معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی سهم و نقش نقدینگی در تحولات و التهابات چند ماه اخیر در بازارهای دارایی به ویژه بازار ارز را انکار کرد.

نقدینگی ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومانی عجیب و غریب نیست

به گزارش قدس آنلاین،حمید زمان زاده در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی در سال های اخیر در دولت های یازدهم و دوازدهم در مجموع در محدوده کمتر از ۲۵ درصد بود در حالی کهرشد نقدینگی در سال های پیش از آن ، بالاتر بود، افزود: با توجه به این موارد، سطح نقدینگی حدود ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان فعلی،عجیب و غریب نیست.

وی اضافه کرد: معمولا در هر دولتی نقدینگی پس از ۴ سال دو برابر شده است بنابراین نقدینگی و کنترل نکردن آن، عامل التهابات اخیر بازار نبوده است.

زمان زاده با بیان اینکه منشاء التهابات اخیر در بازار، پولی نیست، گفت: مسائلی مانند تحریم ها، رکود اقتصادی و کاهش درآمدنفتی موجب شد تا نرخ های سود بانکی افزایش یابد و این موضوع موجب ایجاد تورم انباشته شد اما این تورم بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد نخواهد بود و این موضوع ظرفیت ایجاد افزایش ۱۰۰ درصدی را در بازار ارز و یا دیگر بازارها نداشت.

معاون پژوهشی پژوهشکده بانک مرکزی تاکید کرد: منشاء جهش نرخ ارز و سکه، تحریم های جدی احتمالی امریکاست و بسیاری افراد با احتمال کسب سودهای آتی وارد بازار ارز و سکه شدند.

زمان زاده افزود: نباید آدرس اشتباه بدهیم و عامل اصلی التهابات اخیر در بازار ارز، سیاست های پولی و نقدینگی و یا نحوه مدیریت آن نبوده است.

وی گفت: برای هدایت نقدینگی، ابتدا باید بازار ارز را مدیریت کنیم و کاهش دستوری نرخ ارز اشتباه است بلکه باید سعی کنیم ارز را در نرخ های بالا تثبیت کنیم به نحوی که فعالان اقتصادی و مردم به این نتیجه برسند که بازار ارز بازدهی چندانی ندارد در نتیجه ثبات ارز در نرخ های بالاتر برای مدیریت نقدینگی بهتر از کاهش دستوری نرخ ارز است.

منبع: افکارنیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.