور و گندم کاران غیرمنصفانه است و نباید با حیثت آنها اینگونه رفتار شود. اگر تخلفاتی هست اعلام تا بررسی شود و نباید آن را به همه بخش ها و کارکنان تعمیم داد.

***فساد برنامه ریزی شده نداریم

همچنین مدیر شرکت بازرگانی منطقه ۵ کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد:براساس پیش بینی های صورت گرفته در خصوص میزان تولید در سال جاری و خرید از مزارع و کشاورزان از مجموع ۳۳۰ هزار تن گندم پیش بینی شده برای سال جاری تاکنون بالغ بر ۳۱۰ هزار تن از کشاورزان استان خریداری و در مراکز خرید و با رعایت تمام استانداردهای لازم ضمن نظارت و ثبت اطلاعات در زمان ورود و خروج از مرکز به سمت مراکز ذخیره سازی انتقال داده شده اند.

حمید رضا نوری افزود: در سال جاری با استفاده از سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی که اطلاعات کشاورزان و سطح زیر کشت و پیش بینی تولید در آن ثبت شده است با اتصال به سامانه خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران و با توجه به حضور عوامل تشخیص و  ذیحساب و ناظر و کارشناسان کنترل کیفی تمام مراحل تحت نظارت کامل انجام شده است.

مدیر شرکت بازرگانی منطقه پنج ادامه داد:بنابراین ادعاهای مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مبنی بر وجود فساد برنامه ریزی شده  در شبکه خرید تضمینی گندم براساس فرایندی که ذکر شد وجود ندارد و و این ادعا مورد تایید این شرکت نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.